sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:398

עולי רגל ממרומי החברה העלייה לרגל תרמה להתפתחותה הכלכלית המואצת של ירושלים . התרומות העצומות של זהב , אבנים טובות ושכיות חמדה למקומות הקדושים , ובעיקר תרומות נכסים וכסף לכנסיות העיר ולמנזריה העיקריים , חוללו שינוי באופיה של העיר , שהפכה במהרה מעיר שולית , בפאתי פרובינקיה רומית , למטרופולין שוקקת , משופעת בכל טוב " . הקיסר קונסטנטינוס ואמו הלנה במאה הד , ' אודוקיה במאה הה' ויוסטיניאנוס במאה הו , ' לא זו בלבד שהשפיעו מעושרם על העיר , אלא אף שימשו מופת ודוגמה לשורה שלמה של אצילים נדיבים , ובמיוחד של מטרונות ממרומי החברה הרומית . אנשי מעמד אלו עלו לרגל מתוך אדיקות אישית , ועם זאת היה לשליחותם מעמד ציבורי , שהעניק צידוק ויוקרה למקומות הקדושים ולעלייה לרגל אליהם גם יחד , ותרם אגב כך לעיצוב אופים . כאן יש לציין כי אף שהעלייה לרגל היתה תופעה עממית ביסודה , ובעלת ממדים גדולים מאד , הרי המקורות מבליטים בהכרח את העילית הצליינית , שבחלקה בחרה בסופו של דבר להפוך לנזורה ולהשתקע בארץ . המדובר באצולה מעמדית ואינטלקטואלית , שהעלייה לרגל היתה לגביה שלב בשינוי מוחלט של דרך החיים . לאחר ועידת ניקיאה ( 325 ) באה לירושלים הלנה , אמו של הקיסר קונסטנטינוס " , וביקורה שימש ביטוי למדיניות אימפריאלית כוללת כלפי ירושלים והמקומות הקדושים בכלל . אולי בשל רום מעמדה ואולי בשל האופי הפילנתרופי שנשא ביקור זה , היא נחשבה באגדה לצליינית הנוצרית הראשונה , ונעשתה מקור השראה לעולי רגל , ובמיוחד לעולות לרגל , במאות השנים הבאות . כעשור לאחר הביקור החלה נרקמת סביבו האגדה על מציאת הצלב , וגם בכך יש לראות ביטוי לרושם שהוא הותיר " . בעקבות הדוגמה של הלנה הגיעו לארץ במהלך המאה הד , ' ובמיוחד בשילהי המאה , בימי שלטונו של הקיסר תיאודוסיוס הראשון , ( 395-379 ) אצילות נדבניות מפורסמות , כולן עולות רגל 29 י' גייגר ' , התפשטות הנצרות בארץ ישראל מראשיתה עד ימי יוליאנוס _, ' ברס ואחרים , ארץ ישראל , עמ' ; 231 הירשפלד , מנזרי מדבר יהודה , עמ' ; 200-196 פטריך , נזירות , עמ' . 149-147 32 על הביקור ראה סיכומו של הנט , שם , עמ' , 49-28 ושם ביבליוגראפיה . " על האגדה של מציאת הצלב ראה : סוזומנוס 17 , 1 , _vn , _« £ , ( עמודות ;( 122-113 לעדר , ירושלים כמוקד של עימות , עמ' ; 26-5 הנט , צליינות , עמ' . 49-38 ראה גס : דריוורס , הלנה ; וכן א' לימור , 'קדושה נוצרית , סמכות יהודית , ' קתדרה , 80 ( תשנ " ו , ( עמ' Holy CrosswasFound , Stockholm \ 99 l S . Borgehammar , How the . 43-34 30 למשל , במנזר _מרטיריוס במעלה אדומים : י' מגן וח' היזמי ' , מנזר מארטיריוס במעלה אדומים , ' קדמוניות , יח ( תשמ"ו , ( עמ' 31 . 79-78 רא , _& , 7 :, 7 _צל _»" _ח ,. ע . _/* 4- / 2 _» ' 0 מהתגברות תנועת עולי הרגל . 29 המנזרים היו פזורים במרחקים קבועים זה מזה , ובחפירות ארכיאולוגיות נתגלו באחדים מהם אכסניות גדולות . חשוב לציין כי נזירות ארץ הקודש והעלייה לרגל אליה היו כרוכות זו בזו לא רק מן הבחינות המעשיות : שתיהן הושתתו על אידיאל דתי , הקשור בהחלטה להיפרד מעולם אחד , שבו שוררים שיגרה וחומרנות , ולהיכנס לעולם אחר , המשיק אל הקדושה והמקנה הרגשת סיפוק והגשמה עצמית למצטרפים אליו .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help