sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:402

חיסדא , היא בריכת הצאן ) ואת הנסים הנעשים שם , ובהר הבית עצמו — את המערה שבה עינה שלמה את השדים ואת המגדל שבו ניסה השטן את ישו ; מתחתיו — ארמון שלמה , ובו החדר שבו כתב שלמה את ספר החכמה " . הוא רואה שם גם את האבן אשר נאמר עליה 'אבן מאסו הבונים היתה לראש פנה' ( תהלים קיח כב , ( ומחילות מים תת קרקעיות וכן ברכות 'עשויות באמנות רבה . ' במקום של ארמון שלמה הוא רואה את דמו של זכריה , 'תאמר כי נשפך היום , ' וכן את עקבות החיילים שהרגוהו ' , תחשוב שנטבעו בדונג " . ' בהר הבית נמצאים עדיין שני פסלים של הדריאנוס , ולידם 'אבן מנוקבת שאליה באים היהודים מדי שנה בשנה ומושחים אותה בשמן ומקוננים באנחות וקורעים בגדיהם וכך שבים . ' שם גם ביתו של חזקיהו מלך יהודה " . המקום הנרחב שמקדיש הנוסע מבורדו להר הבית , והיותו האתר הראשון שבו ביקר , מצביעים על כך כי בימי קונסטנטינוס עדיין היה ההר מקום מרכזי ונכבד בירושלים . פסליו של הדריאנוס שהוצבו שם העניקו לו חשיבות אימפריאלית , אך לצדם החלו להתגבש מסורות נוצריות , שהעניקו לו גם חשיבות דתית : מקום פיתויו של ישו , דמו השפוך של זכריה , וכן מסורות מקראיות : ארמון שלמה וביתו של חזקיהו . תיאור הטקס היהודי ליד 'האבן המנוקבת' הוא העדות הקדומה ביותר למנהגי האבלות של תשעה באב בהר הבית , על חורבות המקדש , ועולה ממנו כי לפחות פעם בשנה הותר ליהודים להיכנס לירושלים . מהר הבית ממשיך הנוסע להר ציון . בדרך הוא רואה את מעיין השילוח , הנובע , לדבריו , שישה ימים ולילות ' , אך ביום השביעי שבת " . ' בהר ציון עצמו הוא רואה את ביתו של כייפא הכהן ואת העמוד אשר לידו הלקו את ישו . בכניסה לחומת ציון הוא רואה את מקום ארמון דוד , והוא מוסיף וכותב : 'ומשבעת בתי הכנסת אשר היו שם נותר רק אחד , והאחרים נחרשו ונזרעו , כדברי ישעיהו הנביא " . ' יש לציין כי המקומות הקדושים הראשונים שאותרו בירושלים , עוד קודם לימיו של קונסטנטינוס , היו בהר ציון ובהר הזיתים , שהיו שניהם מחוץ לחומות העיר ולכן היו נוחים יותר ליישוב ולפולחן נוצרי בשעה שהעיר עצמה היתה עדיין פגאנית . בדרך מהר ציון אל שער שכם רואה הנוסע לימינו את קירות הפךטוריום של פילאטוס , ואחר כך " מסורת בריכת בית חיסדא מבוססת על יוחנן ה ; 15-2 על מסורת כליאת השדים ועל ספר החכמה ראה : הנוסע מבורדו , מהדורת קליין , עמ' כ ; פיתויי השטן : מתי ד . 11- 1 " על רציחת זכריה בן יהוידע הכהן בבית המקדש ראה : דברי הימים ב , כד כ-כא 1 על רציחת זכריה בן ברכיה הכהן : מתי כג 35 ומקבילות . על פי המסורת הנוצרית , זכריה בן יהוידע הכהן , זכריה בן ברכיה הכהן וזכריה אביו של יוחנן המטביל , שאף הוא היה כהן ( לוקס א ) — מזוהים בדרך כלל כאדם אחד . 57 פסל של הדריאנוס בהר הבית נזכר גם על ידי היירונימוס בסוף המאה הד : ' פירוש למתי 15 , 24 ( עמ' . ( 226-225 על מנהגי האבל של היהודים בהר הבית השווה : היירונימוס , פירוש לצפניה 16-15 , 1 ( עמ' . ( 674-673 " על מקור קדושתה של בריכת השילוח ראה ? יוחנן ט . 14-1 על תולדות המסורת והכנסייה במקום עיין : ונסן ואבל , ירושלים החדשה , עמ ' . 865-860 59 על הר ציון בתקופה הביזאנטית ראה : צפריר , ציון ; וכן לעיל , עמ' . 321-310 שבעת בתי הכנסת מוזכרים גם אצל אפיפאניוס , על המידות והמשקלות ( עמודה . ( 261 על פי דברים אלו ניסו חוקרים להסיק כי בראשית המאה הד' עוד היתה קהילה יהודית בירושלים ולה שבעה בתי כנסת . לאור הידוע על איסור ישיבת יהודים בירושלים נראים הדברים רחוקים מן הסבירות , ודומה כי יש לראות בהם התבטאות ספרותית בעלת אופי פולמוסי , הבאה לציין את גודל חורבנם של היהודים , אשר מגדולתם לשעבר ( אותה מציין המספר הטיפולוגי 'שבעה ( ' לא נותר דבר . ° הפרטוריום של פילאטוס זוהה בתקופה הביזאנטית

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help