sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:405

הפרק הבא מוקדש לקברו של יעקב הקדוש , שהושלך מצריח המקדש ונקבר בהר הזיתים . לדברי תיאודוסיוס , יעקב הקדוש וזכריה הקדוש ושמעון הקדוש נקברו בקבר אחד . קבר זה בנה יעקב הקדוש בעצמו , הניח שם את גופותיהם והורה שאף הוא ייקבר שם עמהם . בעמק יהושפט רואה תיאודוסיוס גם את המקום שבו נמסר ישו , ליד כנסיית מרים , ומערה במקום שבו רחץ את רגלי תלמידיו . יש שם ארבעה מושבים במקום שבו הסב בין השליחים ו'עתה אחדים באדיקותם , בבואם לשם , נוהגים לאכול שם את מזונם , מלבד בשר , ומדליקים מנורות במקום שהאדון בעצמו רחץ את רגלי השליחים . ' ליד המערה — מנזר למאתיים נזירים " . על הר הזיתים מספר תיאודוסיוס בכמה מקומות שונים . תחילה הוא מציין כי זה ההר שממנו עלה ישו השמיימה , ומצויות שם עשרים וארבע כנסיות . במקום אחר הוא מספר כי ליד מקום העלייה השמיימה 'יש מערה הנקראת "מאצי" ( matzi ) שפירושו "של התלמידים , " שם נח האדון בשהייה מנבא בירושלים . ' ושוב במקום אחר הוא מספר על מקום בהר הזיתים ושמו _'אנקונה' , ( Ancona ) שם ' הניח האדון את כתפיו על אבן , ושתי כתפיו טבעו באבן כמו בשעווה רכה . ' כנסייה זו סמוכה לבית פאגי , מקום קברה של תקלה ( Tecia ) הקדושה , 'משם הובא העיר בן האתונות שעליו ישב האדון כאשר נכנס לירושלים דרך שער בנימין . ' בסעיף אחר , לקראת סופו של החיבור , מציין תיאודוסיוס את מקום קבורתו של לזרוס בבית עניה . מתיאורו של תיאודוסיוס ומתיאורים אחרים בני התקופה נראה כי הביקור שבימי הנוסע מבורדו היה עדיין ספונטאני , קיבל בשנים הבאות דפוסים מעוצבים וקבועים . דפוסים אלו נוצרו כתוצאה מן המפגש בין הדימוי והמיתוס של ירושלים , שעולה הרגל הביא עמו בבואו אליה , לבין העיר עצמה : הדגם האידיאי השליט עצמו על הגיאוגראפיה הריאלית . ביטוים הממשי של דפוסים אלו היו המסלולים המסודרים של העלייה לרגל ושל הליטורגיה , וכן התחנות הקבועות והטקסים המיוחדים שנערכו בהן . הביקור הראשון במסלולו של עולה הרגל היה בכנסייה שבנה קונסטנטינוס , שבה קברו של ישו , הגולגותא ומערת הצלבים . מכאן פנה דרומה אל הר ציון והמשיך מזרחה עד לכנסיית סופיה הקדושה . משם הלך צפונה ומזרחה , אל בריכת הצאן ובית מרים , ויצא מן השער המזרחי , הוא שער בנימין . לאחר ביקור בעמק יהושפט ובגת שמנים עלה להר הזיתים וביקר בכנסיות שבשני מורדותיו . מרים מבוססת על הפרוטו אוונגליון של יעקב . ראה : Apocrypha , Philadelphia 1963 , I , pp . 370-388 E . Hennecke & w . Schneemeicher , M ? _w 7 _ewam _* w תיאודוסיוס , . 9 על מסורת יעקב בעמק יהושפט והכנסייה בקבר בית חזיר ראה : Mineur , Jerusalem 1962 Saint Jacques k תיאודוסיוס , . 10 רחיצת רגלי התלמידים ( יוחנן יג ( 20-1 והסעודה ( מתי כו 29-17 ומקבילות , ( המתקשרות מאוחר יותר דר ך קבע להר ציון , נזכרות בתקופה הביזאנטית בגת שמנים . ראה : לימור , הר הזיתים , עמי . 70-69 לגבי מסורות גת שמנים : _n » _DMm שם , עמ' . 70-62 , 40-34 72 תיאודוסיוס , 17 ו . 21 'מאצי' היא ככל הנראה אלאונה — כנסיית התלמידים שבמרומי הר הזיתים . אנקונה והסיפור על טביעות כתפיו של ישו נזכרים רק אצל תיאודוסיוס . על קבר תקלה ראה : לימור , שם , עמ' . 123-122 על בית פאגי במסורת הנוצרית והכנסייה במקום : שם , עמ' . 59-53 , 33-32

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help