sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:304

הטעם לסיפור מופיע בהמשך . המחבר מספר על 'סכסוך שכנים' שפרץ בין פטרוס לבין אחד מאנשי הכהונה בעיר שאיווה את המקום לעצמו " . לאחר מכן מוסיף המחבר פרטים על חיי הסגפנות של פטרוס במנזר ועל אכסניה לעולי רגל עניים שהקים בשכנות . העובדה שהשטח היה ריק יחסית מתושבים הקלה על התיישבות נזירים במקום . נזירים רבים הסתופפו סביב מגדל דוד . המקורות מספרים הרבה על התיישבות של נזירים במגדל דוד וסביבו , ועל אכסניות שנרכשו באיזור בידי מנזר אותימיוס ומנזר סבא שבמדבר יהודה " . על מגדל דוד עצמו כותב עולה הרגל מפלקנטיה , במחצית השנייה של המאה הו : ' 'עלינו אל מגדל דוד , אשר בו שורר את התהלים ( והוא ) גדול מאוד ובו יש תאי נזירים בחדרי עלייה בודדים . המגדל הוא רבוע ובנוי ( באבנים ) מוחלקות ואין לו גג ; נוצרים עולים אליו כדי להתפלל ולהתגורר בו בלילה " . ' מבנים שונים שהתגלו באיזור המצודה אכן מעידים על אופי דל יחסית של המבנים במקום , ההולמים התיישבות של נזירים " . למבנים אלה אף סביר לשייך חלק מן המגרעות הרבות אשר נחצבו אל קירות מגדל דוד , בהן נקבעו קורות הגג של מבנים אשר נסמכו אל המגדל במשך השנים , במפלסים שונים . כמו כן נמצאו ממזרח למצודה שתי רצפות פסיפס , שלפחות אחת מהן ( וסביר להניח שגם השנייה ) שייכת על פי סגנונה לתקופה הביזאנטית " . החפירות שנערכו בגן הארמני בין השנים 1967-1962 ( בעיקר על ידי א"ד טשינגהם , במסגרת חפירות ירושלים שנוהלו בידי ק' קניון , ( סיפקו מידע חשוב ומפורט על ההתיישבות באיזור זה , אם כי שאלות רבות נותרו עדיין ללא מענה " . אך מעט שרידים נמצאו מן התקופה הביזאנטית הקדומה , בעיקר כלי חרס ומטבעות " . על פי הניתוח הקראמי סבורים החופרים כי עיקר ההתיישבות היא מאמצע המאה הו' ואילך ( אף על פי שקשה להעלות על הדעת כי השטח עמד עד אז ללא מבנים . ( שרידים רבים של מבנים , רצפות אבן ורצפות פסיפס , מתקנים ביתיים , בורות אשפה , בריכות ותעלות ביוב התגלו בכל אחד משטחי החפירה . ככלל , חולקו השרידים מן התקופה הביזאנטית לשלוש קליל בתא ועמורא אית הוא בא . כד בעין הכיל הלין רישי כהנא ואפיסקופא דהוו בתרכין באורשלם , רסוגאא רעמורא נעמרון במרינתא וסוגאא רבנינא _נתבנון . יהבו שולטנא לכל דצבא ומצא דבאידא דהיא מנתא דמדינתא כל דוכתא דשפרא לה , נסב מגן דלא טימא ונבנאבה מעמרא . הידין הכיל אף טובנא פטרוס , לעל לות צהיון קדישתא , בהו דמתקרא מגדלא דרויד נבנא גבא לה דוכתא , ובנה בה דירא . הי דאף השא עדכיל מתקריא דאיבריא . וסימא מן סמלא מא דאתין לצהיון קדישתא , מן תרעא דתרין דילה דמגדלא . ובה עמר הוא כשליא עם יוחנן בר שליותה . ' פטרוס האיברי , עמ' 45-44 ( תרגום גרמני , עמ' . ( 46-45 התרגום לעברית על ידי א' הורביץ . 92 על האפשרות לייחס לעניין זה גם את הכתובת שנמצאה על מצבתו של שמואל ראש מנזר האיברים במגדל דוד , ראה לעיל , צפריר ודי סגני . עמ' " . 275-274 קירילוס מסקיתופוליס _, חיי תיאודוסיוס , עמ ' ; 236 וכן אצל תיאודורוס מפטרה , חיי תיאודוסיוס , עמ' ; 13 קירילוס מסקיתופוליס , חיי סבא , ) 31 עמ ;( 116 ' הנ"ל , חיי קריאקוס ( עמ' . ( 226 4 אנטונעוס , _איטערריום , 21 ( עמ' ; 140 עמ' in cenaculis singulis . Quae turn-is quadrangulis et decantavit . Magna vaide _, in qua sum monasteria Ascendimus in turrem David , ubi psaiterium : ( 164 " christiani pro devotione ad mansionem ascendunt opus calvum , non habens tectum ; in quo etiam ג'והנס , המצודה , עמ' ; 160-158 עמירן ואיתן , חפירות המצודה , עמ' ; 217 גבע , חפירות במצודה , עמ' ; 73-72 סיון וסולר , תגליות במצודת ירושלים , עמ' 7 RB , 19 ( 1910 ) , pp . 419-420 h . Vincent , 'Vestiges _hdrodiens pres de lacitadeiie' , " . 117-111 טשינגהם , חפירות בירושלים , עמ' " . 104-65 שם , עמ' " . 64-60 טשינגהם , שם ; וראה גם : מגנס , הקראמיקה מירושלים , עמ' . 88-71

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help