sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:371

מיתאר עגול , ואילו לפנים החיצוניות מיתאר פוליגונאלי . במאה הי"א הוגבה קיר המעטפת , ומיתארה של התוספת המאוחרת עגול הן כלפי פנים הן כלפי חוץ , בינה לבין הקיר הקונסטנטיני המקורי מבדילים , כאילו במתכוון , כמה נדבכי לבנים . בקיר המעטפת משולבים שלושה אפסיסים . האפסיס המערבי בולט כלפי חוץ . נדבכיו התחתונים , עד לגובה של 4 מ , ' בנויים כנגד קיר הסלע של הגבעה , שפולסה והוסרה בחציבה בעת הקמת הרוטונדה . האפסיס הצפוני והאפסיס הדרומי אינם ניכרים כלפי חוץ , אלא משוקעים בתוך גוש מרובע בנוי , הבולט החוצה מקיר המעטפת העגול . בכל אפסיס קבועים שלושה חלונות קשוחים , שרוחבם 1 . 40 מ . ' בקטעי הקירות שבין האפסיסים שולבו שלושה חלונות קשוחים שרוחבם 2 . 10 מ . ' שורות שקעים בצד הפנימי , המגיעים עד מפלס ספי החלונות , נועדו לאחוזם של לוחות שיש שציפו את הקירות ואת האפסיסים . מפסיפסי הכפות של האפסיסים נותרו רק שרידי תשתית הטיח . קיר המעטפת תחם רחבה מעוגלת , שקוטרה כ 35 מ' ובתוכה ניצב הקבר עצמו : מונוליט חצוב ומנותק שהסלע סביבו הוסר . הקבר לא מוקם במרכזו הגיאומטרי של קיר המעטפת העגול , אלא בנקודת החיתוך של הצירים העוברים דרך מרכזיהם של שלושת האפסיסים , נקודה שנמצאה מערבה ממרכז המעגל . המונוליט היה בצורה של היכלית או חופה , נישאת על עמודים , כפי שעולה מתיאוריו על מזכרות צליינים שונות מארץ הקודש מן התקופה הביזאנטית , ומיצירות אמנות מאוחרות יותר " . הצליינים נהגו להיכנס מבעד לפתח , להשתטח על הלוח שכיסה על מקום הקבורה ולנשקו . בחדר המבוא הראו את אבן הגולל שסגרה על חדר הקבר , שעליה ניצב מלאך בעת התחייה ( מתי כב . ( 8-1 על מוטות ברזל סביב הקבר היו תלויות מנחות רבות שניתנו לכנסייה : צמידים , עגילים , מחרוזות , חגורות , כתרי מלכים , עדיים של מלכות ונסיכות — ממיטב היצירה הביזאנטית , כגון צלב משובץ אבנים יקרות שנתרם על ידי תיאודורה וכתר של אתיופיה . סביב הקבר , במעגל שקוטרו _כ 20 מ , ' חד מרכזי עם קיר המעטפת , ניצבו שנים עשר עמודים מקובצים בשלשות , בין שלושה זוגות של אומנות שעמדו בצפון , בדרום ובמערב ( איור . ( 3 בין כל זוג אומנות הפריד פתח נמוך בעל משקוף , שמעליו התנשא קיר שחיבר בין שתי האומנות , דבר שהוסיף ליציבות המבנה ( איור " . ( 10 ממזרח לאפסים הצפוני והדרומי , בינם לבין חזית האנסטסיס , מצפון ומדרום למעגל העמודים והאומנות , היו שני חללים רוחביים מרובעים — הטךנספט הצפוני 58 אוסביוס , תיאופניה , 61 , 111 , 3 ( מהדורת גרסמן , עמ' ;( 159-156 , 14 אנטונינוס , איטינרריום , 18 ( עמ' ;( 163 , 138 ארקולף , , 6 , 2 , 1 אצל : _וילקינסק _, צליינים , עמ' . 197-195 , 96-95 59 וילקינסון _, אגריה , עמ' J . Wilkinson , The Monza-Bobbio Flasks and the History ' , / , < 'vam , 4 ( 1972 ) , pp . 83-97 ; D . Barag & Tomb of Christ : An Outline of its Structural J . Wilkinson , 'The ; 252-242 de restitution du Saint Sepulcre Constantinien ' , Narbonne et le temple rond de Baaibeck : Essai Lauffray , 'La memoria sancti sepulcri du musee de H oly Sepulchre ' , z ? _w /// , 6 ( 1 974 ) , pp . 179-187 ; J . . musj , 88 ( 1962 ) , pp . 199-217 וראה גם : Gold RingfromJerusalem ' , 5 / 1 /? , 13 , no . 2 ( 1987 ) , Eisenstadt , 'Jesus'Tomb Depicted on a Byzantine Sepulchre ' , BAR , 12 , on . 3 ( 1986 ) , pp . 46-49 ; S . Meshorer , 'Ancient Gold Ring Depicts the Holy Y . . pp . 46-49 וראה לאחרונה דיון מפורט במונומנט הקבורה ותולדותיו אצל בידל , קבר ישו . ° ונסן ואבל , ירושלים החדשה , עמ' " . 184-182 קורבו מסתייג משחזור זה של האומנות , כפי שהוצע על ידי קואנון . ראה : קורבו ( לעיל , הערה , ( 23 עמ' . 284

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help