sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:350

שארקולף הכיר בדרום העיר " . ההצעה הראשונה מחייבת להניח כי כנסיית היניאה' נמצאה מחוץ לתחומי חומת איליה , או שיש כאן אי דיוק של האמן . הצעות אלו רחוקות מהוכחה , אך אינן בלתי אפשריות . הצעתו של או'קלגן אינה סבירה , שכן שער תקוע היה מצוי , ללא ספק , בחומה הדרומית , מדרום להר ציון והשילוח . יש סבירות רבה בהצעת גיזלר , לזהות כאן את מבני הנספחות של ה'ניאה' — אכסניה ומנזר ( או מוטב , על פי תיאורי פרוקופיוס וקירילוס מסקיתופוליס , אכסניה ובית חולים" . ( גם אין לפי שעה הסבר מניח את הדעת לגמלון המוזהב , ( 30 ) אך אין להפרידו מן השטח המשולש שמעליו ( 29 ) ויש לדון על שניהם כאחד . מיליק רואה במשולש 29 את 'בור ירמיהו , ' הכלא של ירמיהו על פי המסורת , אשר היה סמוך לפריטוריום . הכנסייה הסמוכה מצפון , בין הרחובות , d ~ 7 c מזוהה ללא ספק עם כנסיית סנטה סופיה ' ) החכמה הקדושה . ( ' זו נבנתה על מקום הפריטוריום החרב ; שני העמודים שישו נקשר אליהם , על פי המסורת , מתוארים בתוך הכנסייה . " הנוסע מבורדו מספר על הפריטוריום שהוא בגיא , ואנטונינוס אומר שהיה מול חורבות מקדש שלמה . לפי תיאודוסיוס נמצא המקום , כאמור , בסמוך לקצהו הדרומי של הקארדו המשני , לא רחוק משער האשפות של היום , אך שרידים ריאליים טרם התגלו . מצפון לכנסיית סנטה סופיה מתוארים עוד חמישה מבנים , ( 38-34 ) שאף אחד מהם אינו מזוהה בוודאות . הבסיליקה ( 36 ) מזוהה על ידי חוקרים , ללא הוכחה של ממש , בכנסיית _קו סמס וךמיאנוס . יתר המבנים — בניין , 34 שיש לו חזית משותפת עם סנטה סופיה וגגו בסיליקאלי אך לא אדום , הבניין הרבוע הסמוך , ( 35 ) שני המבנים בצפון ( 37 ) והמבנה הכנסייתי הדחוק מחוסר מקום — ( 38 ) מתוארים על ידי החוקרים ללא הבחנה מיוחדת כקפלות , מנזרים , מרחצאות או בתי חולים . ספק אם הבחין האמן עצמו בין המבנים השונים . בפינה הימנית העליונה , בדרום מזרח העיר , תואר מבנה בעל צורה לא ברורה . ( 39 ) פירשוהו כמבנה עתיק חרב , מוצא הניקוז העירוני , או מגדל חומה . ממנו כלפי צפון משתרע גוש מבנים ( 42-40 ) העומדים מבחינה טופוגראפית בין הרחוב d לבין חומת המזרח של הר הבית . אבי יונה ניסה , ללא הצדקה , לראות סימון של רחבת הר הבית בשורה של אבנים כהות הנמצאות מעל גג הסטיו של רחוב ס — רחוב הגיא כיום . אבל ומיליק העדיפו לראות את סימון רחבת הר הבית במשטח הקטן הצהוב . ( 42 ) גיזלר ואבי יונה העדיפו לזהות את 42 עם בניין העומד מעל שרידי מבצר אנטוניה החרב . את המבנה בעל הפתח המלבני הסמוך מדרום ( 41 ) מזהים רבים עם 'שער הזהב' ( שער הרחמים ) שבחומת המזרח של הר הבית . בכנסייה שמדרום לו הציעו לראות את 'כנסיית הפינה , ' שעמדה כביכול על הר הבית בפינתו הדרומית מזרחית . להצעות אלו יש להתייחס בספקנות מרובה . ידוע לנו כי הר הבית היה מצוי בתקופה זו , מאז מותו של יוליאנוס ועד הכיבוש המוסלמי , בשפל המדרגה . סביר להניח כי שימש כמקום של אשפה , או בחלקים כאיזור חקלאי . ספק אם התקיים כאן בניין בעל חשיבות שהאמן מצא בו עניין , להוציא את מגדלי ההגנה בקצהו המזרחי , המשולבים בחומת העיר . שער הרחמים נבנה , קרוב לוודאי , בתקופה האומיית , " ו'כנסיית הפינה' 236 ארקולף , 1 , 1 ( מהדורת מיהן , עמ' 137 . ( 41-40 פרוקופיוס , על הבניינים , ; 25 , 4 , V קירילוס מסקיתופוליס , חיי סבא , 73-72 ( עמ ' 238 . ( 177 , 175 מיליק , הטופוגרפיה , עמ' ; 154-153 ברוויאריוס ( התיאור הקצר , ( עמ' ; 112 צפריר , שערי ירושלים ; הנ"ל , מפות תיאודוסיוס . י" על שער הרחמים ( שער הזהב ) ותיארוכו לתקופה האומיית , ראה לעיל , הערה . 156

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help