sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:277

ידיעות ספורות מרמזות על קיומם של שומרונים בירושלים , ואף אלה מוטלות בספק . ההנחה שהיו שומרונים בירושלים מנוגדת לכאורה להיגיון ההסטורי ; שהרי לא היתה עיר שנואה על השומרונים יותר מירושלים , צרתה ההיסטורית של בירתם שכם ומקום קודשם בהר גריזים . אך חוסר ההיגיון השומרונים הזה עדיין איננו מבטל את האפשרות שאכן ישבה קהילה שומרונית קטנה בעיר השנואה ומצאה בה את פרנסתה , ואין אנו פטורים מחובת הבדיקה . פעם אחת נזכרים השומרונים בביוגראפיה של הנזיר סבא , במכתב ששלחו הנזירים סבא וסביבתו , ' קתדרה , 40 ( תשמ"וא עמ' . 26-25 ן צ' ברס , 'הכיבוש הפרסי ושלהי השלטון הביזאנטי , ' ברס וארורים , ארץ ישראל , עמ' . 349-300 " ספראי , לעיל , עמ' ; 258-251 א' גרוסמן ' , מקומה של ירושלים בספרות האפוקאליפטית היהודית , ' פראור , התקופה המוסלמית הקדומה , עמ' . 248-236 מידת ההשתתפות של היהודים בפרשת כיבוש ירושלים וטבח הנוצרים בה היא סלע מחלוקת במחקר " . הדעת נותנת כי המקורות הנוצריים העוינים מגזימים מאוד במידת השותפות של היהודים בהרג , אבל אין סיבה להניח כי היהודים נמנעו מליטול חלק בנקמה בנוצרים . מקורותינו מספרים על תקוות יהודיות גדולות בדבר החזרת העיר לידיהם " , תקוות שנכזבו עד מהרה . קשה להעריך את מצבה של קהילת ירושלים היהודית בעת המצור הפרסי , במיוחד נוכח החשדות המוצדקים של הנוצרים כי היהודים מפללים לניצחון הפרסים . קשה עוד יותר לתאר מה עבר על יהודי העיר לאחר כיבושה מחדש בימי הראקליוס , כשהותר דמם של היהודים . קשה להעלות על הדעת כי קהילת היהודים בירושלים לא נפגעה , אם לא הוכחדה כליל , בתקופה סוערת זו . לתקופה זו ייחסו מזר ובן דב את הבתים בסביבות הר הבית שעל משקופיהם היו מצוירות מנורות ( ראה לעיל . ( המחברים הניחו כי אולי התיישבו היהודים במקום , סמוך לפינה הדרומית המערבית של הר הבית , לא רחוק מן הכותל המערבי , לאחר הניצחון הפרסי . הקושי בהנחה זו הוא ברור ו כיצד יתירו הנוצרים ליהודים להמשיך ולשבת בבית הנושא את סמל המנורה , שנלקח בכוח מידי נוצרים זמן מועט קודם לכן ? לחלופין העלו המחברים אפשרות אחרת , כי מדובר באירוע שחל יותר מעשרים שנה לאחר מכן — הרשות שנתנו הערבים למספר מוגבל של משפחות יהודים להתיישב בירושלים ולקבוע את שכונתם סמוך להר הבית . דומה כי השערה זו היא הנוחה והסבירה מבין השתים , ודומה שהיא משכנעת יותר מן האפשרות שצוינה למעלה , שעל פיה נקנו הבתים בידי יהודים בתקופה שלפני הכיבוש הפרסי . ניסיון לסכם את מצב הקהילה היהודית של ירושלים במהלך התקופה הביזאנטית מראה כי היתה זו תקופה סוערת שאופיינה באי יציבות . התיישבות של יהודים בירושלים , יותר משנעשתה בעזרת החוק , היתה תוצאה של היאחזות עיקשת ודבקות בעיר הקודש . משהופקע בית הכנסת בציון מידי היהודים בראשית התקופה ועד שהתיישבו היהודים סמוך להר הבית באחרית התקופה , אין לנו ידיעות היכן התרכזו היהודים בירושלים . יש להניח כי התרחקו ממקומות הקודש הנוצריים וממסלולי התהלוכה של הצליינים , אזורים שהיתה בהם סכנה של פרעות לפרקים . ראוי לחפש את שכונת היהודים באחד מן הפרברים , בצפון העיר או בדרומה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help