sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:412

כולם רוכנים ונוגעים בצלב ובשלט , תחילה במצחם ואחר בעיניהם , מנשקים את הצלב ועוברים הלאה ואין איש שולח יד לגעת . "" כמאתיים שנה אחרי אגריה מתאר אף אנטונינוס מאורע זה : כאשר מוציאים מן החדרון את הצלב הקדוש ... באותה שעה מופיע כוכב בשמיים ובא מעל המקום שבו נמצא הצלב , וכאשר מעריצים את הצלב עומד הוא מעליו , ושמן לברכה מובא בצלוחיות קטנות . בשעה שנוגע עץ הצלב בפתח הצלוחית הקטנה , מיד מבעבע השמן ופורץ החוצה , ואם אין סוגרים אותה , מיד הוא גולש כולו החוצה . משמוחזר הצלב למקומו שב אף הכוכב , ומשנסגר הצלב שוב אין הכוכב מופיע . לפנינו תיאור מדוקדק של טקס מאגי , מעוצב יפה , שיש לו כמה מרכיבים קבועים ? הוא נעשה ביום מסוים ( על פי תיאורה של אגריה , הוא נערך ביום השישי הקדוש , הוא יום הצליבה , ( לעת ערב , במקום קבוע ( בוודאי בעזרה הפתוחה לכיפת השמים , ( ולעיני קהל רב . הקהל עובר ומעריץ את הצלב הקדוש , המוחזק בידי הבישוף ונשמר על ידי הדיאקונים , וכל אותה שעה עומד כוכב מעל המקום . הכוכב מבטא את הנוכחות השמימית בטקס , וכל הנוכחים בו הנוגעים בצלב זוכים לגעת בקדושה והקדושה חלה עליהם . ואולם , אם אין די בכך , וכדי שיקחו עמם הצליינים לביתם מזכרת מוחשית ולא זיכרון שבלב בלבד , מביאים באותה שעה את צלוחיות השמן , והשמן חורג מתכונותיו הטבעיות ומגלה בכך את אמיתות הצלב שבו הוא נוגע . לפנינו תמצית תורת הרליקוויות , שרידי הקדושה הנוצריים . הצלוחיות האמורות , שעולי רגל נשאו בהן את סגולתה של ירושלים לארצות מושבם , אינן רק מוצג ספרותי בתיאורו של אנטונינוס . בכמה ערים באיטליה שמורות עד היום צלוחיות של זכוכית ושל מתכת , שחקוקה בהן תבנית כנסיית הקבר . הן מתוארכות למאה הו , ' ובוודאי הובאו מירושלים על ידי עולי רגל כאנטונינוס , ובתוכן שמן קדוש 'לשם ברכה . ' תיאורו של אנטונינוס מבטא את חוויית העלייה לרגל כמין חיפוש אחר המופלא , והוא מצביע על ההרגשה העזה של נוכחות על טבעית שליוותה את ירושלים ואת מקומותיה הקדושים . באותה מידה הוא מבטא את המימד החושני של העלייה לרגל , המתבטא ברצון לגעת בחושים בנושא הקדושה , להמחיש רעיונות תיאולוגיים מופשטים . את החיפוש הגובר והולך אחר שרידי קדושה ומזכרות קדושה יש לראות כחלק מן הצורך הזה . המאמין ההולך למרחקים , למקומות שבהם אירעו המאורעות הנשגבים , מחפש עדויות חומריות למאורעות אלו , עצמים הקשורים במושאי אמונתו . עצמותיהם או חלקי לבושם של קדושים מתפרשים כביטוי לנוכחות הקדושים עצמם , וכבעלי אותן סגולות כמו בעליהם . כמו לקדוש עצמו , כך לשרידיו ולעצמים שבאו עמו במגע יש עוצמה מאגית , ' ברכה , ' דהיינו , היכולת להגן על בעליו של החפץ מפני כוחות הרשע , המקבלים את ביטוים 101 אגריה , 102 . 2 , 37 אנטונינוס , איטינרריום = ) מסע אנטונינוס 103 . 20 , ( בעניין הצלוחיות האמורות , ראה : גראבר , אמפולות ; G . Vikan , Byzantine Pilgrims' Art , Washington DC . 1982 ; D . Barag , 'Glass Pilgrim Vessels from _, _קק 35-63 ; 13 ( 1971 ) , pp . 45-63 Jerusalem ' , Journalof Glass Studies , 12 ( 1970 ) ,

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help