sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:311

זה , שחלקו מפנים לקו חומת איליה לא היה , לפי דעתי , אלא הוויה פרטוריה — דרך האורך של מחנה הצבא לשעבר — חיבר את כנסיית הקבר עם כנסיית ציון . בתקופה הביזאנטית נודעה לו חשיבות מיוחדת מכיוון ששימש כדרך התהלוכות העיקרית בין שתי הכנסיות החשובות של העיר . על התהלוכות בין כנסיית הקבר וכנסיית ציון אנו קוראים הרבה בתיאורי אגריה . בחג השבועות , דרך משל , היא מספרת : 'אבל ביום הראשון של הפסחא , לאחר שנסתיימה תפילת הערב באנסטסיס , כל הקהל מובילים את האפיסקופוס , תוך שירת מזמורים , אל ציון . וכאשר הם באים למקום הם קוראים מזמורים המתאימים ליום ולמקום " . ' ... ידיעות חשובות מביא הנזיר סטרטגיוס ממר סבא , המתאר את חורבן ירושלים בידי הפרסים . " חיבורו מורכב מארבעה חלקים עיקריים : סיפור הכיבוש והחורבן , סיפור הגלות בפרס , איגרת זכריה הפטריארך הגולה מפרס לירושלים , ורשימת המקומות שמהם אסף ובקרבתם קבר תומא בירושלים את גוויות הנרצחים . כנספח מצורף גם סיפור החזרת הצלב הקדוש בידי הראקליוס . עניין מיוחד יש לנו בתיאור הובלתו של זכריה הפטריארך השבוי אל ציון : ועכשיו אספר לכם אחים : מה אירע כאשר קהו חרבות הפרסים מן ההרג ונחו מכעסם מעט ואסרו את האנשים אשר נשארו ולקחו את הפטריארך ( בטרק ) והכניסו אותו לציון ( צהיון _, ( בשער אשר בו נכנס המשיח אל התלמידים . ונכנס הרועה החסיד והפרסים היו מובילים אותו חבוש כמו שודד , ולא נכנס לציון כאשר נכנס המשיח , רוכב על חמור והעם מהללים אותו , אלא נכנס קשור . ולא היו שם נערים משבחים , אלא הכל היו מקוננים ובוכים עליו ולא היו אומרים ברוך הבא בשם האדון , אלא הוא היה מוכה בשבטים , כפי שציווה אלוהים ופסק להם זאת . ולא פרשו לו על הארץ את בגדיהם , אלא היו מרטיבים את האדמה בדמעותיהם , ולא היו נושאים לפניו ענפי תמרים , אלא היו מנופפים את חרבותיהם השלופות עליו . ולא כיבדוהו בענפי הזיתים אלא השפילוהו בעלילותיהם עליו . הוי שער ציון ( באב צהיון , ( כמה פורענויות נכנסו בך . הוי שער ציון , הצלב הנכבד נכנס בך פעמיים , משום שבעבר נכנס הצלב עם המשיח ועכשיו יוצא הצלב בה ( בו ) עם הרועה הפטריארך זכריה האסור . ישוע ( יסוע ) המשיח נכנס אל גולגותא ( ג'ולג'ולה ) וזכריה יוצא מגולגותא . המשיח יצא כשהוא נושא את הצלב וזכריה יצא כשהוא מקונן על הצלב . המשיח יצא אל הצליבה כדי להושיע את העולם , זכריה הפטריארך הוצא כדי להושיע את עיר המשיח הקדושה . ובשער אשר ממנו יצא המשיח אל הצליבה , ממנו זכריה הפטריארך יעלה אל הר הזיתים ( טור א זיתון ) עם כלל השבויים , וישב על ראש ההר הקדוש ההוא . " התיאור , כדרכו של מחבר זה , רווי מליצות ודברי מוסר . על כן קשה להבדיל אם בכל מקרה שבו נזכרת 'ציון' הכוונה היא אל ציון הכנסייה , ציון ההר , או ציון העיר — ככינוי כללי לירושלים . כמה . ventum fuerit _, dicuntur ymni apti diei at loco episcopum cum ymnis in Sion ducet . ubi cum missa lucernarii , id est de Anastase , omnis populus Sane dominicia die Pascha post ; 5-4 , 39 , / 7 * 7 J / r תהלוכות דומות התנהלו גם ביום השמיני לפסחא ובחג השבועות , שם , . 3-2 , 43 ; 2 , 40 על 'פולח ן התחנות' והתהלוכות בירושלים ראה באלדווין ( לעיל , הערה . ( 21 lu גאריט , כיבוש ירושלים , נוסח גיאורגי : הנ " ל , כיבוש ירושלים , נוסח ערבי . _uopun 7 על פי כתב יד ערבי , ותיקן , 697 ראה גם : צפריר , ציון , עמ' . 160-158 תורגם ביד ח' בן שמאי . גאריט , כיבוש ירושלים נוסח גיאורגי , , csco , 202 ) , 10-1 , xin עמ' , 34-33 תרגום , עמ' ;( 23-22 גאריט כיבוש ירושלים , נוסח ערבי , 10-1 , xin ( כ"י ותיקן , csco , 347 = 697 עמ' ( 167-166 ומקבילותיו

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help