sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:409

וניצל אותו : היא הושתתה בעיקר על תהלוכות , שחלקן משחזר מאורעות היסטוריים , העוברות בסידרת תחנות , שבכל אחת מהן נערך טקס . כל הטקסים מצטרפים למסכת משמעותית אחת . התהלוכות יצאו מכנסיית הקבר וחזרו אליה . באופן זה נתלכדה העיר כולה למרחב קדוש , שבתוכו כמה מוקדי קדושה מרכזיים : גולגותא , הר ציון , הר הזיתים , בית לחם . המאמינים נעו כל העת ממקום למקום , בתהלוכות מעוצבות יפה שמהלכן הליטורגי השתלב היטב במהלכן הגיאתראפי . ליטורגיה זו נבנתה על מנת לתת ביטוי מלא לייחודה של ירושלים ולמקומותיה הס פציפיים , כאחרים שבהם אירעו המאורעות ההיסטוריים הדרמאטיים המונחים ביסודה של הנצרות , ומבחינה זו ענתה למשאלות לבם של עולי הרגל , שבאו על מנת לחוות את האירועים ההיסטוריים במקומם ובזמנם . אגריה חוזרת ואומרת , שוב ושוב , כי הטקסים בירושלים 'מתאימים תמיד ליום ולמקום , ' וזה היה ייחודם : אך מעל לכל נעים כאן מאוד וראוי להערצה שתמיד , הן ההמנונות , הן האנטיפונות ופרקי הקריאה , ואף התפילות , אשר אומר הבישוף , יש בהם ביטויים כאלה המתאימים ויאים ליום שבו הם נחוגים ולמקום שבו הם נערכים " . הליטורגיה שמתארת אגריה מגיבה לתוכן ההיסטורי ולאתרים הגיאוגראפיים והופכת את ירושלים לבמה , שעליה משוחזרים , לאורך השנה כולה , באורח דרמאטי , המאורעות הנהוגים . המחזה הוא מכלול כתבי הקודש ( הברית החדשה במיוחד , אך תוך שימוש מתוחכם בחלקים הרלוונטיים במקרא , ובמיוחד בנבואות ובסיפורים שפתרונם בברית החדשה , ( הזמן הוא הימים שבהם אירעו המאורעות המקוריים והבמה הם האתרים שבהם אירעו . במרכז ליטורגיה דרמאטית זו עמדה דמותו של הבישוף , ולידו עזרה הכהונה כולה . הקהילה הנוצרית והמוני עולי הרגל מילאו תפקיד של קהל ומקהלה גם יחד . הם ענו , שרו המנונים , התרגשו מן המאורעות שנחוגו והשתתפו בדראמה ההיסטורית , כאילו היו מדלגים אחורה בזמן ונוטלים חלק בעצם המאורעות המקודשים . באמצעות הטקסים הללו הפך מסע העלייה לרגל לסידרה דרמאטית גדולה של אירועים , בהשתתפות נוסעים ממקומות מרוחקים זה מזה , דוברי לשונות שונות ובעלי מנהגים שונים , החשים תחושת אחווה נוצרית שרק ירושלים היתה יכולה להעניק להם . דוגמה נאה לניצול האתרים המקודשים והטקסט המקראי נמצא בתיאור הטקס שנערך ב'יום ראשון של כפות התמרים , ' המשחזר את כניסתו החגיגית של ישו לירושלים ( מתי כא . ( 11-1 אגריה מתארת כיצד הלכו המוני המאמינים בעקבות הבישוף ממרומי הר הזיתים עד לכנסיית הקבר , נושאים בידיהם כפות תמר וענפי זית , וקוראים : 'הושענא לבן דוד , ברוך הבא בשם ה , " כפי שעשו מאמיניו של ישו ביום ההוא . ומפסגת ההר ועד העיר ומשם דרך העיר כולה אל האנסטסיס הולכים הכל ברגל , אף אלה המטרונות והאדונים , ומובילים כך את הבישוף כשהם עונים [ בהמנונות , [ וכך , לאט לאט , לבל יתעייף העם , ובבואם אל האנסטסיס כבר ערב . 86 בלטינית : ; apte did et loco שם , ; 5 , 47 ראה גם , למשל : . 3 , 35 ; 1 , 31 ; 2 , 29 ; 5 , 25 י 8 שם , . 4 , 31

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help