sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:347

בקו מזרח-מערב אלא שינתה את כיוונה כלפי צפון-מזרח _, צעד שנקטו גם בנאי החומות המאוחרות שעקבו אחרי מהלכה — החומה האיונית והחומה התורכית . קטע נוסף של חומה זו אפשר אולי לראות בקו המתואר בשורת אבנים חומות ( K ) ממזרח לשער j אבי יונה זיהה שורת אבנים זו כמגדל חומה , ואילו מיליק זיהה בה דרך היורדת לשילוח [ אך דומה כי הזיהוי עם קטע של חומה איננו פחות סביר . קטע נוסף של חומה זו אפשר לזהות , אולי , בקו האבנים החומות ( L ) שממערב לשער , j אשר בו קבועים שני שערים קטנים מוזהבים . כאן זהה החומה עם החומה הצפונית של מיתחם כנסיית ציון הקדושה . שני השערים הם פישפשים שחיברו את העיר עם כנסיית ציון : או אולי מוטב , כדעת מיליק , לראות בהם שני פתחים של שער אחד . במקורו היה זה אולי השער הדרומי של מחנה הלגיון — ה _» _ח _3 _גחג _^ _ג _13 < _ ° _« _ק , שהפך להיות שער עיר , ובשלבו האחרון — שער פנימי , הוא שער ציון . " זיהויים של המבנים הבודדים בתוך העיר קשה בהרבה . ודאות יש בזיהוי חמישה מבנים בלבד . מכלול כנסיית הקבר , כנסיית ציון , כנסיית הניאה , כנסיית הפרובאטיקה וכנסיית סנטה סופיה . לגבי כל יתר המבנים , החוקרים חלוקים ביניהם . במרכז המפה מתואר בהבלטה מכלול כנסיית הקבר . מרכזיותה של הכנסייה מודגשת , כאמור , על ידי הסטתה אל מרכז הציור . רעיון זה מוצא ביטוי גם בכמה מתיאורי עולי הרגל , המתארים את העיר כאילו היא בנויה סביב כנסיית הקבר . הכנסייה עצמה אינה מוגדלת מעבר לפרופורציה , והבסיליקה אפילו קטנה מזו של כנסיית ציון או ה'ניאה , ' אבל המכלול כולו בולט ביותר . " כדי שאפשר יהיה לראות את הכניסה והחזית המערבית , הצייר הפך , כאמור , את הבניין על ראשו . בחזית הכנסייה נמצאת מבנה הכניסה , , ( 3 ) rn ncron r הכולל את מדרגות הכניסה ומקום חצר הסטווים או האטריום הקדמי . מכאן עולים אל שלושת השערים המוזהבים של הבסיליקה , שכונתה בפי בני הזמן בשם ה'מארטיריוך . ( 4 ) ממערב לבסיליקה מתוארת בצמצום , על ידי חמש אבני פסיפס כהות , החצר שבין הבסיליקה לרוטונדה ( האטריום הפנימי , . ( 5 בפינתה היה סלע הגולגותא , שאיננו מתואר במפה . מאחורי האטריום מתנשאת הרוטונדה המוזהבת והחמירה — היא מקום הקבר והתחייה , האנסטסיס . ( 6 ) סמוך לכנסיית הקבר מדרום מתואר באבנים חומות צהובות משטח טרפזי , ( 7 ) המוסתר בחלקו על ידי הסטיו המערבי של הקארדו . רבים מזהים כאן את רחבת הפורום העירוני . ראשיתו בתקופת איליה קפיטולינה ומיקומו סמוך להצטלבות הקארדו והדקומאנוס . הרחבה המשיכה להתקיים , תוך שינויים שחלו בתפקידי המבנים סביבה ואולי גם צמצום שטחה , גם בתקופה הביזאנטית . 230 אמנם אפשר לראות במשטח זה ( 7 ) לא את הפורום אלא את גג הבניין הסמוך ממערב ( בדומה לבניין 14 שמצפון לכנסיית הקבר . ( אבל דומה כי סביר יותר לשייך לבניין זה את גג הרעפים האדום , ( 8 ) המשרת שני בתים בעת ובעונה אחת . אפשר אולי להניח כי הבניין המתואר במהופך הוא הבפטיסטריום ( מבנה הטבילה ) של כנסיית הקבר . " צורתו הרבועה של הבניין תומכת בזיהוי 228 מיליק , הטופוגרפיה , עמ' 229 . 145-142 על כנסיית הקבר ומכלולה ראה להלן , פטריך , עמ' . 381-353 ° על ההצעה לזהות בכנסיית הקבר את מקום המקדש והבסיליקה של העיר ראה לעיל , עמ' . 152 י" על הבפטיסטריום ראה גם : וורטון ( לעיל , הערה . ( 86

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help