sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:372

והדרומי ( איור , 3 מס' . ( 47 , 46 קירותיהם החיצוניים , המהווים המשך לקיר המעטפת העגול , השתמרו אף הם עד לגובה של 11 מ " . ' בין קיר המעטפת למעגל העמודים והאומנות עבר מסדרון היקפי , ( ambuiatorium ) שקישר בין שני הטרנספטים . בשחזור המרחבי של המבנה יש להעדיף את הצעתו של _קואנון . מסתבר ששניים מעמודי הרוטונדה הנוכחיים , שגובה גזעיהם 3 . 60-3 . 50 מ , ' היו שייכים במקור לעמוד יחיד שקומתו כפולה . קואנון סבור שעמודים תמירים אלו היו שייכים לרוטונדה של המאה הד . ' וכי הם נוסרו לשני חצאים במאה _הי"א , בעת השיקום והבנייה מחדש . לפי שחזורו ( איור ( 10 התנשאו עמודי הרוטונדה , שקוטרם 1 . 12-1 . 03 מ , ' לגובה של 7 . 15 מ . ' העמודים ניצבו על מסד שגובהו 1 . 78 מ , ' ויחד עם הכותרת הגיעו לגובה כולל של 10 . 05 מ , ' התואם את גובה ההשתמרות של קיר המעטפת של האנסטסיס 11 . 10 ) מ . ( ' נ 6 מעל המסדרון ההיקפי לא היתה גלריה , אלא התנשא גג שהורכב על גבי מבנה קל עשוי קורות עץ . גג זה נמשך , באותו מפלס , גם מעל הטרנספט הצפוני והדרומי של הרוטונדה . החלל המרכזי העגול שמעל הקבר התנשא לגובה רב והוכתר בכעין כיפה , שהורכבה אף היא על מבנה של קורות עץ — צורת קירוי אופיינית לאדריכלות הנוצרית הקדומה . שחזור כעין זה הולם מאוזוליאון רומי ומעוגן היטב באדריכלות של התקופה . מבני מאוווליאה עגולים הוקמו ברומא מעל קבריהן של קונסטנטיה בת קונסטנטינוס והלנה אמו . 64 מבנה מרכזי אחר — מתומן — הוקם על ידיו מעל מערת המולד בבית לחם , הוא משולב באולם הכנסייה הבסיליקאלי . לשון אחרת : טיפוס מבנה זה אומץ באותה עת לא רק למבני מאוזוליאה , אלא גם להנצחת אתרים קדושים . בחזית האנסטסיס הפונה למזרח היה פתח מרכזי רחב ומשני עבריו ארבעה פתחים משניים . שלושת הפתחים הסמוכים למרכז , בכל צד , קישרו בין הרוטונדה לחצר הפנימית שהפרידה בין האנסטסיס למרטיריון , ואילו הפתח הקיצוני קישר בינם לבין הסטווים הצפוני והדרומי של החצר . 62 קורבו , הקבר הקדוש , לוחות 61 , 17 ( מס ' " . ( 3 קואנון , כנסיית הקבר , עמ ' . 31-30 llinus und Petrus an der Via Labicana vor Rom ' , Helena und die Basilica der Heiligen Marce- F . W . Deichmann , 'Das Mausoleum der Kaiserin 64 . 1 , Paris 1946 , pp . 257-282 tuts , 77 ( 1957 ) , pp . 88-92 ; A . Grabar , Marlyrium , Jahrbuch des Deutschen Archdologischen Insti- וראה גם . קואנון , שם , עמ' . 36-35 , 3 65 קורבו אינו מציע שחזור גרפי מרחבי של האנסטסיס הקונסטנטיני , אך מתוך התיאור ( הקבר הקרוש , עמ' 80-51 וכן : במאמרו [ לעיל , הערה , [ 23 עמ ' ( 285 ניתן ללמוד ששחזורו שונה לחלוטין מזה המוצג על ידי קואנון . הוא גורס שעמודי הרוטונרה בימי קונסטנטינוס התנשאו לגובה של כ 3 . 5 מ' בלבד מעל המסד , בגובהם כיום . את העמודים המקוריים , שגובהם היה , כאמור , כפול , הוא משייך לחזית מקדש אפרודיטה . מעל האמבולטוריום הוא מציע לשחזר קומת גלריה , בדומה למבנה האנסטסיס למן המאה הי"א ועד היום ; אלא שזו נישאה או , לדבריו , על גבי מבנה של קורות עץ ולא על גבי קמרונות אבן . שחזור ארכיטקטוני זה אינו תואם מבני מאוזוליאה בני התקופה , ודומה שאף איננו מתיישב עם השרידים הקיימים . קיר המעטפת הקדום , שהשתמר לגובה של 11 . 10 מ , ' עד מפלס הגבוה מרצפת הגלריות כיום , שייך כולו לקומת הקרקע של האנסטסיס הקונסטנטיני _, ואין כל שריד לגלריה הקונסטנטינית המשוערת . בחפירות בשטח של הארמנים נתגלה , מעט מזרחה מקיר החזית , קטע קיר עבה ( איור , 3 מס' . ( 222 קואנון ביקש ללמוד מכך שלפני קיר החזית בלטה אל תוך החצר אכסדרת עמודים , ושקטע קיר זה שייך למסד ( סטילובאט ) שעליו ניצבו עמודים אלו ( ראה שחזורו . ( קורבו ( הקבר הקדוש , עמ' ; 91-90 וכן במאמרו הנ"ל , עמ' ( 287 דוחה הצעה זו , בשל עומקה המועט של האכסדרה המתקבלת , אך אין הוא מביא הסבר אחר לקטע הקיר .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help