sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:315

במאה הו' יש עדויות על הצטברות מסורות ושרידים נוספים : המקום זוהה כביתו של מארקוס האוונגליסט ( או של אמו מרים ) והראו בו , דרך משל , אבן ששימשה לסקילתו של סטפאנוס הפרוטו מרטיר . הנוסע מפלקנטיה , שתיאורו הוא הנלהב והפחות ביקורתי בין התיאורים והמדריכים של עולי הרגל , מציין מה הם שרידי הקודש ( reliquiae ) שהראו , במחצית השנייה של המאה הו , ' לעולי הרגל שביקרו במקום : בבסיליקה של ציון , לפנים ביתו של יעקב הקדוש , הראו לו את אבן הפינה 'אשר אותה מאסו הבונים , ' עמוד הפלגלאטיו ועליו סימני טביעת גופו של ישו הכפות , הקרן שממנה נמשחו מלכי בית דוד , כתר הקוצים והרומח שבו נדקר ישו , אבני הסקילה של סטפאנוס , עמוד קטן שעמד בבסיס הצלב שעליו נצלב פטרוס ברומא , הקובעת שממנה שתו השליחים בעת המיסה אחרי תחיית האדון , וכן — במנזר סמוך של נשים — גולגולת של קדושה בשם תיאודוטה . כמו כן היו עצמים נוספים , שלא את כולם זכר . 'התיאור הקצר' ( ברוויאריוס ) מוסיף על הרשימה גם את המנורה שלאורה לימד ישו את התלמידים ואת הקנה שבו הולקה בעת הפלגלאטיו ' 21 . ארקולף , בסוף המאה הד , מוסיף על תיאורו המילולי תרשים המראה את המיתחם על שעריו , מוסיף את המסורת על מקום פטירת מרים ( dormitio virginis ) במקום , ומציין את מיקומם של האתרים השונים בתוך המיתחם " . בהמשך התקופה המוסלמית יזוהה המקום גם כמקום קברו של דוד . למרות העושר הגדול בתיאורי המקורות , קשה לשחזר את המבנים של שלושת האתרים המרכזיים : מכלול כנסיית ציון , בית כיפא וכנסיית החרטה של פטרוס ( להלן . ( המימצא מקוטע ; חלק ממנו מתבסס על שרידים המשולבים במבנים הקיימים עד היום , וחלק על הידיעות שהצטברו מן החפירות שנעשו במשך השנים ( בחלקן לצורך בנייה והנחת יסודות לכנסייה החדשה . ( 123 מן הכנסייה הקדומה של השליחים לא השתמרו , כאמור , שרידים כלשהם . 124 כמו כן לא השתמרו עדויות ארכי אולוגיות על הכנסייה הראשונה , הצנועה , שהקים במקום הבישוף מאקסימוס בשנות הארבעים של המאה הד . ' השרידים שהשתמרו הם מן הבסיליקה של ציון שנבנתה בימיו של הבישוף יוהנס השני . ( 417-385 ) מקור המידע העיקרי הוא הדין וחשבון שפירסם האדריכל הגרמני מ' רנארד , אשר בנה את כנסיית הדורמיציון בהר ציון ( איור . ( 21 קדם לדו"ח של רנארד דו"ח קצר של האדריכל פ' פאלמר . 125 העבודה של רנארד זכתה לביקורת קשה ( ולא בהכרח מוצדקת ) של ונסן ואבל , אשר הציעו שחזור משלהם . 126 רנארד הוכיח את קיומם של שני שלבים עיקריים בבניין הכנסייה : השלב מן המאה הד' ( עם תיקונים במאה הד , לאחר ההרס שגרמו הפרסים בשנת ( 614 והשלב מן התקופה הצלבנית . ענייננו כאן בשחזור השלב הראשון , מן התקופה הביזאנטית . רנארד _nrD _'K , _DirrKWK 120 121 . ( 142-140 _'ni ?) 25 , 23-22 ) _D P ברוויאריוס ( התיאור הקצר 5-4 , ( ( עמ' . ( 111 122 , למשל : ארקול ף ( מהדורת מיהן , ( מול עמ' ; 63 ויליקינסון , צליינים , לוחות . IV-III 11 ) לימור , קבר דוד . וכן : ח"ז הירשברג , 'קברי דוד ושלמה במסורת המוסלמית , ' ארץ ישראל _, ג ( ספר קאסוטו , ( ירושלים תשי"ד , עמ' 124 . 220-213 כך ועל ההצעות לזהות את שרידי בית הכנסת בציון במבנה קבר דוד , ראה לעיל , צפריר , עמ' . 160-1 59 Mommert , 'Die Dormitio und das deutsche Grund- saale \ Das _heiligeLand , 44 ( 1900 ) , pp . 2-23 ; C . in ihrem Zusammenhang mit dem Abendmahl- M . Renard , 'Die Marienkircheauf dem Berge Sion 125 183 ( 1898 ) , pp . 149-183 ; P . Palmer , 'Anhang' , ibid ., stuck auf dem traditionellen Zion \ ZDPV , 21 . ק . שחזור שונה מביאים ונסן ואבל , ירושלים החדשה , עמ' n . 440-421 M . Gisier , 'Sancta : oj rm Soin und Dormitio Dominai' , Das heilige Land , 79 ( 1935 ) , pp . 2-13 126 ונסן ואבל , שם , שם .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help