sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:283

ביקורו בעיר נידון בפרק הקודם . חלק מתיאורי עולי הרגל הם מדריכים קצרים שנועדו לשרת את המבקרים בירושלים או את המבקשים ללמוד על העיר — דוגמת התיאורים של או 5 ריוס מן המאה הה " , ' 'התיאור הקצר' ( בךוויאריוס " ( ותיאורו של תיאודוסיוס מן המאה הו' י * וחלקם הם תיאורים אישיים של מסע בארץ הקודש . אלה האחרונים בדרך כלל ארוכים ומפורטים יותר מן הראשונים , אך לעתים גם נאמנים פחות מבחינת הדיוק ומידת הביקורת . מסוף המאה הד' מצוי בידנו תיאורה של אגריה , עולה לרגל מספרד , אשר ערכה מסע בארץ הקודש . חלק מכתב היד שתיאר את מסעה בירושלים אבד , אך החלק הדן בפולחן הירושלמי השתמר , וממנו אנו למדים הרבה גם על הטופוגראפית העירונית . הנוסע האנונימי מפלקנטיה ( פיאצ'נצה ) שבאיטליה ( המכונה שלא בצדק ' אנטונינוס מפלקנטיה ( ' מתאר את העיר במחצית השנייה של המאה הו " . ' חשוב במיוחד תיאורו של ארקולף , עולה רגל מגאליה , שנקלע בדרכו חזרה אל חופי בריטניה וסיפורו תואר בידי אדמנאנוס , אב המנזר של איונה , 20 כיום בתחומי סקוטלנד . אף על פי שחיבור זה משקף את התקופה שלאחר כיבוש האסלאם , לקראת סוף המאה הז , ' הרי שבזמן ביקורו העיר שמרה עדיין במידה רבה על צביונה הקודם מן התקופה הביזאנטית . ערך רב נודע להזכרות של כנסיות ירושלים בספרות הליטורגית , המתארת את הפולחן בכנסיות ירושלים . הפולחן בירושלים התאפיין בתהלוכות , שנעו בין המקומות הקדושים בחגים כדי לקרוא בכתבי הקודש ולשאת תפילות 'בזמן ובמקום . ' מן התיאורים אנו למדים הרבה על הכנסיות ועל אתרי הקודש . לצד ספרה של אגריה , שכבר נזכר , יש חשיבות מרובה ל'לוח החגים הארמני' מן המאה הה' וללוח התפילות הגיאורגי מן המאה הז' ואחריה " . שני לוחות אלה הם תרגומים של לוחות התפילה והחגים של כנסיית ירושלים , שמקורם היווני אבד . מקור לעצמו הוא התיאור של כיבוש ירושלים בידי הפרסים בשנת , 614 ובעיקר רשימת הגוויות שקבר אדם בשם ת 1 מא לאחר שנחו הפרסים מן הטבח שערכו בתושבי העיר . תיאור זה , המיוחס לנזיר בשם סטךטגיוס , הוא המקור החשוב ביותר ללימוד על מבנים ומקומות שהיו בעיר בסוף התקופה . בתקופה הביזאנטית נמצאו גם תיאורים של ירושלים באמנות . 25 אלה הם על פי רוב תיאורים של קבר ישו או של כנסיית הקבר בכלל , אך מצויים גם תיאורים של מבנים אחרים , כגון כנסיית ציון ( אם 14 הנוסע מבורדו , 596-589 ( עמ ' 15 . ( 18-14 אוכריוס , תיאור ירושלים . 16 ברוויאריוס ( התיאור הקצר 17 . ( תיאודוסיוס . וראה גם : צפריר , מפות תיאודוסיוס , במיוחד עמ' 18 . 83-80 אגריה . וראה גם : וילקינסון , אגריה . 19 אנטונינוס , איטינרריום . 20 ארקולף , וראה גם מהדורת מיהן . Worship ( Orientalia Christiana Analecta , 228 ) , J . F . Baldovin , The Urban Characterof Christian 21 Rome 1987 " הלוח הארמני ; רנו , הקודקס הארמני . " ראה : הלוח הגיאורגי ; והשווה לוח החגים מסיני ודיונו המשווה של גאריט ו גאריט , הלוח הגיאורגי . וראה על כך : מיליק , מקומות קודש נוצריים . 24 ראה : גאריט , כיבוש ירושלים , נוסח _גיאורגי ; הנ"ל , נוסח ערבי . וראה על המקורות גם בדיונו של צ' כרס , ' הכיבוש הפרסי ושלהי השלטון _הביזאנטי , ' ברס ואחרים , ארץ ישראל , עמ' . 349-300 על ניתוח רשימות החללים והטופוגראפיה של ירושלים ראה מאמרו הגדול של מיליק , הטופוגרפיה . 25 ראה להלן , קוחנל , עמ' . 475-441 כמו כן בהרחבה : קוחנל , תיאורי ירושלים הארצית _והשמיימית .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help