sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:407

חוויית העלייה לרגל : אגריה העלייה לרגל היא מסע אל מקום המצוי מחוץ לזמן . עניין זה מודגש היטב בתיאור מסעה של אגריה , שיותר מכל חיבורי התקופה יש בו כדי להעמיד אותנו על מהות החוויה של עולה הרגל בלכתו אל המקומות הקדושים ובביקורו בהם . אגריה איננה הולכת רק אל המקומות שבהם אירעו המאורעות המתוארים בכתבי הקודש , אלא גם אל העבר הרחוק , זמנם של המאורעות ' . מסע אל המקרא' הוא השם היאה לתיאורה , ובמידה לא פחותה מכך גם לתיאור מסעה של פאולה , בת זמנה . דומה כי זו אכן תמציתה של חוויית העלייה לרגל בתקופה קדומה זו . המניעים הנוספים המאפיינים את התופעה , כגון מסע לכפרת עוונות , או מסע של קבצנות ועניות על פי דוגמת חייהם של ישו והשליחים , רק נרמזים בתקופה זו , ובוודאי אינם עומדים במרכזה " . כבר עולי הרגל הקדומים ביותר , כדוגמת מליטו מסארדס או אוריגנס , באו אל המקומות הקדושים ממניעים הקשורים בלימוד המקרא , ולמסעם היה ערך דידאקטי ואינטלקטואלי . גם בחיבוריו של אוסביוס מודגש ערכם של המקומות הקדושים להכרת המקרא , וה'אונומסטיקוך שלו הוא אכן ניסיון ברור לרכז את הידע הגיאוגראפי וההיסטורי על המקומות הקדושים לצורכי לימוד המקרא " . ערך דידאקטי זה מובלט גם אצל אגריה , המבקשת לראות תמיד את כל המקומות 'על פי כתבי הקודש 79 . ' אגריה למדה היטב את הטקסט המקראי . היא יודעת לצטט בכל מקום את הפרקים 76 496-509 ; 36 ( 1927 ) , pp . 25-45 dans 1 a tradition patristique _' , rb , 35 ( 1926 ) , pp . תיאודוסיוס , ; 6 אנטונינוס , איטינרריום , 77 . 25 , 23 על הקבצנות וה § _ניקנציה כמרכיבים של עלייה לרגל ראה סמפשון , עלייה לרגל , עמ' . 113-89 אף עלפי של פלסטינה , אשר הכיר היטב את משפחתה , שלח לפניה משרתים וציווה להכין לה את הפךטוריום , בחרה היא בתא צנוע ' ... ( היירונימוס , איגרות , 108 [ מסע פאולה 7 , [ ו . ( 9 יי לעיל = ) מסע אגריה , ( הערה . 62 שמרכיבים אלו הצטרפו לעלייה לרגל רק מאוחר יותר , הרי כבר בתקופה הביזאנטית היתה הכרה כי פאר והדר אינם נאים לעולי רגל ולמשרתי אלוהים . כך אומר היירונימוס על פאולה : 'הגבירה האצילה , אשר קודם נישאה בידי סריסים , יצאה לדרך כשהיא יושבת על גב אתון . ' ובהמשך : 'כאשר הפרוקונסול ' אגריה , . 1 , 7 ראה גם שם : 'למרות שכבר הכרתי היטב את ארץ גושן , מאז הייתי במצרים בראשונה , אף על פי כן , כדי שאלמד את כל המקומות שבהם נגעו בני ישראל בלכתם מאז יצאו מרעמסס ועד בואם אל הים האדום ... על כן חפצה הייתי , כי מקליסמה נלך אל ארץ גושן . ' ... בנוסף על התהליכים המתוארים מצביע תיאורו של תיאודוסיוס גם על תהליך הבנייה המואצת בירושלים . על הכנסיות המועטות שהזכיר הנוסע מבורדו נתוספו רבות : כנסיית ציון ; כנסיית סופיה הקדושה במקום הפךטוריום ; כנסיית סטפאנוס של אודוקיה \ כנסיית מרים ליד בריכת הצאן r כנסיית קבר מרים בעמק יהושפט , ולידה המערה שם סעד ישו עם תלמידיו ; אנקתה ובית פאגי בהר הזיתים ; וקבר יעקב , זכריה ושמעון בעמק יהושפט , שגם בו היתה כנסייה , כפי שמלמד המימצא הארכיאולוגי . מלבד כנסיות אלו , שנזכרו בשמן , מציין עוד תיאודוסיוס , כאמור , כי בהר הזיתים היו עשרים וארבע כנסיות . כארבעים שנה מאוחר יותר מצביע אנטונינוס על המשכו של התהליך : הוא מוסיף לכל הכנסיות האמורות גם את הבסיליקה של מעיין השילוח , מעשה ידיה של אודוקיה , ואת כנסיית ה'ניאה , ' עם מכלול המבנים סביבה , שבנה יוסטיניאנוס " .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help