sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:410

המימד הנסי של המקומות הקדושים : אנטונינוס תיאוריהם של עולי הרגל בכלל , ותיאורו של אנטונינוס בפרט , מצביעים על האופי הפלאי שהיה לירושלים ולמקומותיה הקדושים בעיני עולי הרגל . מקומות אלו , לא זו בלבד שהם מעידים על מעשי הנסים הנשגבים שהתרחשו בהם בעבר , אלא שבכוח אותם מעשים הם אף מוסיפים ומחוללים נסים כל העת , וכדרכם של מקומות קדושים , הם הופכים למקומות מרפא . המלים השולטות בתיאורו של אנטונינוס הן 'פלאים' ( mirabilia ) ו'מעשי נסים' ' ) סגולות . ( virtutes , ' בבואו להר הזיתים הוא רואה 'מקומות של פלאים . ' גם במקום עלייתו של ישו השמיימה ובבסיליקה של ציון יש 'נפלאות רבות , ' ואנטונינוס אף איננו יכול לזכור את כולם . עצמים טבעיים בירושלים נוהגים , על פי תיאורו של אנטונינוס , באופן פלאי.- האבן שעליה נאמר 'אבן מאסו הבונים היתה לראש פנה' ( תהלים קיח כב , ( הנמצאת בכנסיית ציון ' , כאשר תיטול אותה ותרימה בידיך ותניח את אוזנך באותה פינה , יצלצל באוזניך כקול מלמול אנשים רבים " . ' למרגלות הגולגותא יש כוך אשר 'בשימך בו אוזן תשמע זרמי מים , ואם תזרוק פרי או דבר מה היכול לצוף , ותלך למעיין השילוח , תמצא אותו שם " , ' ואילו 88 פאולינוס מנולה , איגרות , 14 , 49 ( עמ' " . ( 402 אגריה = ) מסע אגריה " . 2 , 47 ; 4 , 46 , ( שם , 90 . 22 אנטונינוס , איטינרריום = ) מסע אנטונינוס " . 22 ; 16 , ( שם , . 19 המאמין שהשתתף בטקס הלך בעקבות ישו ודרך במקומות , שם דרכו אז כפות רגליו — והלא הרצון ללכת בעקבות ישו ושליחיו היה אחד המניעים העיקריים של העלייה לרגל : אין מניע אחר להליכת אדם לירושלים , אלא כדי לראות ולגעת כמקומות שבהם נכח כריסטוס בגופו , ולהיות מסוגל להצהיר מתוך ניסיונו שלו : 'נבואה למשכנותיו נשתחוה להדם רגליו' ( תהלים קלב ז . ( הליטורגיה המתוארת פותחה בירושלים ככל הנראה על ידי הבישוף קירילוס , שהשכיל להעניק לעיר את ייחודה התיאטראלי . הוא נהג לדרוש בכנסיית הקבר ולפרש למאמינים ולמתלמדים את רזי האמונה הנוצרית . אגריה עוד זכתה לשמוע את דרשותיו בשנות פעילותו האחרונות , והיא מעידה על התרגשותו של הקהל לשמע דבריו . 89 מתיאור הליטורגיה ברור מדוע עשו עולי הרגל כמיטב יכולתם כדי להגיע לירושלים לקראת חגיגות שבוע הפסחא באביב , או לכבוד חג חנוכת כנסיית הקבר בסתיו , שהרי אז היתה מגיעה לשיאה החוויה שהעניקה העיר לבאים אליה . ירושלים של אגריה היתה , אפוא , מקום הנמצא בתוך הזמן ומחוצה לו בעת ובעונה אחת . עולמה הוכתב בזמן על ידי חגים ומועדים , טקסים ותפילות , ובמקום — על ידי מקומות קדושים . חוץ מאלה לא היו לה זמנים אחרים או מקומות אחרים . ירושלים ושאר המקומות הקדושים נדמים כמאוכלסים על ידי נזירים , אנשי כהונה ועולי רגל , שאינם עושים דבר מלבד להשתתף בטקסים ובתהלוכות הרבות ולהקשיב לדרשות . האנשים שהיא פוגשת בדרכה מכונים כמעט כולם 'קדושים . ' כמעט לאיש מהם אין שם פרטי . גם פאולה , בחיבורו של היירונימוס , מבקרת במקומות קדושים השבויים ברוחות העבר וחסרים זהות של הווה , אלא אם כן נזכרות הכנסיות העומדות מעליהם .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help