sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:413

העלייה לרגל תחת שבט הביקורת דברי היירונימוס מצביעים על הביקורת שעוררו תופעות מסוימות בעלייה לרגל , ובמיוחד מנהגים שנראו כבעלי סממנים פגאניים . העלייה לרגל היתה ביסודה תופעה של תרבות עממית , מונעת על ידי הצורך הבסיסי של המאמין להתקרב אל מושא אמונתו . היא צמחה 'מלמטה' ולפיכך לבשה אופי ספונטאני , וולונטארי . אין זה פלא אפוא שעוררה ביקורת מצד מלומדים , ובעיקר מצד אלה ששאפו להדגיש את אופיה הרוחני והמופשט של האמונה . מן הראוי לציין שהביקורת היתה כרוכה בעצם התופעה עצמה וליוותה אותה מראשיתה . לא פעם ביטאה דווקא את המגמה ה'מתקדמת' יותר בחוגי המאמינים . ואולם , לא רק לתופעות כפולחן קדושים והערצת שרידי קדושה כוונה הביקורת . עצם ההליכה למקומות מרוחקים כדי לחפש בהם מה שאי אפשר , כביכול , למצוא בכל מקום אחר בעולם עורר זעם אצל אינטלקטואלים נוצרים . בעלייה לרגל היתה חבויה ההנחה כי האל נמצא במקום אחד , ירושלים , יותר מאשר באחרים . מלומדים נוצרים , מאוריגנס ועד היירונימוס , התריעו נגד תפיסה לוקאלית זו , שהרי האמונה הנוצרית , שלא כיהודית , איננה קשורה בעם מסוים או במקום מסוים ; היא כללית ואוניברסאלית . "" גרגוריוס מניסה , מן המבקרים החריפים ביותר של התופעה , כותב : כאשר זימן האלוהים את המבורכים לרשת מלכות שמיים , לא מנה את ההליכה לירושלים בין המעשים שיוליכו לתכלית זו ... וגם אם בירושלים נמצא החסד האלוהי יותר מאשר במקומות אחרים , הרי שם החטא נוהג ושכיח , ואין זוהמה אנושית אשר לא תיעשה ; רשע , ניאוף , גניבה , עבודת אלילים , כישוף , קנאה , רצח ... מייעץ אני לכם אפוא , אהובים , אחים , כי מתוך גופכם תעלו לרגל אל האדון ולא _מקפדוקיה לפלסטינה . 104 לעניין זה בכללו , ראה : סמפשון , עלייה לרגל , עמ' P . Brown , The Culiof Saints , Chicago ; 40-22 ( עמ' ;( 223 וכן ראה ; היירונימוס , איגרות , 58 ( לפאולינוס 2 , ( לאופי שלבשה ירושלים . , 7 _AT ; 77 _adeuntIerosolyma' ( _PG _, 46 , cols . 1009-1016 ) Gregorius Nyssenus , Epistola , II : 'De iis qui 7 לסוגיה זו : י' פראוור , 'ירושלים בתפיסת הנצרות 1981 105 היירונימוס , איגרות , 109 ( עמ ' 73 _, rr _w _irrwV _pjvs _, _ownvn : _bwnb , _rmn 106 . ( 353-351 במחלות ובאסונות שונים ומשונים . השרידים והמנחות שלוקח עמו עולה הרגל לביתו מביאים עמם לא רק את ניחוחה המיוחד של ירושלים , אלא גם את סגולתה המיוחדת , _n inventiones המפורסמים של המאה הד' והה , ' ובראשם גילוי עצמותיו של סטפאנוס הפרוטומארטיר , שגרר בעקבותיו גילויים דומים של שרידי קדושים אחרים , ובהם גם גיבורים מן המקרא , הגדילו מאוד את מספרן של הרליקוויות ואת השוק לחפצים אלו , והרחיבו את מסלול ביקורו של עולה הרגל . הם הפכו גם עניין לפולמוס בין מלומדים , ומעידים דבריו של היירונימוס : אין אנו מעריצים את שרידיהם ( של הקדושים ) יותר משאנו מעריצים את השמש או הירח , את המלאכים , שרי המלאכים או השרפים . אנו מכבדים אותם לכבודו של זה שהם עדים לאמונתו . אנו מעריצים את האדון באמצעות משרתיו .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help