sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:403

הוא מגיע אל גבעת הגולגותא . שם הוא רואה את מקום הצליבה ואת המערה שבה נקבר ישו 'וביום השלישי קם לתחייה . ' במקום זה הוקמה , כך הוא מספר , 'במצוות האימפרטור קונסטנטינוס בסיליקה ... יפה להפליא . ' הוא מזכיר גם בורות מים ואגן טבילה ליד הכנסייה " . עתה שב עולה הרגל ופונה מזרחה , כדי לצאת את העיר בשער המזרחי . הוא עובר בעמק יהושפט ורואה שם את האבן במקום שבו מסר יהודה איש קריות את ישו , היא ככל הנראה האבן שמעליה תוקם , לפני ביקורה של אגריה , הכנסייה הנאה (' ecciesiaeiegans' ) של גת שמנים . לימינו הוא רואה את עץ התמר , שממנו נטלו הילדים ענפים בשעה שקידמו את פניו של ישו , ולא הרחק ממנו את מצבות הקברים היפות של נחל קדרון , 'באחת נקבר ישעיהו הנביא והיא ( עשויה ) ממש אבן אחת , ובאחרת — חזקיהו מלך היהודים " . ' בהר הזיתים רואה עולה הרגל את הבסיליקה הק ונסטנטינית במקום שבו לימד ישו את השליחים , ולא הרחק ממנה 'גבעה , שם עלה האדון להתפלל ונגלו שם משה ואליהו . ' מיל וחצי מזרחה משם מבקר הנוסע את קברו של לזרוס בבית עניה , ומשם הוא ממשיך בדרכו מזרחה ליריחו " . מסעו של הנוסע מבורדו נפתח , אפוא , בהר הבית ומקיף את העיר ממזרח ומדרום קודם שהוא מגיע לגולגותא , המקום האחרון שהוא מבקר קודם צאתו את העיר . בעתיד , כאשר יעוצב מסלול הסיור הנוצרי , האתר הראשון בדרכם של עולי הרגל יהיה תמיד המכלול של גבעת הגולגותא וכנסיית הקבר . נוסף על כך , תיאורם של אתרים אלו בחיבורו של הנוסע מבורדו תמציתי למדי בהשוואה לתיאורים מאוחרים יותר , והדבר בולט גם בהשוואה למקום הנרחב המוקדש להר הבית . סדר הביקור , מיעוט המסורות הנוצריות וריבוי המסורות שמקורן במקרא מצביעים על כך שבתקופה המתוארת בתיאור מסע זה עדיין היה תהליך עיצובה של ירושלים הנוצרית בחיתוליו , והוא הדין במסלול העלייה לרגל בתוכה " . בתיאורים מאוחרים יותר ניתן להבחין הן בגיבוש המסלול הנוצרי , מבחינת סדרו ותוכנו , הן בסילוקן של מסורות יהודיות ישנות . עם זאת , כבר במועד מוקדם זה עומד מסלול העלייה לרגל בירושלים על ארבעה מרכזים קדושים , הנמצאים כולם על גבעות מקודשות : הר הבית , הר ציון , גבעת הגולגותא והר הזיתים " . כל המקומות הללו הם אתרי התגלות , שבהם נגלה ממערב להר הבית ; במאה הה' עמדה שם כנסיית סופיה הקדושה ( ראה : אנטונינוס , איטינרריום = ] מסע אנטונינוס " . ( 23 , [ ראה פטריך , עמ' . 379 , 364-363 62 הזיהוי של עמק יהושפט , שם עתיד ה' לשפוט את הגויים , על פי יואל ד א-ב , עם החלק של נחל קדרון שבין ירושלים והר הזיתים מופיע לראשונה באונומסטיקון של אוסביוס ( עמ' ( 118 ( בתרגום עברי : מהדורת מלמד , מס' . ( 618 מסורת המסירה מבוססת על מתי כו 47 ומקבילות . הכנסייה על האבן שראה הנוסע מבורדו הוקמה ככל הנראה בימי הקיסר תיאודוסיוס השני , ( 390-379 ) והיא נזכרת על ידי אגריה , . 36 עץ התמר מתקשר בכניסת הניצחון של ישו לירושלים ( מתי כא . ( 11-1 למסורות הנוצריות של מצבות הקברים בעמק יהושפט ראה : א' לימור , הר הזיתים , עמ' . 118-116 , 41 " על הבסיליקה שבנה קונסטנטינוס במקום שבו לימד ישו את השליחים ( מתי כד-כה , ( היא כנסיית אלאונה , ראה : לימור , הר הזיתים , עמ' . 81-72 , 22-20 לידה ראה הנוסע את מקום _ה'טרנספיגוראציו' ( מתי יז , ( 13-1 שהמסורת הנוצרית קושרת עם הר תבור . בתקופה הביזאנטית נקשרו מסורות גליליות אחדות אל הר הזיתים , ראה : לימור , שם , עמ' . 98-96 מסורת החייאתו של לזרוס נמצאת רק באוונגליון על פי יוחנן ( פרק יא . ( על תולדות המסורת ראה ? לימור , שם , עמ' . 53-46 , 33-30 על הכנסייה במקום ראה : Jerusalem 1957 Sailer , Excavations in Bethany ( 1949-1953 ) , s . j . " על המסורות היהודיות של הנוסע מבורדו ראה : מהדורת ק ליין , עמ' יב-כט . " על הרים כמקדשים ראה : and the Profane : The Nature of Religion , San M . Eliade , The Sacred

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help