sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:406

גם צליינים שהגיעו לירושלים בדרך אחרת , ביקרו במקומותיה הקדושים פחות או יותר על פי אותו סדר . אנטונינוס , שעלה לרגל לירושלים בסביבות שנת , 570 הלך מעכו לגליל , אחר כך ירד דרך הירדן דרומה עד יריחו , ומשם עלה לירושלים . משום כך ביקר תחילה במקומות הקדושים של הר הזיתים וגת שמנים , ורק אחרי כן , לאחר שכרע ונשק לאדמה , נכנס לירושלים . בעיר עצמה היה מסלול ביקורו זהה כמעט בכל לזה של תיאודוסיוס , אך אנטונינוס זכה כבר לבקר בכנסיית ה'ניאה , ' שטרם נבנתה בעת ביקורו של תיאודוסיוס " . הנקודה המעניינת בתיאורו של תיאודוסיוס היא הצטרפותן של מסורות חדשות לישנות . השוואת תיאורו לתיאור של הנוסע מבורדו מלמד על תהליך שבו פיתחו המקומות הקדושים כל העת , בתוכם וסביבם , נקודות חדשות להערצה — תהליך ידוע ומפורסם במקומות קדושים . מעבר לכך , יש עניין מיוחד גם באופין של המסורות שהצטרפו אל כנסיית הקבר . מסתבר כי במהלך המאה הד' והה' החלו להתנקז אל המקום הקדוש הנוצרי מסורות שהיהדות קשרה ותקשור להר הבית . הן התקשרו למקומו החדש בשל הפרשנות הטיפולוגית שניתנה להן בנצרות . עקידת יצחק שאירעה — על פי תיאורו של תיאודוסיוס — מתחת לגבעת הגולגותא , קשורה היתה למקום בשל משמעותה כ'דגם מקדים' ( praefiguratio ) של הצליבה . שני התהליכים מודגשים אף ביתר שאת ב'תיאור הקצר , ' שנתחבר באותן שנים שבהן התחבר גם תיאורו של תיאודוסיוס . חיבור זה מציין בגולגותא חפצים רבים שהובאו לשם ונעשו גורם להערצה ו הכידון שבו נדקר ישו , המגש שעליו הובא ראשו של יוחנן המטביל , הקנה והספוג שבהם עונה ישו , וגביע הסעודה האחרונה . כמו כן נצטרפו לאתר מסורות שונות מן המקרא : 'תריסר כדי כסף אשר בהם חתם שלמה את השדים , ' מסורת שהועברה לכאן , כמסתבר מהשוואה לתיאורו של הנוסע מבורדו , מהר הבית ; קרן המשיחה של דוד ושלמה ; הטבעת שבאמצעותה חתם שלמה את השדים — גם מסורות אלו מקורן מן הסתם בהר הבית ; מקום עקידת יצחק , שכבר נדון לעיל ; ולפני קברו של ישו 'המזבח שם נרצח זכריה הקדוש , שם יבש דמו . ' כזכור , שכנה במאה הד' גם מסורת זו בהר הבית , במקום שבו אכן אירע הרצח . מהעברתה אל הגולגותא אנו למדים כי המקום החל להיות נתפס בנצרות כבית המקדש עצמו ולא רק כמחליפו . כמו כן מציץ 'התיאור הקצר' כי בגולגותא נברא אדם הראשון . עד היום נמצאת למרגלות הגולגותא 'קפלת אדם , ' האמורה להיות מקום קברו . גם מסורת קברו של אדם הראשון ( כמו מסורת טבור העולם ) בגולגותא נובעת ממניעים תיאולוגיים , שכן בצליבתו הועלה ישו קרבן על חטאי המין האנושי , שראשיתם בחטא הקדמון , חטאו של אדם הראשון . הכפרה והחטא כרוכים זה בזה , בקשר שראשיתו רעיוני וסופו ריאלי וגיאוגראפי ; מקום הכפרה גורר אליו , באופן פיסי ממש , גם את אבי החטא עצמו " . יש עוד לציין שאנטונינוס מזכיר ליד מקום עקידת יצחק את המקום שבו העלה מלכיצדק קרבן . גם מסורת זו בעלת משמעות טיפולוגית , שהרי מלכיצדק , שהיה מלך ויכהן לאל עליון , ' הוציא לפני אברהם לחם ויין ( בראשית יד יח ) — שני היסודות המרכזיים בטקס האוכריסטיה הנוצרי . בנצרות נתפס מלכיצדק כפרפיגורציו של ישו " . 73 אנטונינוס , איטינרריום = ) _מסע אנטונינוס 74 . 27-16 , ( המסורת על קברו של אדם הראשון בגולגותא מופיעה כבר אצל אוריגנס , המייחס אותה למקורות יהודיים , ראה N . De Lange , Origen andthe Jews , Cambridge [ 126 n . 33 . _ק . 1976 , ראה גם : אוסביוס _, אונומסטיקון , עמ ' . 7 " ראה : אנטונינוס , איטינרריום = ) מסע אנטונינוס ) . 19 על מלכיצדק בנצרות ראה : G . Bardy , _'Melchisddeck

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help