sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:392

, peregrinus כלומר : זר , עובר אורח . וכך , אף שהתופעה זכתה מראשיתה לביקורת של מלומדים ואנשי רוח , שטענו כי האל נמצא בכל מקום ואין לבקשו דווקא באתרים גיאוגראפיים מסוימים , הרי השפעתה של ביקורת זו היתה שולית , הן לנוכח ההערצה העצומה שעוררו המקומות הקדושים , הן לנוכח המשמעות העמוקה של העלייה לרגל כאידיאל נוצרי . ומן הראוי להדגיש כי בשני המובנים הללו גם יחד היתה לעלייה לרגל לירושלים עדיפות על פני כל מקום אחר בעולם . ההולך אליה ראה עצמו פוסע בעקבותיהם של ישו ושליחיו , הן באופן גיאוגראפי הן באופן רוחני . הוא חיפש בירושלים , ולו גם שלא במודע , את כל משמעויותיה של העיר לגבי הנוצרי : העיר ההיסטורית , האלגוריה של הכנסייה , ואף 'עיר האלוהים , זו השמימית , אשר היא אם כולנו / 4 עולי רגל נוצריים באו לירושלים כבר במאות הב' והג , ' אך קשה לאמוד את ממדיה של התופעה בתקופה זו . ברור , עם זאת , כי דפוסי העלייה לרגל ואופיה של ירושלים כעיר של עלייה לרגל התגבשו רק לאחר שנעשתה העיר לנוצרית , בשנת . 324 אל מול ההערצה הספונטאנית שעוררה העיר נרתמה מנהיגותה לטיפוח התופעה , והיא מצאה עד מהרה דרכים לעודד את החוויה הדתית הייחודית שהעניקה ירושלים לבאים אליה . בישופי ירושלים , החל במקאריוס , שכיהן בה בימי קונסטנטינוס , וכלה בסופרוניוס , שהיה עד ראייה לנפילתה בירי הפרסים , השכילו להקנות לעיר מעמד של יוקרה מיוחדת במינה בעולם הנוצרי , ותופעת העלייה לרגל היתה שזורה היטב במערכת הפוליטית והאידיאולוגית שניהלו . הם עשו זאת באמצעות בנייה מואצת של כנסיות במקומות הקדושים , עיצוב תוכני המסורות הקשורות בהם , ניסוח טקסי הפולחן שנערכו בהם והתקנת כל השירותים הנחוצים לעיר של עלייה לרגל . בדרך זו הם הפכו את העלייה לרגל , שהיתה ביסודה תופעה פרטית וביטוי להזדהות אישית עם סבלו של ישו ועם קודשי האמונה , מנוף להתפתחות המהירה של ירושלים . עד סופה של המאה הד' כבר ניתן למעשה לגלות בעלייה לרגל לירושלים את העקרונות והסממנים העיקריים שיאפיינו את העלייה לרגל הנוצרית בכללה במשך מאות שנים ואף עד זמננו . אמנם , יחד עם ירושלים התפתחו מוקדים אחרים של עלייה לרגל , הן בארץ ישראל הן מחוצה לה , אך ירושלים היתה ונשארה במשך כל התקופה שיאה של העלייה לרגל ותכליתה הסופית . רק למן המאה הד , משנכבשה ארץ ישראל בידי המוסלמים והדרך אליה והשהייה בה נעשו מסובכות יותר , החלו מקומות קדושים אחרים — כגון רומא — לרשת במידה מסוימת את יוקרתה . עם זאת , גם כאשר איבדה ירושלים את הבכורה מבחינת מספר עולי הרגל , דומה כי מעולם לא איבדה את בכורתה מבחינת החוויה והזכות שהעניקה העלייה לרגל אליה לנוצרי . בתוך התקופה הביזאנטית נודעת חשיבות מיוחדת לימי שלטונו של הקיסר קונסטנטינוס נ עיין ( 1967 ) , pp . 233-259 Ideas on Alienation and Order ' , Speculum , 42 G . B . Ladner , 'Homo viator : Mediaeval . Cassianus , Collationes 14 , 8 , ed . M . Petschenig 4 5 ( CSEL , 13 ) , Vienne 1886 , p . 405 ראה : הוניגמן , יובנאליס , עמ' ; 279-209 רובין , לעיל , עמ' ; 237-199 הנ"ל , מאקסימוס בישוף ירושלים . 6 לעניין זה יש לשים לב כי בתיאורו של הנוסע מבורדו _כמא 7 , 7 , 7 יר _07 א א > _ע , 7 אלא תה 1 , _^ אי כל / 7 _>? ל ; ; , 77 > ראה - . הנוסע מבורדו = ) מסע מבורדו , ( עמ' - 24 לעומת תיאורו של הנזיר ברנארדוס במאה הי , ' למשל , המייחד Bernardus Monachus , / u ' nerarm / n , : W D 7 ? O _TS ? _V _, p . 318 tana etDescriptions TerraeSanctae , Geneva \ _%% _Q , ed . T . Tobler & A . Moiinier , // mere // imwo / y / wi-

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help