sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:282

הכולל 'תולדות הכנסייה' ( Historia Ecclesiastka ) עוסקים בעיקר בתקופת בניית הכנסיות ועליית הנצרות בירושלים בראשית התקופה הביזאנטית , אך גם באירועים מאוחרים יותר , כגון נסיונו של הקיסר יוליאנוס לקומם את מקדש ירושלים . מטבע הדברים רצופים תיאורים אלה בנופך אגדי , כגון הסיפור על הופעת הצלב בשמי ירושלים בשנת 351 לסה"נ . תרומת חיבורים אלה לעניין הטופוגראפית של ירושלים מוגבלת ; אבל ערך רב מאוד נודע לחיבורו של אוסביוס , 'חיי קונסטנטינוס , ' המספר את שבחי הקיסר ומתאר בפרוטרוט את גילוי קבר ישו ואת בנייתה ותוכניתה של כנסיית הקבר . מן הספרות הפרשנית והתיאולוגיה אנו נשכרים אך מעט לעניין הטופוגראפית של ירושלים הביזאנטית . החיבור החשוב מסוג זה הוא ה'אונומסטיקוך של אוסביוס , שתואר בפירוט בפרק הדן באיליה , ואשר תיאוריו מהווים תשתית להכרת ירושלים העתידה להתפתח . ידיעות אחדות אנו מוצאים , כבדרך אגב , ב'הרצאות _לקןטכומנים' שדרש קירילוס מירושלים לנטבלים החדשים באמצע המאה הד . ' אפיפאניוס , הנזיר יליד הארץ , מביא כמה ידיעות על הר ציון ועל בית הכנסת היהודי בספרו יעל המידות והמשקלות . ' ביוגראפיות של נזירים שהיו בירושלים או עברו בה הן מקור חשוב ביותר למידע על העיר ועל כנסיותיה . תיאור חייו של פטרוס האיברי בירושלים מביא פרטים חשובים על יישובה של העיר ועל מנזרים שהיו בה . מידע מסוים אנו מוצאים בסיפור הביוגראפיה של הנזיר הסגפן בר צומא מנציבין , המתאר בין היתר התקהלות של יהודים עולי רגל בסביבת הר הבית ואת האיגרת שבה הרשתה הקיסרית אודוקיה ליהודים להתיישב בירושלים באמצע המאה הה' ו וכן הוא מזכיר מנזרים בסביבת הר ציון . 10 ידיעות קצרות מרובות , אשר אינן מצטרפות לכלל תיאור מקיף אך מוסיפות מידע חשוב על העיר , על בנייניה , ובמיוחד על הנהגתה הדתית והרוחנית , מביא גם קירילוס מסקיתופוליס בספרו החשוב על חיי הנזירים במדבר יהודה " . ידיעות נוספות ממין זה מוסר יוהנס מוסכוס בראשית המאה הו . ' המקורות הספרותיים החשוכים מכל הם תיאורי עולי הרגל , רובם מן המערב " . הקדום בחיבורים של עולי הרגל הוא תיאור המסע של 'הנוסע מבורדו , ' אשר ביקר בירושלים סביב שנת 333 ומסלול 5 אוסביוס , חיי קונסטנטינוס . וכן ראה להלן , פטריך , עמ' . 381-353 על יחסו _הדו משמעי של אוסביוס איש קיסריה לירושלים וחששו מפני החלשת המשמעות _הסמלית רוחנית של עליית הנצרות על ידי האדרת המקומות הקדושים בעיר הארצית , ראה במיוחד : ווקר , עיר קדושה . 6 אוסביוס , אונומסטיקון . 7 קירילוס מירושלים , קטכיזם . Kyriii von Jerusalem . ( Fontes Christian ! , 7 ) , Freiburg 1992 Mistagogische Katechesen , ed . G . Rowekamp על הדעה המאחרת חלק מעבודותיו של קירילוס , ההרצאות המיסטגוגיות , לימי יורשו , הבישוף יוחנן , במחצית השנייה של המאה הד' ראה במיוחד : Cyrille de Jerusalem catechises mystagogique a . Piedegnal _, ( 5 c , 1 26 ) , Paris 1 966 , pp . 18-40 ; וכן ראה מהדורת Rowekeamp ( לעיל , ( עמ' ; 15-8 וכן להלן , סטרומזה , עמ' . 426-424 * אפיפאניוס , על המידות והמשקולות , כ"י סורי , עמ' 54 c ( תרגום , עמ' . ( 30 וראה : לעיל , צפריר , עמ' . 160-159 מראי מקומות נוספים לידיעות מן הספרות התיאולוגית ראה להלן , עמ' . 315-311 ' פטרוס האיברי ( מראי המקום בהמשך 10 . ( _וג & בר צומא ; וראה גם : ו , אחרי בר צומא . " קירילוס מסקיתופוליס , בחיבוריו השונים על חיי הנזירים . ' 2 יוהנס מוסכוס , השדה הרוחני . n לימור , מסעות ארץ הקודש , וכן להלן , לימור , עמ' , 415 — 391 ושם מראי המקומות .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help