sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:353

פרק _שנים עשר כנסיית הקבר : תולדותיה ומרכיביה הארכיטקטוניים יוסף פטריך מבין כל האתרים הקדושים ( locasancta ) בארץ הקודש ובעיר הקודש , היה 'קבר האדון' ( בלטינית : ; Sepuichrum Domini ביוונית : , ( _Tdcpoi ; _Kupiou הוא גם מקום התחייה , ( 'Avdcnam <;) האתר המקודש ביותר . ביוזמתו של קונסטנטינוס הוסרו המבנים הפגאניים שעמדו במקום , ועל מקום הצליבה והתחייה הוקם מכלול מבנים , ששימש מוקד צליינות ומקום פולחן לעולי רגל מכל רחבי העולם הנוצרי , ממערבה של האימפריה וממזרחה . ניתן היה לשמוע שם בליל של שפות : יוונית ולטינית , ארמית סורית , קופטית וחבשית , ארמנית וגיאורגית . ניתן היה לראות שם מיגוון מלבושים של נזירים ומשרתים בקודש , מאמינים בני לאומים שונים ובני כל השכבות החברתיות . כל אלה שיוו למקום , ולירושלים בכלל , אופי קוסמופוליטי תוסס . אך הליטורגיה שנהגה באתר היתה אחת — הליטורגיה הירושלמית , שבה הודגשה הזיקה בין הטקסים לבין האתרים ההיסטוריים שבהם נערכו : מקום צליבתו וקברו של המשיח . הבסיליקה , שנודעה בשם 'מרטיריוך , נחנכה ברוב פאר , בטקס רב רושם , ב 14 בספטמבר 335 לסה"נ , חג חנוכתה ( Encaenia ) נחוג מדי שנה בשנה במשך שמונה ימים 20-13 ) בספטמבר . ( היתה זו הכנסייה הראשית — הקתדראלה של העיר , כנסייתו של בישוף ולימים של פטריארך ירושלים . אגב כך היא גם זכתה לבכורה בקרב הבישופויות של פלסטינה , מעמד שנשמר עד אז לכס של קיסריה , בירת הפרובינקיה פלסטינה פרימה . הפטריארך ניצח בעצמו על הטקסים שהתקיימו בבסיליקת המרטיריון וברוטונדה של הקבר ( האנסטסיס . ( תהלוכות יומיות של אנשי כמורה , כלי קודש , נזירים , מאמינים ולןטכומנים = ) מועמדים לטבילה ) עשו את דרכן בין המרטיריון , הגולגותא והאנסטסיס , ובראשן צעד הפטריארך . כנסיית הקבר גם היתה נקודת מוצא או יעד לתהלוכות שעברו בחגים בין כנסיות העיר האחרות . 1 לפי עדותו של אוסביוס _, בחנוכתה של כנסיית הקבר בשנת 335 לסה"נ היו נוכחים בני הפרובינקיות והלאומים הבאים : מקדוניה , פנוניה ומיסיה _, פרס , ביתיניה ותראקיה , קיליקיה _וקןפדוקיה , סוריה , מסופוטמיה , פניקיה , ערביה ופלסטינה , מצרים , ליביה ותבאיס . ראה י אוסביוס , חיי קונסטנטינוס , . 43 , iv על ההרכב האתני המגוון של אוכלוסיית ירושלים בתקופה הביזאנטית ראה גם לעיל , צפריר ודי סגני , עמ ' . 280-261 2 התיאור הקדום ביותר של הליטורגיה הירושלמית מובא על ידי הנוסעת אגריה , שהגיעה לירושלים לראשונה לקראת חג הפסחא של שנת 381 לסה"נ . ראה : אגריה ( מהדורת מרוול _, עמ ' , 75-60 . ( 319-235 לדיון בליטורגיה זו ראה גם : וילקינסון , אגריה , עמ ' . 277-253 , 88-54 נ פסטיז'יאר , חיי סבא = ) קירילוס מסקיתופוליס , חיי סבא , ( עמ' , 47 הערה ; 69 וראה גם . אגריה , 49 . 3-48 . 1 ( מהדורת מרוול , עמ ' « . ( 319-317 לתיאורן של תהלוכות אלו בימות החול ובחגים

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help