sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:411

הנוצרים השוהים בתפילה במגדל דוד , 'בערך בחצי הלילה , בהתעוררם , שומעים הם קולות מלמול למטה , בעמק יהושפט מול הירדן , במקום הצופה אל סדום ועמורה " . ' חוויית העלייה לרגל רחוקה , אפוא , מלהיות חוויה אינטלקטואלית או רוחנית בלבד . עולה הרגל למד מפי אנשי ירושלים על הנסים שהתרחשו בה בעבר , אך הוא זכה גם לראות במו עיניו נסים המתרחשים בה מדי יום ביומו , ואף לגעת בעצמים המקודשים שחוללו נסים אלו . אנטונינוס החזיק בידיו את עץ הצלב ואת השלט שהוצב מעל ראשו של ישו בעת הצליבה ונישקם בשפתיו , ומן הספוג הנזכר בתיאור הצליבה שתה מים . כל אלה ורבים אחרים נושאים 'ברכה' ( benedictio ) שאיננה אלא סגולה לבריאות ולאריכות ימים . דומה כי אנטונינוס בא לירושלים לא רק למען ערכה ההיסטורי , אלא גם למען ה'ברכות' הללו הללו ואולי קודם כל למענן . 'לשם ברכה' ( pro benedictione ) הוא מסב על המושבים שעליהם ישבו ישו ותלמידיו בגת שמנים " . ממנורת הארד הבוערת יומם ולילה למראשותיו של הקבר הקדוש הוא נוטל ברכה , וכך גם מן האדמה אשר הושמה לפני הקבר " . אשר לעמוד שכלפיו הולקה ישו בשוי r — והוא נמצא בהר ציון — 'לכל מחלה ומחלה נוטלים משם מידות ונושאים סביב _הצוותי ונרפאים " . ' כמו כן , במנזר הנשים שבהר ציון יש גולגולת של קדושה ושמה תיאודוטה , והיא סגורה בתיבת זהב ומקושטת באבנים טובות , 'ורבים שותים מתוכה לשם ברכה ואף אני שתיתי 98 . ' דומה כי בכל אחת מן הכנסיות החשובות בירושלים היו סגולות מרפא : בכנסיית סופיה הקדושה , באתר הפרטוריום של פילאטוס , הראו לעולי הרגל את האבן שעליה עמד ישו כאשר נשפט על ידי פילאטוס , ועקבותיו נותרו בה . 'ומן האבן שעליה עמד נעשו מעשי נסים רבים . נוטלים מסימני הרגל מידות וקושרים אותן לשם מחלות שונות , ונרפאים " . ' חלק מן הברכות הן מעשים הנעשים במקומות הקדושים , בוודאי בטקס מסוים , כגון הסעודה בגת שמנא , או השתייה מן הגולגולת של תיאודוטה , וחלקן 'מידות , ' כלומר , חלקים של עצמים קדושים : רסיס אבן , קמצוץ עפר או טיפות שמן מקודש , שעולה הרגל נושא עמו לביתו , מזכרת שיש עמה סגולה מן המקומות הקדושים . 'לשם ברכה' מתרחצים אנשים בשתי הבריכות של העיר , בריכת בית חיסדא ובריכת השילוח — 'במים אלו נעשים מעשי נסים רבים ואף מטוהרים מצורעים . ' החפץ הקדוש החשוב ביותר בירושלים היה עץ הצלב הקדוש . הוא נשמר בחדר קטן בבסיליקה של קונסטנטינוס . ביום הצליבה היו מוציאים אותו משם והמוני עולי הרגל היו רשאים להתבונן בו , להעריץ אותו ולנשקו . אגריה מספרת כיצד , ביום שישי הקדוש , הוא יום הצליבה , היו מוציאים את הצלב מן החדר שבו נשמר . הבישוף היה מחזיק בידיו את קצה העץ הקדוש , והדיאקונים היו עומדים ומשגיחים , ואז היו באים כל העם : ומאחר שמסופר כי מאן דהוא , אינני יודעת מתי , נגס בעץ הקדוש וגנב פיסה ממנו , שומרים עתה כך הדיאקונים העומדים סביב , לבל יעז איש מן הבאים לעשות כך שוב . כך עוברים כל העם אחד אחד , 93 שם , . 21 י' שם , 94 . 22 שם , ' 8 . 20 שם . 95 שם , . 17 השווה.- תיאודוסיוס , " . 10 שם , 96 . 23 אנטונינוס , איטינרריום = ) מסע אנטונינוס 00 . 18 , ( _י שם , . 27 ; 24

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help