sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:408

הרלוונטיים , וכאשר המידע שהיא מקבלת במקום איננו מתיישב עם ידיעותיה היא חוקרת ושואלת . על הנזירים המופקדים על המקומות הקדושים לספק לעולי הרגל ידע מקראי שאין הם יכולים לקבלו במקומות מגוריהם , והם מהווים לפיכך סמכות פרשנית , שתפקידה להתאים את מראה העיניים לידע הקודם שהביא עמו הנוסע . ואולם , המימד הדידאקטי הוא רק פן אחד של המסע המקראי . חשוב ממנו המימד החווייתי , ההופך את המסע אל המקומות הקדושים למסע אל היסודות העמוקים ביותר של האמונה . הטקסים שהונהגו למען עולי הרגל במקומות הקדושים אכן נועדו לענות על הצורך הדידאקטי והחווייתי גם יחד . לאחר שראה עולה הרגל את המקום , היו אנשי הכהונה או הנזירים המופקדים עליו קוראים לפניו את הפרק מן המקרא או הברית החדשה הנוגע אליו . אגריה מתארת זאת כמעשה שנעשה לפי רצונה האישי , ואולם יש להניח כי זה היה המנהג הרווח ו זה היה מנהגנו תמיד , שכאשר עלה בידינו להגיע אל מחוזות חפצנו , קודם תיערך שם תפילה , לאחר מכן יקראו לפנינו את הפרק מן הספר , ייאמר מזמור תהלים אחד המתאים לעניין ושוב תיערך שם תפילה . מנהג זה במצוות אלוהים , שמרנו תמיד כאשר עלה בידינו להגיע אל מחוזות חפצנו " . חשיבותם של המקומות הקדושים היא בכך שהם מעידים על המאורעות הקדומים שאירעו בהם ועל האישים הקדושים שדרכו בהם . אגריה חפצה לראות את כל המקומות 'שבהם נגעו בני ישראל בלכתם . ' ההליכה במקומות שבהם 'נגעו' האבות המייסדים של הנצרות , או גיבורי המקרא , היתה בגדר חוויה שרק המגע הפיסי עם המקומות היה יכול להעניק , ושלמענו מוכן היה המאמין להסתכן בתלאות הדרך ולהתגבר בחירוף נפש על כל מכשול ועייפות . התפילה במקומות הקדושים היא למעשה המטרה המוצהרת של ההליכה אליהם , והביטוי 'ללכת לשם תפילה' משמש את אגריה בבואה להגדיר את העלייה לרגל . 84 התפילה במקומות הקדושים נתפסה כבעלת ערך רב יותר מתפילה במקומות אחרים , בשל קירבת הקדושה אליהם . לאופי הטקסי של התפילה במקומות אלו היה ערך דרמאטי , וערך זה הודגש באופן מיוחד בטקסי הפולחן שהנהיגה כנסיית ירושלים . טקסי פולחן אלה אורגנו באופן מחזורי על פי ימים , שבועות ושנים , והם מתוארים בפירוט רב בתיאורה של אגריה , המוצאת בהם ערך מיוחד שראוי לו לכל נוצרי שידע , כדבריה בפתיחת החלק השני של חיבורה : 'אך למען תדע חסידותכן מהי העבודה הנערכת מרי יום ביומו במקומות הקדושים , מוטל עלי להודיעכן , ביודעי כי משתוקקות אתן להכיר זאת . ' לקראת סוף המאה הד' כבר עוצבו מקומותיה הקדושים של ירושלים לכדי מסכת שלמה ומלוכדת , בעלת רצף סיפורי ורעיוני . הליטורגיה של המקומות הללו נוסחה באופן שהדגיש רצף זה 80 ראה , למשל : שם , . 20 על אגריה והמקרא ראה : 81 Schrift ' , _Biblica , 12 ( I 931 ) , pp . 162-167 ziegier , 'Die Peregrinatio Aetheriae und die heiiige J . אגריה = ) מסע אגריה 82 . 7 , 10 , ( שם , . 11 , 5 83 ראה , למשל : שם , 84 . 9 , 10 ; 2 , 3 שם , : 1 , 17 'ומלאו עתה שלוש שנים תמימות מאז באתי לירושלים , וראיתי את כל המקומות הקדושים אשר לשם תפילה בהם שמתי פעמי . ' ... וראה גם שם , " . 1 , 13 שם , . 1 , 24 תיאור הליטורגיה הירושלמית שמביאה אגריה איננו כולל כדרך כלל את תוכן התפילות . מידע חסר ניתן להשלים באמצעות לוח התפילות הארמני , שהוא אמנם מאוחר יותר , אך חוזר אל אותם סדרי פולחן עצמם ( ראה לעיל , הערה . ( 20

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help