sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:340

תמונות נוספות , המתארות חיות , ציידים ושתי דמויות של נשים » גיאורגיה ותיאודוסיה . אין בפסיפס סממנים נוצריים ברורים ( להוציא את המבנה עצמו , שיש לו אפסיס עם צלב . ( נראה כי הפסיפס צויר בידי נוצרים שעדיין היו מקורבים למורשת ההלניסטית ולפילוסופיה הניאו אפלטונית , אלה לא התקשו לראות את הסמליות הכללית ואף את הסמליות הנוצרית בדמותו של אורפיאוס , המכניע בנגינתו את הפראות שבטבע , ואפילו זיהו את דמותו עם ישו . השתקפות זו של המורשת ההלניסטית מצויה פה ושם בערים אחרות בארץ ישראל , אך היא נדירה בירושלים , עיר שכל חייה סבבו סביב הנצרות והמימסד הנוצרי . האיזור שממערב לעיר שרידים רבים התגלו ממערב לעיר , חלקם מרוחקים , כגון מנזר המצלבה , או הכנסייה והמנזר בשיח' באדר , היא גבעת רם ( איזור בנייני האומה של היום 206 , ( וחלקם קרובים יותר לעיר ומצויים ברצף אחד עם היישוב שמפנים לחומות . הסקירה דלהלן תתמקד במבנים אחרונים אלה . באיזור הסמוך לשער העיר המערבי ( שיש לאתרו מפנים לשער יפו של זמננו , ראה לעיל , עמ' ( 139 נערכה בשנים האחרונות חפירה נרחבת , אשר חשפה בין היתר שרידים מרשימים מן התקופה הביזאנטית ( שהמשיכו להתקיים גם בתקופה המוסלמית הקדומה 207 . ( המימצא העיקרי מצפון מערב לשער ( במקביל לחומת העיר התורכית ) היתה אמת מים ולצדה , ממזרח , בניין ארוך , שנחשף לאורך של 50 מ' אך חפירתו טרם הושלמה . האמה נבנתה כפי הנראה במאות הד - ' ה' ושימשה עד ימי הביניים . קטעים נוספים של אמות התגלו ממערב , והן הובילו מים לעיר , כפי הנראה , מן המאגר הגדול של בריכת ממילא שבמערב . חלקי הבניין שנחשפו הכילו חדרים הפונים לרחוב היורד לכיוון השער . מן המפולת אפשר ללמוד כי היו לבניין שתי קומות , לפחות בחלקו . המימצא שהתגלה בחדרים כלל מתקנים שונים לטיפול בנוזלים , קנקנים וכר . נראה כי היה זה חלק של איזור מסחר ותעשייה זעירה שנבנה מחוץ לשער . קבוצה של כלי נשק , בעיקר חרבות , מעידה אולי כי במקום היה בית מלאכה לייצור חרבות . חנויות ובניינים נמצאו גם לאורכו של רחוב אחר , שהוליך ממערב לעבר השער . כל חנות הכילה שני חדרים — פנימי וחיצוני , ערוכים בניצב לרחוב . החנויות רוצפו ברצפת פסיפס לבנה . נראה כי היה זה מכלול של מסחר ומלאכה מחוץ לשער העיר . בסמוך התגלה בית מרחץ גדול ומשוכלל פסיפס , עמ' ; 173-172 א' עובדיה וס' מוצ'ניק , ' אורפיאוס מירושלים — דמות אלילית או נוצרית , ' ? ספר שליט , עמ' . 434-415 Revealed , Jerusalem 1993 , pp . 143-146 Jerusalem ' , Y . Tsafrir ( ed . ) , Ancient Churches V . Tzaferis , The Monasteryof the Crossin : _VbnsV 205 106 מ' אבי יונה , 'חפירות שיח' באדר ( תש"ט , ' ( ידיעות , סו ( תש '' י , ( עמ' ; 24-19 ב' ארובס וח' גולדפוס , ' ירושלים , בנייני האומה , ' חדשות ארכיאולוגיות , ק 'The Kilnworksof the Tenth Legion Fretensis ' , J . B . Arubas and H . Goldfus , ; 67-63 _'ny , ( _vwn ) 95-107 ( _JRA , Supplement 14 ) , Ann Arbor 1995 , pp . East : Some Recent Archaeological Research Humphrey ( eA . ) , The Romanand Byzantine Near 207 א' מאיר , 'החפירות בממילא שבירושלים , ' קדמוניות , כו , 102-101 ( תשנ"ג , ( עמ' "" . 61-56 מקום זה והכנסייה הסמוכה נזכרים לראשונה בהקשר למאורעות מתקופת הכיבוש הפרסי ובספרות הליטורגית הנוצרית מן התקופה המוסלמית המוקדמת . ראה , למשל : מיליק , מקומות קודש נוצריים , עמ' . 569-568

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help