sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:313

סימנים מראים כי יש להעדיף את הפירוש הגיאוגראפי המצמצם והמדייק , כלומר , שהשם 'ציון' בקטע זה מכוון אל הכנסייה וסביבתה : הפטריארך מובל אל הר ציון דרך שער ציון . נראה כי זכריה נלכד בסביבות כנסיית הקבר , שהרי בהמשך מתואר זכריה היוצא מגולגותא . נראה שבציון רוכזו השבויים , ובראשם זכריה עם הצלב הקדוש , לפני שהועברו אל הר הזיתים , נקודת המוצא לגלות פרס ( אשר נתפסה על ידיהם כגלות בבל . ( כנגד הליכתו של זכריה אל ציון , דרך שער ציון , מציב המחבר את כניסת ישו לציון . לכאורה מכוון התיאור לכניסה המסורתית של ישו לירושלים מהר הזיתים : ישו רוכב על חמור והעם מקבלים את פניו בתרועות ובענפי זיתים . אבל התיאור שלפנינו אינו גורס כך . אין מדובר כאן בשער העיר המזרחי , שדרכו כאילו נכנס ישו וזכריה הוצא ממנו אל הר הזיתים . בנקודה זו נחלקים כתבי היד . חלקם ( ראה לעיל , הערה ( 33 מציינים במפורש כי השער המדובר הוא אכן שער הפרובאטיקה המזרחי , המוליך להר הזיתים . אבל דומה כי הטקסט שם , המציין כי ישו עבר באותו השער עצמו ( שער הפרובאטיקה ) בדרכו לצליבה , שהוא פרט טופוגראפי בלתי סביר , מראה כי התוספת של שם השער שם , היא תוספת פרשנית מאוחרת . על פי העניין דומה כי הנוסח שלפנינו ( ושל כ"י ערבי ( 531 הוא הסביר וכי המדובר הוא בשער ציון , שישו נכנס בו בבואו כמנצח , אך גם זכריה נכנס בו ואינו יוצא ממנו . זהו , אם כן , השער המחבר בין ציון לגולגותא . דרכו נכנס ישו אל התלמידים , שהיו מרוכזים אז בהר ציון ( להלן , ( בביתם שהפך להיות אם כל הכנסיות . כאן , כנראה , מדובר באירועים שלאחר תחיית ישו , כשישו שב אליהם מקברו בגולגותא . אבל קודם לכן , בכיוון המנוגד לדרכו של זכריה הפטריארך ( שבא מגולגותא לציון ) נשא ישו את הצלב דרך שער זה בלכתו בדרך הייסורים עד גולגותא . אם לא נתייחס לקטע זה כאל תיאור ספרותי מליצי גרידא , אלא כאל קטע המשקף ריאליה גיאוגראפית , נוכל אולי ללמוד מכאן על קדמות המסורות בדבר דרכו של ישו אל הצליבה — 'דרך הייסורים , ' או ה'ויה דולורוזה' העתיקה . דרך זו יצאה , כפי הנראה — לפחות סביב — 614 מן הפרטוריום , הוא בית פילאטוס , שעמד בעמק לא רחוק משער האשפות של ימינו ( ראה להלן , ( עלתה אל ציון ואל בית כייפא , ומכאן פנתה צפונה דרך שער ציון ( שמיקומו כפי הנראה ממערב לשער ציון בן זמננו ) אל גבעת הגולגותא . בחלק הגבוה של הר ציון נמצאה כנסיית ציון הקדושה , 'אם כל הכנסייות' . ( ecciesiarum mater omnium ) במקום זה מיקמו המסורות אירועים שונים ומבנים רבי חשיבות לתולדות הכנסייה הירושלמית והנצרות בכלל ( איור " . ( 20 כבר במאה הד' הראו כאן ( וסביר להניח כי המסורות כבר נוצרו לפני כן , ( את בית כיפא , שבו נכלא ישו והוכה לפני שהוסגר לרומאים ; בית כנסת אחד של יהודים שהיה ונחרב ; את 'הכנסייה העילית' של השליחים , שהיא ללא ספק חדר העלייה avdYcuov ) או _ע _$ 0 _ק 71 £ ט _, ( שבו ירדה על השליחים רוח הקודש בצורת לשונות אש . לימים זוהה חדר זה עם חדר הסעודה האחרונה . ( coenacuium ) ציון היתה גם מקום המצודה שבנה דוד המייסד הגשמי של ירושלים " . את עמוד ה'פלגלאטיו , ' שאליו נכפת ישו והולקה , הראו בפורטיקו של הכנסייה , ועליו סימני הדם . כמו כן היתה זו כנסייתו של יעקב , הבישוף הראשון של כנסיית ירושלים . בשינויים מסוימים ( כ"י סיני , csco , 340 = 428 עמ' ; 24-23 כ"י סיני , 520 שם , עמ' 77-76 וכ"י סיני , CSCO , 347 = 531 עמ' . ( 127-126 118 ראה : ונסן ואבל , ירושלים החדשה , עמ' ; 515-441 צפריר , ציון , עמ' 9 . 181-89 ראה , למשל : היירונימוס , איגרות 108 , ( מסע פאולה 9 , ( ( עמ' . ( 315

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help