sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:401

מסלול המקומות הקדושים בירושלים : המסע מבורדו ותי אודוסיוס עולי הרגל שביקשו לבקר בירושלים יכלו לבחור באחת מדרכים אחדות שהובילו אליה , מהן ביבשה ומהן בים . במסע מבורדו מתוארת דרך ארוכה ביבשה , שתחילתה בבורדו והיא עברה דרך טולוז לצפון איטליה , משם דרך אקוויליאה לבלקאן , ודרך ערי הדנובה עד קונסטנטינופוליס . זו הדרך שחיברה את שני חלקיה של האימפריה , המערבי והמזרחי . מקונסטנטינופוליס המשיך הנוסע לירושלים , מהלך 1 , 200 מילין ו 58 תחנות , בדרך שעברה באסיה הקטנה לאנטיוכיה ומשם בדרך החוף לקיסריה ולירושלים . המסע הלוך וחזור ארך שנה לפחות . עולי רגל אחרים הגיעו בדרך הים , אם לאלכסנדריה ואם לקונסטנטינופוליס , ומשם המשיכו בדרך היבשה לירושלים . תיאורי המסע של התקופה , ובמיוחד תיאורו המפורט של הנוסע מבורדו , מלמדים כי הנוסעים הלכו בביטחה בדרך הציבורית , דרך תחנות ואכסניות מסודרות של האימפריה . באזורים לא בטוחים ליווה אותם משמר אימפריאלי " . בתקופה הביזאנטית כלל המסע אל המקומות הקדושים , על פי רוב , גם ביקור אצל נזירי המדבר במצרים , ולעתים גם ביקור באזורים אחרים של האימפריה המזרחית . אגריה ביקרה גם במצרים , בערכיה , במסופוטאמיה , בקפדוקיה , בגלאטיה ובביתיניה . תיאודוסיוס כולל במדריך שלו , מלבד _pK ישראל , מצרים ומסופוטאמיה , גם את קפדוקיה , גלאטיה , ארמניה ועבר הירדן . הדרך כללה שני סוגי תחנות : התחנות האזרחיות ללינת לילה ולהחלפת הסוסים , והתחנות הנוצריות . האחרונות הוחזקו , כמתואר לעיל , בידי נזירים , שהיו עורכים בכל מקום טקסי פולחן למען עולי הרגל , ואף היו מסבירים להם את הטעון הסברה על המקום וקוראים את הפרקים המתאימים בכתבי הקודש . הם גם היו דואגים לכלכלתם של עולי הרגל , ולפרידה היו מעניקים להם מנחות ברכה " . ( eulogiae ) עולי הרגל היו מתכננים על פי רוב את דרכם כך , שיגיעו לירושלים לקראת החגים הנוצריים העיקריים — חג החנוכה של מכלול כנסיית הקבר , חג ההתגלות ( אפיפאניה ) ובמיוחד לקראת השבוע הקדוש , הוא שבוע הפסחא , שכונה 'השבוע הגדול . ' מלאניה הצעירה , למשל , נחפזה מאוד לבוא לירושלים לקראת השבוע הקדוש , ועשתה את הדרך מקונסטנטינופוליס לירושלים במשך שישה שבועות , קצב שנחשב מהיר ביותר " . כתוצאה מכך , אף שהעלייה לרגל הנוצרית לא היתה בגדר מצווה , הנעשית במועדים קבועים , כפי שהיתה ביהדות , הרי בשל אילוצי הדרך — התחנות וסידורי הביטחון , ואילוצי הזמן — הרצון להגיע לירושלים במועדי החג , לבשה במידת מה אופי מחזורי , בעל מתכונת קבועה וממוסדת . הנוסע מבורדו הגיע לירושלים דרך קיסריה . את תיאורי המקומות הקדושים בעיר הוא פותח באיזור הר הבית ומקדיש לכך מקום נרחב ביותר . 54 הוא מתאר תחילה את בריכת בית ציידא ( בית 511 ראה . הנוסע מבורדו = ) מסע מבורדו , ( עמ' ; 26-21 , 14-1 הנט _, צליינות , עמ' stlicherPaliistinapilger ( 4 .-7 . Jahrhunderl ) , Stutt- fahrt ins Heilige Land : Die altesten Berichte 11 , 8 H . Donner , PUger- ; 56 51 gart 1979 , p . 36 הנוסע מבורדו מוסר רשימה מפורטת של תחנות מבורדו ועד ירושלים . אגריה מלווה משמר אימפריאלי בדרך המדבר למצרים , מקליסמה ( Clysma ) ועד ערביה : ( Arabia ) אגריה = ) מסע אגריה " . 9-7 , ( ראה , למשל : אגריה = ) מסע אגריה , ( שם . 15 _, 11 , 3 , וראה : 1 burg 1950 , pp . 403-413 B . Kotting , Perigrinatia religiose , Regens- ראה : קאסון , מסעות , עמ' . 315 י הנוסע מבורדו = ) מסע מבורדו , ( עמ' . 18- 14

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help