sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:323

הר הבית וסביבותיו , הגיא המרכזי _וצפון מזרח העיר בתקופה הביזאנטית עמד הר הבית בשממונו . בראשית התקופה , במאה הד , ' אנו שומעים על מסורות קודש ואתרים מקודשים על ההר וסביבותיו . הנוסע מבורדו מכיר היטב את ההר ואת הטופוגראפית שלו . נראה כי הניסיון הכושל של יוליאנוס להביא לבניית המקדש , עורר את הנוצרים לממש את עליונותה של כנסיית הקבר — היא יורשת המקדש ו'ירושלים החדשה' — על ידי זניחתו הגמורה של הר הבית . אף על פי שעדיין היה הר הבית , גם אם חומותיו היו הרוסות , העצם האדריכלי הגדול והדומיננטי בעיר , אין הוא נזכר בספרות עולי הרגל , וגם מפת מידבא , קרוב לוודאי , מתעלמת ממנו ( ראה להלן , עמ' . ( 350 , 343 היירונימוס , סביב שנת , 400 מספר על היהודים המשלמים ממון רב בעד הרשות לקונן ולהתאבל על ההר , אם בביקור של ממש ואם במבט מהר הזיתים . 152 המקורות הדנים בגילוי הסלע הקדוש על ידי המוסלמים בראשית התקופה המוסלמית מספרים שהסלע היה מכוסה בשפכים , ונראה כי זה היה מצבו של הר הבית בכלל " . שני מימצאים , כנראה מן המאה הד , ' מרמזים על קיומה של עלייה לרגל יהודית בתקופה זו r נר עם תבליט מנורה בעלת שבעה קנים שנמצא סמוך 151 הזיהוי על פי הופעת השם בהקשר למושב הקראים בימי הביניים . ראה על כך לעיל , צפריר ודי סגני , עמ' 279-278 והערות . 105-103 לרעה שונה ראה ? מיליק , הטופוגרפיה , עמ' . 166-162 152 היירונימוס , פירוש לצפניה , 16-15 , 1 ( עמ' . ( 674-673 על שחזור אחר של מצב הר הבית ראה אליאב , הר ללא בית , עמ' . 138-129 153 המקורות על גילוי הסלע ומצב הר הבית הביזאנטי : 1 _n _nD אודוקיה , אשר חידשה את מהלך החומה הראשונה באיזור . אין לדעת את שם האיזור בתקופה הביזאנטית . סימנים אחדים מעידים כי ייתכן שהוא המקום הנזכר ברשימות המציינות את איסוף החללים בירושלים בשנת , 614 בשם 'רובע השומרונים , ' או 'רובע בית הכנסת של השומרונים , ' או ' רובע כנסיית השומרונית' ( בערבית : חארת סמריתיקה , כניסת אל סמיריה , חרת סמרנקא _, ועוד . ( איור . 26 נר עם תבליט מנורה מן המאה הד' לסה"נ , שנתגלה בסמוך לכותל המערבי מזר , החפירות , סקירה ראשונה , לוח מח , איור 1

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help