sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:414

במקום עלייה לרגל לירושלים ממליץ גרגוריוס על מסע פנימי , מן האדם אל תוך עצמו , שהרי האלוהים מצוי בלב כל אדם . הביקורת שבדברי גרגוריוס לא הופנתה רק כלפי עצם הרעיון שהעלייה לרגל היא חובה נוצרית , אלא גם כלפי עצם המסע , המערער על אופי החיים הנזיריים וסדריהם . גרגוריוס התריע נגד האופי שלבשה ירושלים כתוצאה מן ההערצה שנודעה לה מצד המוני נוצרים , שבגללה הואצה התפתחות העיר והיא הפכה עיר שוקקת וקוסמופוליטית . בעיר גדולה , שהמוני אנשים עולים אליה לרגל כדי להעריץ את המקומות הקדושים , המתרבים בה בפאר רב , והם מתנתקים ממסגרות חייהם הקבועות , חזקה שיהיו גם תופעות שאינן קדושות כלל ועיקר . גם היירונימוס , שבמקומות אחרים ( כמו בתיאור מסעה של פאולה הנזכר לעיל ) דיבר בשבחם של המקומות הקדושים ובשבח ההליכה אליהם , התלבט בשאלה זו , ומפורסמים דבריו אל הפךסביטר פאולינוס _. 'לא להיות בירושלים , אלא לחיות בירושלים חיי יושר וצדק — הוא הראוי לשבח . ' דווקא התפתחותה העצומה של ירושלים , תוצאה ישירה של העלייה לרגל אליה , היא שעמדה ביסוד הביקורת כלפי התופעה . במידה מסוימת , ככל שהתרבו המקומות הקדושים וגבר הביקוש אל מקומות אלו , איבדה ירושלים את _אופיה הקדוש והמיוחד ועוררה ביקורת של רבים . "" התפתחות זו מעלה שוב את השאלה היסודית : היכן היא ירושלים הנוצרית ? האמנם 'עיר האלוהים , זו השמימית , אשר היא אם כולנו , ' היא היא העיר הארצית , ההומה אדם , שכבר זכתה לקללתו של ישו ? " במאבק בין הרוחניות הטהורה לבין הנטייה הפופולארית , שנתמכה על ידי מנהיגות העיר , ניצחה כמובן האחרונה . העלייה לרגל לירושלים גברה והלכה , עד שהפכה העיר למרכז דתי הן מבחינה אידיאולוגית הן מבחינה מעשית . בעיר נוצר מפגש בין עולי רגל מקהילות שונות ומרוחקות זו מזו . ההערצה המשותפת למקומות הקדושים גישרה על פני הבדלי שפה ומנטאליות ויצרה תחושת אחווה נוצרית ייחודית , שתיאורי עולי הרגל נותנים לה ביטוי ראשוני ואותנטי . העלייה לרגל היא גם שהביאה , בסופו של דבר , לעיצובה של 'ירושלים של מטה' על פי הדגם הספרותי שהביאו עמם עולי הרגל בבואם . דגם ספרותי אידיאלי זה , המיתוס של ירושלים , נוצר מתוך קריאה בכתבי הקודש . הוא השליט עצמו על העיר הריאלית ועיצב אותה בדמותו . המסלול המגובש של המקומות הקדושים של ירושלים , התהלוכות והטקסים שהיו מתנהלים בכל אתר ובאתרים כולם כמכלול בעל הקשר רעיוני , והאמונות שהתלוו לאתרים השונים — כל אלה היו מרכיבים ביצירת הדגם השלם של ירושלים הביזאנטית , שהגבולות בין הריאלי לאידיאלי ובין הווה ועבר טושטשו בה . יתר על כן , לעלייה לרגל היתה השפעה מכרעת לא רק על ירושלים ועל המקומות הקדושים שבה , אלא גם על ערי מוצאם של העולים ועל העולם הנוצרי כולו . המסורות והטקסים שנוצרו בירושלים בימי הביניים המוקדמים , ' פראוור , התקופה המוסל . 155 Ancient Christianity , Cambridge 1990 , pp . 139- R . A . Ma 1 _kus , , TheEndof _2- _% 2-2 _M _'K ' S , 7 \ 7 _ynpT \ rM > ולאחרונה : ברוריה ביטון אשקלוני _, 'עלייה לרגל : תפיסות ותעודות בספרות אבות הכנסייה ובספרות הנזירית במאות הרכיעית-שישית , ' חיבור לשם קבלת תואר דוקטור של האוניברסיטה העברית , ירושלים תשנ"ו . "" איגרות , 58 ( _לפאוליניס , ( עמ' ' ° ' Laudandum est' solymis fuisse , sed Hierosolymis bene vixisse 'Non Hiero- : 529 שם , עמ' " ° . 533 לעיל , הערה . 4 קללתו של ישו : לוקאס יט . 44-43

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help