sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:400

לצד מטרונות נדיבות אלה — ולא במנותק מהן — יש להזכיר גם את הנזירים המלומדים שעלו לרגל לירושלים ובחרו לשבת בה פרקי זמן קצרים או ארוכים . המפורסם בהם הוא היירונימוס , שישב בבית לחם ועסק שם בתרגום המקרא ובפירושו ; בו בזמן ניהל התכתבות ענפה ואף מלחמות עט עם מרבית האישים הבולטים של דורו . לצד היירונימוס יש להזכיר את ההיסטוריון והמתרגם רופינוס _, ידידו מנוער של היירונימוס , שנעשה ברבות הימים ליריבו . הוא ישב , כאמור , במנזר שהקימה מלאניה הקשישה בהר הזיתים , משנת 381 ועד , 397 ועזב את העיר בעקבות המחלוקת בינו לבין היירונימוס על תורתו של אוריגנס ; " פלאדיוס 425-365 ) לערך , ( מחבר , Historia Lausiacarx \ החיבור המרכזי על הנזירות הקדומה , שבא לירושלים בשנת 385 לערך וחי שלוש שנים בהר הזיתים ; 45 ההיסטוריון _אודוסיוס , שבא לירושלים בשליחותו של אוגוסטינוס מהיפו בשנת 415 לערך , בקשר למחלוקת הפלאגיאנית 3 ; ועוד אישים רבים נוספים ששמותיהם נזכרים באיגרותיו של היירונימוס . כמו ביקורה של הלנה במאה הד , ' כך מבטא ביקורה של אודוקיה במאה הה' את התעניינות החצר הקיסרית בירושלים ובמקומותיה הקדושים . אודוקיה באה לירושלים לראשונה בשנת 438 כעולה לרגל , ושבה אליה בשנת 443 לערך . עלייה לרגל שנייה זו הפכה לישיבת קבע , או שמא לגלות מאונס , ובמהלכה השפיעה הקיסרית תרומות על העיר . תקופת ישיבתה בירושלים היתה אחת המפוארות בתולדות הבנייה בירושלים . אודוקיה אף ביקשה להיקבר בירושלים , בבסיליקה שבנתה במקום סקילתו של סטפאנוס הקדוש " . גם בימיה היתה ירושלים למוקד משיכה לדמויות בולטות מחוגי השלטון , בהם אורביקיוס ' , ( Urbicius ) שר צבא בחצרם של שבעה קיסרים , ' איש בעל מעמד ועושר רב , 46 ופטרוס האיברי , נסיך גיאורגי שהיה לנזיר ותמך באמונה המונופיסיטית , כמו אודוקיה עצמה . פטרוס בא לירושלים בערך בשנת . 437 בתחילה הקים מנזר באיזור המצודה ואירח שם צליינים , אחר כך היה לבישוף המונופיסיטי של מיומס של עזה . רשימת שמות מרשימה זו של עולי רגל ממרומי החברה מלמדת על כך כי ירושלים נעשתה מקום מפגש של אצילים ואינטלקטואלים נוצריים . סביב הדמויות המפורסמות נוצרו כעין חצרות , ועולי רגל מילאו אותן . מנוכחותם בעיר אנו למדים על רום מעמדה בתקופה הביזאנטית . מכאן נבעה גם מרכזיותה במחלוקות הדתיות הגדולות של התקופה 1 המחלוקת האוריגניסטית בשילהי המאה הד ; ' המחלוקת הפלאגיאנית בראשית המאה הה 48 ; ' והמחלוקת המונופיסיטית באמצע אותה מאה . העלייה לרגל עשתה אפוא את ירושלים למטרופולין ולמקום תורה . 41 לסיכום ההתכתבויות והמחלוקות ראה : קלי , היירונימוס , במיוחד עמ' _Vv " . 240-227 _'DV , CM 42 . 272-195 פאלדיוס ראה : הנט _, צליינות , עמ' 45 ( CSEL , 5 ) , wien 1882 , 3-4 , pp . 606-609 Orosius , L ; _6 er / Ipo / ogericus , ed . C . Zangemeister , 44 . 190- 183 , 167 לסיכום פעילותה של אודוקיה בירושלים ראה : הנט , צליינות , עמ' , 248-221 ושם הפניות . "' ראה : תיאודוסיוס , pp . 47-50 Urbicius ' , Revue des Etudes Byzantines , 7 ( 1949 ) , _fl £ , IX , A . 1 , cols ., 992-994 ; idem , 'Le cubiculaire e . Honigmann , 'Urbikios ' , ; 28 י ראה הערה , 15 לעיל . " קלי , היירונימוס , עמ' ' . 323-309 ראה : הוניגמן , _יובנאליס .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help