sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:276

לגאולה דרך בניית המקדש , אולי באותם הימים " . סביר להניח כי צודקים הסופרים הנוצריים המספרים על תנועה של התנצרות בקרב היהודים לאחר הכישלון ומפלת יוליאנוס , אך אין אנו יודעים מה היתה ההשפעה על הקהילה הירושלמית עצמה . דומה כי הנוצרים דאגו מאז לסלק את הר הבית עצמו ( להבדיל מחומת ההיקף שלו ) ממפת הצליינות הנוצרית , ולהופכו למקום חרב וריק ; ושמא מאז בחרו היהודים בכותל המערבי של חומת הר הבית כבמקום השכינה . סביר להניח כי כבר בדורות אלו השתדלו היהודים להתיישב סמוך ככל האפשר לכותל ולהר הבית , כפי שאמנם אירע בדורות מאוחרים ; אך אין להשערה זו כל הוכחה . במחצית הראשונה של המאה הה' התירה אודוקיה ליהודים לשוב ולהתפלל במקום מקדש שלמה בירושלים , והדברים עוררו התלהבות כמעט משיחית בין יהודי ארץ ישראל . על הפרשה הסתומה הזאת מסופר בביוגראפיה הסורית של הנזיר בר צומא מנציבין . הנזיר הקנאי ותלמידיו נטרו איבה לקיסרית הגולה על שנטתה חסד ליהודים , והתלמידים אף הסתבכו בתגרה עם מספר גדול ( לפי המקור — מאה ושלושה אלפים ( ... של עולי רגל יהודים , לובשי שחורים , שבאו לפקוד את חומת הר הבית בחג הסוכות . אולי היה ברשות זו שמימי אודוקיה משום עידוד ליהודים להרבות את נוכחותם בירושלים . המימצא הארכיאולוגי מעיד על ריבוי נוכחות כזה , לפחות במה שקשור לצליינות ולעלייה לרגל . תעשיית המזכרות שנמכרו לעולי הרגל מעידה על כך . בין המזכרות הפופולאריות ביותר היו בקבוקים מצולעים מזכוכית שנמכרו לעולי רגל נוצריים , ועל דפנותיהם עוטרו בדפוס צלבים , תבנית הקבר הקדוש וכוי . ייתכן שבמקורם נועדו לשמש כמיכלים של שמן קודש מירושלים . על חלק מאותם בקבוקים מצויות גם מנורות של שבעה קנים . זוהי עדות ברורה כי מספר היהודים שביקרו בירושלים היה גדול עד כדי כך שהיה משתלם מבחינה כלכלית לייצר עבורם בקבוקים מיוחדים " . זהו אולי הרקע להזכרתם הנוכחות של יהודים ( ושומרונים ) בירושלים בימי אנסטאסיוס ויוסטיניאנוס , במחצית הראשונה של המאה הו , ' בספר 'חיי סבא' של קירילוס מסקיתופוליס . סמוך להר הבית התגלו בניינים שעל משקופיהם מנורות בנות שבעה קנים . באחד המקרים צוירה המנורה על גבי צלב , שהיה חקוק באבן קודם לכן וטויח " . האם אפשר להניח כי בתים אלו היו בתיהם של יהודים שרכשום בכסף מידי הנוצרים , במקום שהיה יקר ללבם במיוחד , סמוך להר הבית ולכותל המערבי ? כפי שנראה להלן , ניתן להציע לפחות עוד שני פירושים שונים למימצא זה . מימצא אחר שתוארך בראשונה לתקופה הביזאנטית היא רשימה של שמות יהודיים , אולי של עולי רגל , שהתגלתה בחדר במחכמה המוסלמית , סמוך לפינה הצפונית המערבית של הר הבית " . אבל ייתכן כי צודקים הספקנים , הטוענים שקשה לתארך רשימה זו לתקופה הביזאנטית דווקא , ואולי מדובר בתקופה מאוחרת יותר " . 91 מזר , החפירות , סקירה שנייה , עמ' 92 . 21-20 נו , ברצומא _, ( 1914 ) עמ 25-118 ' ו ; הנ"ל , אחריבר צומא . 45-63 " / G / _aM 5 ( _Mrf / e _5 , 12 ( 1970 ) , pp . 35-63 ; 13 ( 1971 ) , D . Barag , 'Glass Vessels from Jerusalem ' , Journal 93 . _קק 94 קירילוס מסקיתופוליס , חיי סבא , 57 ( עמ' . ( 154 95 ב' מזר , 'החפירות ליד הר הבית , ' קדמוניות , 20-19 ( תשל"ב , ( עמ' ; 88-87 _בן רב , חפירות הר הבית , עמ' . 266-264 96 א"לסוקניק ' , הכתובות היהודיות בהר הבית , ' ציון — מאסף החברה הא"י להיסטוריה ואתנוגרפיה , ירושלים תר"ץ , עמ' . 140-139 וראה לעיל , ספראי , עמ' "' . 259-258 מ' בן דב ' , כתובות עבריות חקוקות באבן מהר הבית

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help