sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:419

בהיותו נזיר במנזר סבא , לאחרון 'אבות הכנסייה' היוונים . יצירתו הענפה מצטיינת בעושרה , ברב גוניותה וברמתה האינטלקטואלית הגבוהה . על כן אין אפשרות לפסוח עליה . הספרות הירושלמית הביזאנטית נכתבה בכל הז'אנרים ששימשו את הסופרים הכנסייתיים בתקופה הפטליסטית ( תקופתם של אבות הכנסייה , כלומר , תקופת הגיבוש של התיאולוגיה הנוצרית : ( מסות תיאולוגיות של ממש , דרשות , הביוגראפיה ( חיבורים על חיי קדושים , ( שירה כנסייתית ויצירה ליטורגית . עם זאת , נדמה שכל היצירה הספרותית הזאת , שרמתה היתה גבוהה וחשיבותה רבה בהשוואה ליצירה במרכזים אחרים באותה תקופה , אינה משקפת יחידה אינטלק טואלית דתית מגובשת . אי גיבושה של מסורת תיאולוגית ירושלמית נבע גם מחשיבותה המיוחדת של ירושלים למרכז הקיסרות שבקונסטנטינופוליס , שהתבטאה בשליטה הדוקה על נצרות ארץ ישראל בכלל , ועל ירושלים בפרט . האם ניתן בכל זאת למצוא בספרות הירושלמית הביזאנטית סימני היכר ומאפיינים כלשהם , אפילו אינם מצטרפים לכלל אופי ברור ומייחד ? נדמה שאפשר להצביע על מספר בעיות גדולות , שהעסיקו במיוחד את הסופרים הירושלמים . הראשונה שבהן , אולי , היא הדיון המודגש החוזר ונשנה בכתבים מז'אנרים שונים , בשאלת 'ישראל האמיתי' — ( Verus Israel ) במלים אחרות , הפולמוס נגד היהודים והיהדות . ( adversusJudaeos ) במובן מסוים , כל הנצרות הקדומה לא היתה אלא פולמוס עם היהודים והיהדות על זהותו של היורש הרוחני של עם ישראל המקראי . הנוצרים , כידוע , רואים בעצמם את 'ישראל שברוח , ' אשר כלפיו מכוונות עכשיו הנבואות שבמקרא . אך כבר הוכח שבירושלים הביזאנטית , החל במאה הד , ' ניכרה רגישות מיוחדת למעמדה המיוחד של עיר הקודש , בשל ממדה היהודי — רגישות המתבטאת , למשל , בהימנולוגיה הליטורגית . ברי שרגישות למימד זה אין משמעותה בהכרח פולמוס חי עם יהודים , תושבי העיר בהווה , אלא שיקפה את הבעיה העקרונית של הזהות הנוצרית , בצורה של topoi ( דפוסים ) ספרותיים תיאולוגיים . עלינו לזכור שלליטורגיה הזאת היתה השפעה רחבה במיוחד בכל רחבי הקהילות הנוצריות בעולם , שאליהן הגיעה כנראה בעיקר דרך עולי הרגל והנזירים . לדברי א' לינדר , המאפיין את הליטורגיה הירושלמית הוא הוויכוח עם העמדה היהודית , דבר שהוא מובן היטב מעצם טבעה של עיר הקודש . הסבר זה אינו פוסל , כמובן , את האפשרות שאכן נערך בירושלים פולמוס חי עם יהודים . סימנים ברורים לכך , ואף אמירות מפורשות , אפשר למצוא ברבדים אחרים של הספרות הירושלמית , כגון דרשות , ויכוחים וטקסטים תיאולוגיים אחרים . בתקופה הביזאנטית , לפחות בראשיתה , היתה כנראה בירושלים קהילה של יהודים נוצרים — אולי המשכה של הקהילה הירושלמית הראשונה , וייתכן שחלק מהוויכוחים נגד היהודים היו מכוונים נגד אנשי קהילה זו . ויכוח אחר שהעסיק מאוד את הסופרים הירושלמים היה המאבק בין תומכי הקו הרשמי שהושג ; tine ' , rhr , 205 ( 1988 ) , pp . 115-131 la litterature hieVosolymitaine _d'dpoque byzan- G . G . Stroumsa , ' Ke / _us / sra
יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help