sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:418

בהרבה ממסגרת זו , והקורא המעוניין יוכל לפנות אל המקורות והמחקרים המצוינים בהערות . חשיבותה של ירושלים נבעה ממעמד הבכורה הדתי שלה , אשר הקרין למרחקים — עד מעבר לגבולות האימפריה — ומשך אליה עולי רגל , נזירים ונזירות , מתרבויות שונות , שפעלו בה או במנזרים שנבנו סביבה ( מדבר יהודה נקרא בספרות הנזירית 'מדברה של ירושלים . ( ' נזירים אלו לא התבודדו במלוא מובן המלה . _ הם ראו את עצמם כנזיריה של עיר הקודש , האחראים לגורלה ולנעשה בה , ובתקופות משבר לא היססו להיכנס לתוכה ולהתערב ישירות במדיניות הכנסייתית ( שהיתה במידה רבה גם מדיניות קיסרית ) כדי להשפיע על קבלת ההחלטות . לעתים קרובות נבחרו הפטריארכים של ירושלים מתוך המאגר של מנהיגי המנזרים שמסביב . מעורבותם הפוליטית של נזירי מדבר יהודה בלטה במיוחד בתקופת המאבק בין הזרמים המונופיסיטיים לבין נאמני הקו ה'אורתודוקסי , ' שדגלו בהחלטות ועידת כלקדון . גם במאה הו , ' בעת הוויכוחים האוריגניסטיים , הופיעו נזירי מדבר יהודה בשורה הראשונה של הפולמוס , והמנזר על שם סבא הקדוש ( מר סבא ) היה למרכז אינטלקטואלי ראשון במעלה בכל המזרח הנוצרי . אופיה הקוסמופוליטי של שכבת העילית בירושלים הביזאנטית היה מסימני ההיכר שלה , חלק מקסמה ומשיכתה ; והוא גם הסיבה לכך שלא התפתחה כעיר 'אסכולה' או מסורת תיאולוגית , כדוגמת האסכולות האנטיוכית והאלכסנדרונית ' . אף על פי שהשפה העיקרית של הכנסייה , ושל הספרות שנכתבה בעיר ובסביבותיה , היתה יוונית , ישבו בירושלים ובמנזרים שמסביב קבוצות נזירים מארצות רבות , שהתפללו וכתבו בשפות שונות , כגון לטינית , סורית , ארמנית וגיאורגית . ליצירתם היתה השפעה מכרעת על התפתחות התיאולוגיה בשפות אלו , וכן על גיבושן של מסורות פולחניות , בהשפעה ירושלמית ישירה , של הכנסיות המזרחיות . יש בכך גם כדי להסביר מדוע שרד חלק של הספרות הירושלמית היוונית רק בתרגומים לשפות שונות . בפרק זה נתרכז ביצירה ביוונית , אך אין להתעלם , כמובן , מחשיבותה של הלטינית . דמותו של היירונימוס הקרינה והשפיעה מבית לחם לרחבי המערב — וגם לדורות הבאים . ראוי להתחיל את הסקירה בדמותו של קירילוס , בישוף ירושלים במחצית השנייה של המאה הד . ' פחות ברור מתי יש לסיימה . לכאורה נראה שסופרוניוס , הפטריארך שמסר את העיר לידי הח'ליפה עמר בשנת , 638 מסמל נקודת מפנה ברורה , והוא אחרון הסופרים הביזאנטים . אולם מתברר שהיצירה הספרותית הנזירית ביוונית המשיכה להתפתח גם תחת השלטון המוסלמי ; ולא זו בלבד , אלא שהמאה הח' אף מציינת במידה רבה נקודת שיא של הספרות שנכתבה בירושלים ובסביבותיה במאות הקודמות . לא במקרה נחשב יוהנס איש דמשק , שכתב במחצית הראשונה של המאה הח , ' 5 סקירה בעין זו איננה בנמצא גם בשפות אחרות . על התקופה שבין 431 לבין 553 אפשר ללמוד הרבה מפתנה , כנסיית ארץ ישראל . על תולדות הכנסייה הירושלמית ( אך לא על ספרותה ) ראה : pouios , Historia tes ekklisias hierosolymon , Ch . Papado- Jerusalem & Alexandria 1910 6 גם בערי החוף של אר ץ ישראל , כדוגמת קיסריה ועזה , שהיו קשורות בצורה הדוקה יותר למרכזים התרבותיים של האימפריה , התפתחו במובן מסוים אסכולות — אם כי לא תיאולוגיות . ראה , למשל Bulletin , 12 ( 1958 ) , pp . 297-319 A Chapter in Literary History ' , Harvard Library G . Downey , 'The Christian Schools of Palestine : . י דוגמה בולטת להשפעה זו היא סידור קטעי המקרא הנקראים בפולחן , מירושלים של המאה הד , ' ששרד בגיאורגית ובארמנית : הלוח הגיאורגי . ( 189 ) וראה גם : הלוח הארמני . חשיבותן של דרשות קירילוס להכרת סדר הפולחן במאה הד' היא מכרעת .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help