sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:345

המפה מתארת את ירושלים , כדרך המפות העתיקות , כאשר צדה המזרחי פונה כלפי מעלה . העיר מתוארת 'ממעוף הציפור' ו האמן כאילו דואה ממערב לעיר ומתאר את המבנים כפי שהם נראים לו ממערב למזרח . מיגבלות טכניות אובייקטיביות , שהאמן לא היה מסוגל לפותרן , חייבו אותו לנקוט אמצעים אחדים המנוגדים לתמונה הכללית . ברצותו לתאר את רחוב העמודים המרכזי ( הקארדו ) על שני סטוויו , הוא נאלץ לציירו כאילו הוא פתוח לרווחה : הסטיו המערבי מתואר כאשר ראשו וגגו כלפי מטה . גם תיאור כנסיית הקבר מצטיין בתכונה זהה , שאם לא כן , אי אפשר היה להבחין ביחידות האדריכליות המרכיבות את המכלול המקודש . לעומת זאת , אין הוא מתאר כלל את סטיו העמודים המערבי של הקארדו המשני ( המזרחי , ( שכן תיאור סטיו זה לא היה מותיר מקום לתיאורם של מבנים נוספים בין הרחובות . תאריך המפה אינו ידוע ; רוב החוקרים נוטים לתארך אותה לאמצעה או למחציתה השנייה של המאה הר . מאחר שכנסיית ה'ניאה , ' שנחנכה בשנת , 543 מצוינת במפה , יש להניח כי אין המפה מוקדמת לשנה זו . מאידך גיסא , קשה ביותר לאחר את המפה עד לאחר שנת , 614 אז נחרבו כנסיות רבות בירושלים ובמקומות אחרים . רצפות פסיפס רבות בכנסיות מידבא הונחו באמצע המאה הו' או במחציתה השנייה , ויש בהן כדי להוכיח כי בתקופה זו הגיעה אמנות הפסיפס במידבא לשיאה . עובדה זו תומכת אף היא בתיארוך הפסיפס לתקופה זו . דיונים רבים נסבו על המקורות שעליהן מתבססת מפת מידבא . נראה כי המפה הינה , לפחות בחלקה , עיצוב מעובד ומוגדל של מפות מוקטנות אשר היו מצויות בשוק ושימשו את עולי הרגל או את מדריכיהם . יש להניח כי מספרן של מפות אלו היה קטן , מאחר שהיו מצוירות בכתב יד על גבי קלף ולפיכך מחירן היה גבוה . הדים לקיומן של מפות ממין זה אפשר למצוא בחלק מן המדריכים של עולי הרגל , ובמיוחד נהיר הקשר בין תיאורו של תיאודוסיוס ( סביב שנת , ( 530 המבוסס על מפת צליינים לטינית , לבין מפת מידבא , השואבת חלק ממקורותיה מטופס דומה של אותה המפה הכתוב ביוונית . ירושלים מתוארת כעיר מוקפת חומות , המתוארות על ידי אבנים בצבע אפור בהיר , אפור כהה או חום ומודגשות על ידי קווי מסגרת כהים . בחומה שבעה עשר מגדלים , ( a-q ) אבל יש לשחזר את קיומם של עוד חמישה או שישה מגדלים בחלק הדרומי מזרחי , שלא השתמר בפסיפס . מגדלים אלה מייצגים את המספר הרב של מגדלים שהיו בחומת העיר . לדברי ארקולף הגיע מספרם ל . 84 שלושת שערי העיר החשובים — בצפון , במזרח ובמערב — מתוארים כפתחים קמורים וגדולים יחסית , המצויים בין שני מגדלים . זהו תיאור קונוונציונאלי של שערי עיר באמנות התקופה , אך אין להטיל ספק בדמיונו למציאות . יחד עם זאת , ספק אם אפשר להסיק מכאן ששניים מפתחי שער שכם ( שער סטפאנוס הקדוש ) בצפון העיר היו חסומים בתקופה זו . בצד צפון מזרח , כאילו על רקע של קו הרקיע , צייר האמן גם מספר מגדלי שיניות בראש החומה . צורתם של צריחים אלה משונה במקצת . השער הצפוני , ( a ) על מקום שער שכם של ימינו , היה השער החשוב ביותר . הוא נקרא אז Neapoiitana Porta ( בפי הנוסע מבורדו ) או , לאחר חנוכת כנסיית סטפאנוס הקדוש מצפון לחומת העיר 211 ,, ף , ו 1 שם t , V / 7 . 'מידבא ' האנציקלופדיה החדשה לחפירות ארכיאולוגיות בארץ ישראל , ג , עמ ' . 935-929 2 צפריר , מפות תיאודוסיוס . 3 ארקולף , ו , 1 ( מהדורת מיהן , עמ ' . ( 41-40

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help