sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:393

העדויות עדויות על העלייה לרגל לירושלים נית ן לאסוף בכל סוגי המקורות — היסטוריים , ספרותיים , הגיוגראפיים , תיאולוגיים ואף ארכיאולוגיים — שהגיעו לידינו מן התקופה הביזאנטית . עם זאת , המידע העיקרי והמרוכז על התופעה מצוי ב'ספרות עולי הרגל' . ( itineraria ) בשם זה מכונה ז'אנר ספרותי , המתחלק לסוגי משנה אחדים , שרובם מופיעים כבר בתקופה הביזאנטית ועיקרם חיבורים בלטינית של נוסעים מן המערב . תקופה זו , עם היותה תקופת הגיבוש של התופעה על כל היבטיה , היא אפוא גם תקופת העיצוב של הספרות המלווה אותה והמהווה חלק ממנה . להלן נסקור את החיבורים העיקריים מספרות זו בראשיתה . החיבור המכונה 'המסע מבורדו' ( itineranum Burdigaleme ) נתחבר ככל הנראה בשנת . 333 חיבור זה כולל רשימה ארוכה של תחנות לחניית לילה ( mansiones ) ותחנות החלפה של סוסים ( mutationes ) והמרחקים ביניהן בדרך היבשה מבורדו ( כיום בצרפת ) לירושלים , והוא אפוא עדות שאין ערוך לה על סדרי התעבורה באימפריה הרומית . משהגיע המחבר אל המקומות הקדושים לנצרות , הוסיף על המידע הטכני גם תיאור קצר של המקומות ושל המסורות הקשורות בהם . החיבור איננו כתוב בגוף ראשון ואין כל ביטחון שמחברו אכן עשה את המסע המתואר . ייתכן שכתב את חיבורו על פי מידע שהגיע לידיו במקום מושבו . חשיבותו הגדולה של החיבור היא בקדמותו , שכן נכתב סמוך מאוד להתנצרות העיר ומעיד על תהליך הניצור בעיצומו . ' תיאור המסע של אגריה' , ( itineranum Egeriae ) נערך , על פי התיארוך המקובל היום , בשנים . 384-381 החיבור , שכתב היד היחיד ( והקטוע ) שלו נתגלה בשנת 1884 בארצו ( Arezzo ) שבאיטליה , מתאר את מסעה של הכותבת אל המקומות הקדושים . ראשיתו וסופו של החיבור חסרים ( רק כמחצית מן החיבור שרדה , ( ואילו בחלקים הנותרים אין כל פרט מזהה על המחברת . ואולם , בעזרת מקורות חיצוניים ובסיוע נתוני הטקסט , היא זוהתה באורח משכנע _כאגךיה , נזירה נכבדה מספרד או מדרום צרפת , שכתבה את חיבורה למען אחיותיה הנזירות שנשארו בארצה . חלקו הראשון של החיבור מתאר את מסעותיה של הכותבת לסיני ולמצרים , לנבו שבעבר הירדן , לקרניים , * ראה : הנוסע מבורדו = ) מסע מבורדו ;( על הדרכים והתחבורה באימפריה הרומית ראה : קאסון , מסעות . 7 פועלו של קונסטנטינוס בירושלים תואר בכתביו של אוסביוס , ובמיוחד בחיבורו חיי קונסטנטינוס . וראה הנט _, צליינות , עמ ' , 49-6 ושם ביבליוגראפיה . , ( 337-324 ) הנתפסים במידה רבה כתור הזהב של ירושלים הנוצרית . בתקופה זו נעשתה הנצרות הדת השלטת בעיר . בברכתו של הקיסר ובעזרת תרומותיו הנדיבות נחשפו המקומות הקדושים המרכזיים , ובראשם הקבר הקדוש והגולגותא — מקום הצליבה . העובדה שהקיסר העניק את חסותו למקומות הקדושים ולכנסיות החדשות שנבנו בהם האיצה את תהליך הפיכתה של ירושלים לעיר נוצרית והעניקה לה יוקרה פוליטית ואידיאולוגית בנוסף על מעמדה ההיסטורי . בתקופה זו נקבעה המפה הנוצרית הבסיסית של ירושלים ואף נוסחה משמעותה המיוחדת של העיר לנוצרים הבאים אליה . היא הפכה לבירתו הרעיונית והרגשית של העולם הנוצרי , ל'טבור העולם' הנוצרי . את העלייה לרגל יש לראות כחלק מרכזי ומעצב בתהליך זה כולו .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help