sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:397

לקודש . פנים הכנסיות נבנה כך שאפשר היה להסתובב בהן , להתבונן סביב וללכת בתהלוכות . עולי הרגל , כפי שמתארת אגריה , היו מתכנסים מחוץ לכנסייה , שהיתה נפתחת רק עם עלות השחר , אולי כדי להגן על אוצרותיה ועושרה מפני המוני הבאים . בקירבת הכנסיות נבנו אכסניות והותקנו שירותים לעולי רגל . אלה נוהלו על ידי הנזירים שהתגוררו במקום , שהפכו במהלך המאה הד' לממונים על המקומות הקדושים ולמופקדים על רווחתם של עולי הרגל , הן מן הבחינה הרוחנית — דהיינו , הדרכה במקומות הקדושים — ה ן מבחינת סידורי השהייה הפיסיים . למרות שהנזירות עמדה על התבודדות ופרישות מן החברה , היא קיימה גם מצוות הכנסת אורחים , המנויה בברית החדשה בין שאר המעלות הטובות . כבר בתקנונים ( רגולות ) הקדומים נדרשו נזירים לארח צליינים " . המרכזים העיקריים של הנזירות בסביבות ירושלים היו בהר הזיתים ובבית לחם . מרכזים אלה הוקמו בשלהי המאה הד' ובראשית המאה הה' בכספי תרומות נדיבות של עולות הרגל והנזירות מלאניה 'הקשישה , ' פאולה ומלאניה 'הצעירה' שהתיישבו בעצמן במוסדות שבנו ועמדו בראש המנזרים לנשים . לידן ישבו נזירים ואנשי רוח מפורסמים שעמדו בראש המנזרים לגברים : רופינוס מאקוויליאה ( 410-345 ; Aquiieia ) בהר הזיתים , והיירונימוס בבית לחם . מקורות התקופה , ובמיוחד איגרותיו של היירונימוס , שופכים אור על התחרות האישית והאידיאולוגית בין שני האישים ובין שני המוסדות שבראשם עמדו , תחרות שנתנה את אותותיה גם בעלייה לרגל . השהייה באחד המוסדות נתפסה כהזדהות עם מגמותיו התיאולוגיות ועם האישים שעמדו בראשו " . עדויות עקיפות מצביעות על כך כי במאות הה' והו' אף גבר זרם עולי הרגל . בשנת 460 נחנכה הבסיליקה של סטפאנוס הקדוש מחוץ לשער שכם , שהקימה הקיסרית אודוקיה . הכנסייה היתה בעלת ממדים גדולים ביותר ומסוגלת להכיל המון אדם " . גם הרחבת חומות העיר על ידי אודוקיה , עד שהקיפו עתה גם את הר ציון ואת מעיין השילוח , מלמדת על גידולה ובעקיפין גם על ריבוי העלייה לרגל אליה . במאה הו' היה בחקל דמא בית קברות לעולי רגל " , ובעיר התפתחה תעשיית מזכרות " . בשנת 543 נחנכה כנסיית ה'ניאה' המפוארת שבנה הקיסר יוסטיניאנוס , וסביבה מערך מבנים גדול שנועד לשרת את עולי הרגל לעיר , כולל אכסניה ובית חולים גדול ובו שלושת אלפים מיטות " . תיאודוסיוס מציין עשרים וארבע כנסיות על הר הזיתים בלבד , ואנטונינוס מספר על המוני הנזירים שראה על הר הזיתים . הם גם מציינים מנזרים שונים על אם הדרך מירושלים ליריחו , ובאיזור יריחו עצמה , ודומה כי יש לקבל את ההנחה שהגידול במספר המנזרים באזורים אלו נבע 21 ראה : אגריה = ) מסע אגריה : 8 , 24 , ( 'וכך הוא המנהג , שלפני קריאת התרנגול אין פותחים את המקומות הקדושים . ' ראה גם : שם , ; 4 , 37 וכן הנט , צליינות , עמ' ; 20 על כנסיית הקבר בתקופה הביזאנטית ראה : קואנון , כנסיית הקבר ; פטריך , עמ' 22 . 381-353 ראה , למשל , האיגרת אל הרומים יב , 13 ובךגולה של בנדיקטוס , ( CSEL , 75 ) , Wien 1960 , pp . 123-126 Benedict ! regula _, ed . R . Hanslik , 23 ראה : הנט , צליינות , עמ' . 179- 155 על המרכז בבית לחם ראה גם : קלי , היירונימוס , עמ' . 140-116 14 על כנסיית סטפאנוס הקדוש ראה : , 1894 Saint Etienne et son sanctuaire a Jerusalem , Paris m . j . Lagrange _, וכן אצל צפריר , לעיל , עמ' . 337 " ראה : אנטונינוס , איטינרריום = ) מסע אנטונינוס . 26 _, ( 26 ראה : שם , ; 20 ולהלן , הערות 27 . 104 , 103 ראה : קירילוס מסקיתופוליס , חיי סבא ( עמ' ;( 178-177 פרוקופיוס , על הבניינים , ; 25 , 6 , v אנטונינוס , איטינרריום = ) מסע אנטונינוס 28 . 23 , ( תיאודוסיוס , ; 6 אנטונינוס , שם .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help