sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:278

ותיאודוסיוס לקיסר אנסטאסיוס , בשנת , 518-517 ובו מסופר על ביזוים של כמרים ונזירים לעיני נוכרים — היהודים והשומרונים . 100 הזכרת היהודים מוסברת היטב בידיעות על מציאות קהילה יהודית קטנה ומספר לא קטן של עולי רגל יהודיים בעיר ( ראה לעיל ) 1 לעומת זאת , בוודאי אין לדבר על עולי רגל שומרוניים בירושלים . אנחנו חייבים לנקוט זהירות רבה בקריאת המקורות הנוצריים , מכיוון שלא אחת מכנים הנוצרים אלה את אלה — האורתודוקסים את המונופיסיטים ולהיפך — בשמות גנאי כ'פגאנים , ' 'יהודים' ואף 'שומרונים . ' המותר להניח כי מדובר כאן בשיגרת לשון של השמצה ( יש לשער כי זכרונות המרד השומרוני הראשון השאירו מישקעים בלב הנוצרים ?( אך אפילו אם כך היו פני הדברים , האם לא היו ראשי הנזירים חוששים מפני הצגת עניינם בחריפות שתחשידם באי אמירת אמת ? הרי היו ללא ספק רבים מיועצי המלך שענייני ירושלים וכנסיותיה לא היו זרים להם . אולי דווקא בשל הקושי שבטקסט רבה הסבירות כי תוכנו אמיתי . חיזוק להשערה הנ"ל בא מקטע סתום למדי המתייחס לתקופת כיבוש ירושלים על ידי הפרסים , בשנת . 614 בטקסט , המתאר את איסוף גוויות הנרצחים בירושלים בידי ה'קברך תומאס , אשתו , ובני לווייתו לאחר שרגעה העיר , נזכרות שלושים וחמש תחנות איסוף של גוויות . תחנת האיסוף האחת עשרה מתוארת בכתבי היד השונים כ'מלפני כנסיית השומרונים ' ; ' מלפני כנסיית סמי > ר < יה' ( כתב יד ערבי , סיני ' ;( 531 מלפני כנסיית סמירה' ( כתב יד ערבי , סיני ' ;( 697 רובע ממריתיקה' ( כתב יד ערבי , סיני ;( 428 'רובע סמרנקה' ( כתב יד ערבי , פאריס . ( 262 מכתבי היד עולים פירושים אחדים אפשריים : שמדובר בכנסייה של אשה ( או קדושה ) שומרונית ; בבית כנסת של שומרונים ; בשכונה שומרונית ; או בשכונה של אשה שומרונית . מיליק , שדן כעניין בהרחבה , מאחד את כל ההגדרות לכלל ציון אחד : 'רובע כנסיית השומרונית . ' ביסוד הגירסות משחזר מיליק את השם היווני . Samareitike לדעתו יש לזהותה עם האשה השומרונית מסיכר ( עין סוכר , ( ליד שכם , שהציעה מים לישו וקיבלה ממנו את האמונה ( יוחנן ד , ( ולימים — נודעה כקדושה בשם פוטינה . קדושה זו אף נזכרה בלוח החגים הגיאורגי של כנסיית ירושלים . מאחר שמנזר של פוטינה ( או פוטינא ) נודע בירושלים סמוך להר ציון , 102 מזהה מיליק את הרובע המבוקש באיזור הרובע הארמני של זמננו , אך דומה כי דיונו של מיליק מרחיק בפלפול ואין מסקנותיו משכנעות . קרקע מוצקה יותר מצויה בתעודות הגניזה המאוחרות , השבות ומזכירות שכונה בשם זה בימי הביניים . במאה הי"א היתה זו שכונת הקראים , שנקראה בפי אנשי ירושלים 'צלע האלף ( היבוסי . ' ( מן המקורות ברור כי שכונה זו נמצאה מחוץ לחומה הדרומית של ירושלים . מ' גיל זיהה שכונה זו במדרון המזרחי של עיר דוד , היורד אל נחל קדרון , מחוץ לקו הקדום של החומה הראשונה שחודש בימי אודוקיה . אבל מתאים יותר לזהות את המקום על רכס עיר דוד עצמו , שכן באותה התקופה כבר 100 קירילוס מסקיתופוליס , חיי סבא , 57 ( עמ' . ( 154 וראה גם : ק' _הילקוביץ , ' בתוך : ש' קליין ( עורך , ( ספר הישוב , א , ירושלים תרצ"ט , עמ' כג-כו . 101 ראה ריכוז הרשימות ( על פי נוסח הטקסטים בעריכת גאריט ) אצל : מיליק , הטופוגרפיה , עמ' , 137-136 , 133 ודיונו הנרחב של מיליק שם , עמ' . 167-163 102 , בר צומא , ( 1914 ) עמ' . 122 על הקשיים בזיהוי פוטינא ראה : צפריר , ציון , עמ ' . 139 03 מ' גיל ' , שכונות היהודים בירושלים כתקופת הכיבוש המוסלמי הראשונה 1099-638 ) לספירה , ' ( שלם , ב , ( 1976 ) עמ' ; 21-20 הנ"ל , ארץ ישראל כתקופה המוסלמית הראשונה , ( 1099-634 ) תל אביב תשמ"ג , א , עמ' 646 , 532-530 , 362 ( תעודות 457 , 309 ובמיוחד . ( 500

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help