sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:316

חשף מערכת של נדבכי יסוד , כולם במפלס מתחת לרצפה , באיזור הכניסה המערבית והנארתקס , וכן שברי עמודים , בסיסים , כותרת שיש , שברי רצפות פסיפס ואבני פסיפס קטנות , חלקן מוזהבות , של פסיפסי קיר . רנארד הציע שחזור של בסיליקה בעלת אולם תווך וארבע סיטראות , ובמזרחה שלושה אפסיסים . האורך הפנימי של הכנסייה הוא 52 מ' כולל הנארתקס , ויחד עם האפסיס 58 מ ; ' הרוחב הוא 37 מ . ' ונסן מציע לשחזר במקום בסיליקה בעלת אולם מרכזי וארבע סיטראות . רוחבה 34 מ' ואורכה יחד עם האפסיס כ 62-60 מ . ' ונסן משחזר אפסיס יחיד ( ואם המדובר בבניין מן המאה הד , ' הצדק ללא ספק עמו , ( אך ברור כי שני השחזורים אינם יוצאים מגדר השערה . על פי שחזורו של רנארד , המבנה הקדום של 'קבר דוד' היה נספח לכנסייה מדרום , ואילו לדעת ונסן ( הפחות סבירה ) הוא נכלל בתוך אולם הכנסייה , בפינתו הדרומית המזרחית . כאמור בפרק על תקופת איליה קפיטולינה ( לעיל , עמ' , ( 160-159 פינקרפלדגילה שלבים אחדים בבניין זה . בתקופה הרומית הוא שימש , על פי ההנחה המקובלת , בית כנסת יהודי . בשלב השני , בתקופה הביזאנטית , הוא רוצף בפסיפס ושימש כמבנה נספח לכנסייה , אולי דיאקוניקון , או קפלה הצמודה לכנסייה . בכמה שלבי קיום במקום . בראשונה זיהה כאן קברים מן התקופה החשמונאית , לאחר מכן בניין שהיה שייך למשפחת הכוהנים הגדולים כיפא , באחרית ימי בית שני . בשלב השלישי , בתקופת איליה וראשית התקופה הביזאנטית , היה במקום בית מרחץ רומי . השלב הרביעי — החשוב לענייננו — הוא זה של הכנסייה והמנזר שהוקמו כאן במאה הה' ( לדעת ונסן ואבל — בשנת ( 428 והתקיימו עד המאה הי"ד . מערות שצלבים חקוקים על קירותיהם מעידות על התיישבות נזירים במקום . מיעוט השרידים אינו מאפשר שחזור מדויק של הכנסייה . המדרון החריף היורד מזרחה ( בהפרש גובה של כ 10 מ' מקצה הכנסייה המערבי לקצהו המזרחי — מרחק של _כ 45 מ ( ' חייב את הבונים לחצוב בסלע במערב ולהקים מערכת של קירות וקמרונות מסיביים במזרח . ז'רמה דיראן , ונסן ואבל הציעו הצעות שחזור חלקיות שונות . נראה כי על סמך קירות התמך והחציבות אפשר לשחזר כאן בסיליקה בעלת אולם מרכזי ושתי סיטראות . מידותיה הפנימיות היו 14 x 20 מ . ' במזרח מן הכנסייה , או האתר של בית כיפא , אם אכן היה זה מבנה עצמאי , לא נותרו שרידים ודאיים כלשהם . ונסן ניסה לשייך לכאן שרידי פסיפסים צבעוניים שהתגלו באיזור בית כיפא הארמני , ואולי אף אפסיס קטן שעל מציאתו דיווח בסוף המאה הי"ט . 127 שרידי הכנסייה החשובה של 'החרטה של פטרוס' התגלו במדרון המזרחי של הר ציון , במורד אל השילוח ( כיום כנסיית . ( Petrus in Gaiikantu על פי חלק מן המסורות הראו במקום זה , החל במאה הה , ' גם את בית כיפא , גם את מקום ההתכחשות של פטרוס וגם את מקום החרטה , בעוד שעל פי פשט התיאור נמלט פטרוס מחצר בית כיפא לאחר שהתכחש לישו , והחרטה אירעה במקום אחר ( למשל : מתי כו םט-עה . ( הכל מסכימים לקביעת מקום החרטה באתר זה , אך נחלקו הדעות אם הוא נחשב גם כמקום בית כיפא . _י החפירות באתר נערכו בידי ז'רמה דיראן , בטרם נבנתה בו הכנסייה החדשה . 129 החופר הבחין 127 ונסן ואבל , שם , עמ' . 501-497 , 490-488 128 כזכות אחדות המיקום של בית כיפא ומקום החרטה ראה : ז'רמה ריראן , בית כיפא Power , 'The House of Caiphas and the Church of I ' e ' glise Saint Pierre a Jerusalem , Paris 1927 ; E . veritable emplacement du palais de Caiphe et p . p . x . Marchet , Le ; ; 416 St . Peter ' , Biblica , 10 ( 1929 ) , pp . 275-301 , 394- בזכות הטענה כי המסורות מבדילות בין בית כיפא , הסמוך לכנסיית ציון ( אתר בית כיפא הארמני , ( לבין מקום החרטה ראה ונסן ואבל , ירושלים החדשה , עמ' '" . 515-482 ז'רמה דיראן , בית כיפא .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help