sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:279

עדות אחרות מלבד קבוצות התושבים והעדות שנמנו לעיל , הגיעו לירושלים עולי רגל רבים גם מן המזרח , אבל איננו יכולים להצביע על התיישבות קבע או קהילות של בני מדינות אלו בעיר . רבים מעולי הרגל שהגיעו לארץ הקודש המשיכו למצרים , מעוז הנזירות , או שהגיעו לארץ דרך מצרים . מצד שני , מצרים רבים עלו לרגל לירושלים , ואנו שומעים על קבוצות גדולות במיוחד שהגיעו לרגל חג _n Encaenia ( חנוכת הכנסיות 106 . ( בין העולים לרגל ממצרים נמנו גם ראשי הנצרות והפטריארכים של אלכסנדריה , כגון קירילוס , שחנך את המרטיריון של סטפאנוס , ואוסטוכיוס . קשרים מיוחדים נרקמו בין נזירי מצרים ונזירי מדבר יהודה , ומצרים לא מעטים נמנו על יושבי מנזרים אלה , הסמוכים לירושלים . ידי הקדושים קירוס ויוהנס ראה : G , 87 / 3 , 001 . Sophronius , . ( 3597 Miracula SS . Cyri el Iohannis , 46 (/ על שהותו של הנזיר הסופר _אנסטאסיוס _, שבא 104 צפריר , שערי ירושלים , עמ' . 155-147 ובמיוחד עמ' . 152 105 _bxw-yiK , בתקופה המוסלמית הראשונה ( לעיל , הערה , ( 103 עמ' 106 . 362 תיאודורוס מפטרה חיי תיאורוסיוס עמ' , , ; 39 מאלכסנדריה לירושלים בטרם עבר לסיני ( אמנם לא ברור אם היה מצרי במוצאו , ( זמן מה לאחר הכיבוש ( col . 413 d MenoiogiumBasiU , 20 Aug . ( PG , m ,: _T \ _vr \ , '' _^ m . ( PL , 73 , cols . 680-681 _/> g , 87 / 3 , col . 3712 ;) , 7 nya ,, 7 7 " na pi , _ovrnDio וראה גם ונסן ואבל , ירושלים החדשה , עמ' . 897-896 על 'האחים הגבוהים' — י על ביקור קירילוס . ( 77 , col . 341 Cyriiius Alex ., Epistula 70 ( PG , על אוסטוכיוס : קירילוס מסקיתופוליס , חיי סבא , 90 ( עמ' . ( 198 8 מראשי הנזירים המצריים — שנמלטו לירושלים בסוף המאה הד' ( ומשם המשיכו לבית שאן , ( ראה : סוזומנוס , ) , 1 . vn 13 , _//^ עמ . ( 366 ' עלפוסידוניוס מתבי _, שישב בבית לחם , ראה : פלאדיוס , 36 ( עמ' . ( 106 על נזיר מטבנסיס שנרפא מעוורונו בשילוח על ' ° ראה , למשל : קירילוס מסקיתופוליס , חיי אותימיוס 24 , 21 , 19 ( עמ' . ( 36 , 34 , 30 ממצרים באו , לאחר שהות במנזרים שם , גם הפטריארכים לעתיד , מרטיריוס ואליאס , שם , 32 ( עמ' ( 51 אף שבמקורם לא היתה חומת אודוקיה קיימת , והחומה היתה בנויה בקו שבו נבנתה לימים החומה התורכית . המדרון שעל גביו קובע גיל את שכונת הסמריטיקה תלול ביותר וקשה למגורים , ובחפירות עיר דוד לא התגלו בו כל שרידים מן התקופה המבוקשת . גיל שותף לדעה כי מדובר בכנסייה של שומרונית , ובשכונה הקרויה על שם האשה השומרונית שדיברה עם ישו . באר המיוחסת לאשה זו נזכרת בירושלים על ידי מחבר ערבי , אלהראוי , מראשית המאה הי"ג . 105 השערה זו , שהיתה בירושלים כנסייה מוקדשת לאשה השומרונית ( ואולי נשמרו בה שרידי עצמות של אשד , זו , ( היא סבירה ; אבל שתיקת המקורות הנוצריים האחרים , במיוחד הלוחות הליטורגיים , המונים את כנסיות ירושלים השונות אך אינם מזכירים מקום קודש זה במפורש , מעוררת תמיהה . לפיכך , אץ לפסול כליל את האפשרות כי לא כנסייה של שומרונית נזכרה ברשימת איסוף החללים , אלא בית כנסת של שומרונים . רבים הקשיים בזיהוי שכונה של שומרונים בירושלים . אבל דומה כי אין זה בלתי סביר להניח שאמנם התגוררה בירושלים קהילה קטנה של שומרונים . אלה התרכזו בשכונה המרוחקת יחסית ממרכז העיר והיה להם בית כנסת משלהם . אם הנחה זו נכונה ( והדברים לפי שעה רחוקים מהוכחה , ( אפשר להסביר את קיומה של קהילה זו בעיר השנואה עליהם בטעמים של קיום ופרנסה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help