sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:331

רכס הר הזיתים ועמק _הקדרון לרכס הר הזיתים ועמק הקדרון נודע מקום חשוב בליטורגיה הירושלמית , ונקבעו בהם מקומות קודש לא מעטים . " תיאודוסיוס , דרך משל , במחצית הראשונה של המאה הו , ' מציין את קיומן של 24 כנסיות באיזור זה " . המונומנטים העיקריים שנבנו על הרכס היו כנסיית אלאונה ( Eleona ) וכנסיית העלייה לשמים , ובעמק נודעה חשיבות מרובה ביותר לריכוז המבנים סביב גת שמנים . מבין המנזרים נודעו במיוחד המנזרים של !? לאניה 'הזקנה' ומלאניה 'הצעירה , ' המנזר 'הגבוה' של יוחנן , המנזר של אינו לןנטיוס 'הזקן , ' המנזר שבנתה הגבירה פלאוויה ועוד . על המדרון הפונה לירושלים נבנו מנזרים וכנסיות , קברים ( שבחלקם שימשו בשימוש משני קברים מימי בית שני . ( רחוב מדרגות ירד מהר הבית אל הקדרון ועלה ממנו אל הר הזיתים . " כמה מדרגות חצובות בסלע המצויות בחצר הכנסייה הרוסית של מרים המגדלית , בין גת שמנים וכנסיית ה'דומינוס פלוויט , ' הן , כפי הנראה , חלק מרחוב זה . שרידיה של כנסיית אלאונה , אשר נבנתה בידי קונסטנטינוס על מקום המערה שבה לימד ישו את התלמידים , נחשפו עוד בסוף המאה הי"ט באתר שבו מצוי היום מנזר ה'פאטר נ 1 סטר . ' החפירה במקום נערכה בראשית המאה בידי 'האבות הלבנים' ופורסמה בידי ונסן ( איור . ( 32 _יי השרידים שהתגלו בשטח כללו קטעי קירות , פסיפסים וחציבות בסלע . על בסיס המימצאים הציע ונסן תוכנית שחזור של הבסיליקה הקונסטנטינית . אף על פי שהשחזור משכנע ברוב פרטיו , עדיין יש מקום לתהיות על כמה מחלקיו , וכמו כן קשה לקבוע בוודאות אילו הם השרידים השייכים לתקופת קונסטנטינוס ואילו — לתקופות יותר מאוחרות . החלק המקודש ביותר של הבסיליקה היא המערה שבה ישב ישו עם התלמידים ולימד אותם ( על פי מסורת מאוחרת ) את ה'קךדו' ואת תפילת 'אבינו שבשמים' ( פאטר נוסטר " . ( המערה מצויה היתה מתחת לבמת הכנסייה , והפכה לקריפטה ששני טורי מדרגות ירדו אליה , אחד לירידה ואחד לעלייה . סידור זה , שהקל על תנועת התהלוכות והמאמינים הרבים , היה אופייני לכנסיות המרכזות מספר גדול של מעריצים ועולי רגל . בחלק 175 לימור , הר הזיתים . ראה גם : וילקינסון _, צליינים , עמ' ; 167-166 מיליק , מקומות קודש נוצריים , עמ' ; 556-550 על הפסיפסים המרובים באיזור ראה : אבי יונה , רצפות פסיפס , עמ' . 169-165 לקדרון ועולות ממנו אל הר הזיתים . לדיון ומראי המקום ראה : י' ברסלבי ( _ברסלבסקי ' , ( מדריך ירושלים מן הגניזה הקהירית , ' ארץ ישראל _, ז ( ספר ל"א מאייר , ( ירושלים תשכ"ד _, עמ' , 80-69 ובמיוחד עמ' . 75 176 תיאודוסיוס , 6 ( עמ' . ( 117 177 על המדרגות מעידים מקורות אדודים : עולה הרגל מפלקנטיה מציין במאה הו' את קיומן של מדרגות רבות בין הקדרון ושערי yv _rvnipD ירושלים 0 " 7 ( אנטונינוס , י ; PP . 573-574 ; ibid ., 20 ( 1911 ) , pp . 219-265 H . Vincent , 'L ' eglise de rEleona _' , RB , 19 ( 1910 ) , ' ונסן ואבל , ירושלים החדשה , עמ' ; 419-374 , 360-337 £ leona , sanctuaire primitif de _; 1 ' ascension ' , RB , 64 ( 1957 ) , pp . 48-71 L . H . Vincent , 'L בגאטי _, הכנסייה מן הגויים , עמ' . 190-184 י לימור , הר הזיתים , עמ' ""> . 81-72 , 22-20 צפריר , ארץ ישראל , עמ' . 257-253 _^• _nDipnn _^^^^ . ( 17 'z _: _j ? , _Drnru הביזאנטית והתקופה הערבית הקדומה , וכן מדריך ירושלים בערכית יהודית שהתגלה בגניזת קהיר , מציינים את קיומן של המדרגות היורדות מן העיר בסעיף זה לא נסקור אלא את המקומות הקרובים יחסית , אשר היו קשורים בקשר רציף של יישוב אל הגרעין העירוני .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help