sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:391

טרק ארבעה עשר _עןלל _רגל נוצריים בתקופה הביזאנטית אורה לימור בתקופה הביזאנטית נעשתה ירושלים המרכז החשוב ביותר לעלייה לרגל גם בשביל הנוצרים והאבטיפוס לעלייה לרגל למקומות קדושים בכלל , כפי שהיתה בעבר בשביל היהודים . ירושלים היתה הבמה למאורעות היסוד של הדת הנוצרית , מאורעות הקשורים בימי חייו האחרונים של ישו , בצליבתו ובתחייתו . עולי הרגל נהרו אליה מכל עבר כדי לחזות במו עיניהם במקומות שבהם אירעו ההתרחשויות הללו ולחגוג את שחזורן , העלייה לרגל לירושלים נתפסה במחזקת את אמונתו של העולה וכממלאת צורך נפשי שלא היה בהתנהגות הדתית השיגרתית כדי לספקו . כמו דפוסי התנהגות דתית ותכנים דתיים אחרים — מסורות , טקסי תפילה , אדריכלות של כנסיות — כך עוצבו גם אופיה ודמותה של העלייה לרגל הנוצרית בתקופה זו ; וכמו בנושאים האחרים , ואף יותר מכך , כך גם לגבי העלייה לרגל מילאה ירושלים תפקיד מרכזי ומכריע ככור היתוך של סמלים , טקסים ותכנים . יתר על כן , העלייה לרגל הפכה את ירושלים מאתר ספרותי למרכז תרבותי , דתי וגיאוגראפי , לעיר מרכזית בעולם הנוצרי . תולדותיה של ירושלים כ'מקום קדוש' ותולדות העלייה לרגל אליה קשורות על כן זו בזו בקשר בל יינתק . העלייה לרגל הנוצרית , עם שהיא יונקת את השראתה מן העלייה לרגל היהודית ואף מתכוונת לאותו מקום , איננה מצווה דתית ואין עתים למילויה . ככלל , יש לראות בה תופעה ספונטאנית של אמונה עממית , שבאה למלא צורך נפשי של העולה , ולא חלק מן הדת הממוסדת . עם זאת , כבר מראשית קיומה של הדת הנוצרית תפסה העלייה לרגל מקום מרכזי בתפיסה הדתית ובהתנהגות הדתית של הנוצרי . לצד תפקידיה ההיסטוריים והחברתיים סימלה העלייה לרגל גם את מצבו של האדם בעולם הזה בכלל ' . חביבי , אזהירכם כגרים ותושבים , ' אומר פטרוס למאמיניו ( איגרת פטרוס הראשונה , ב : ( 11 האדם הוא גר ותושב בעולמו של הבורא , והחיים אינם אלא מסע שהמאמין צועד בו , בחפשו דרך להתקרב אל אלוהיו ואל תכלית קיומו . העלייה לרגל היא כעין הגשמה בפועל של ההכרה הנוצרית בארעיות קיומו של האדם בעולם הזה , והכינוי הלטיני לעולה הרגל הוא אכן ו על מושג העלייה לרגל , ראה : טרנר , דראמות , עמ' Encyclopaediaof Religion , ; 230-166 , . 327-338 'Pilgrimage _קק ;> _0 , 1987 , טרנר , דימוי ; _סמפשון , עלייה לרגל , הנט , צליינות ; וילקינסון , אגריה ; הנ"ל _, צליינים ; xonquete arabe , Paris 1985 _d'Onent : Histoire et geographiedes origins a la p . _Maraval , Lieux saints et pekrmage ולאחרונה ראה תרגום עברי : לימוד , מסעות ארץ הקודש . נ על מקורותיה של העלייה לרגל הנוצרית , ראה : הנט , מסעות ; טרנר , דימוי , עמ' . 105 הנט מצביע על מקורותיה של העלייה לרגל במסעות תיירות מלומדת באימפריה הרומית , ואילו טרנר עומד על מקורותיה בעלייה לרגל היהודית . וראה : וילקן , הארץ הקדושה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help