sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:269

הגבירה באסה — ידידה של אודוקיה ושל הקיסרית פולכריה _, ועל כן אפשר להניח כי היתה מקורבת לחצר הקיסרית — ייסדה מנזר על שם מנאס הקדוש , ששרידים המיוחסים לו התגלו ברובע הארמני " . באישיותה מגלמת באסה את שני החוגים שאליהם נמשכה הקיסרית אודוקיה ושעמם קיימה קשרים : בני המעמד האריסטוקראטי מכאן והנזירים _האסלןטיים מכאן . משיכתה של אודוקיה אל האחרונים מתבטאת אף בקשרים שיצרה עם המנהיגים הרוחניים של נזירות מדבר יהודה , בראשם אותימיוס הקדוש , פטרוס האיברי , ואף עם בר צ 1 מא איש מסופוטאמיה , נזיר חסר השכלה וסגפן קיצוני . על מוצאן של שתי נדבניות אחרות בנות המאה הה' — אילןליה , שבנתה את כנסיית / קתיסמה ' ( היום בין ירושלים ובית לחם בסמוך למנזר מר אליאס , ( ופלביה , שבנתה כנסייה בגת שמנים — איננו יודעים דבר ; אבל קרבתן לנזירים בני אסיה הקטנה מרמזת אולי שהשתייכו לחוג המטרונות הביזאנטיות . 36 אנסטאסיה מקונסטנטינופוליס , ששהתה בהר הזיתים במאה הו , ' השתייכה גם היא למעמד הפטריקי . על אנשי ביזאנטיון , יוהנס _ווךינה , שתרמו לבניין גר 1 קומיון ( מושב זקנים ) לנשים עניות בירושלים , אנו למדים מכתובת המשוקעת היום בחומת ירושלים ליד שער הורדוס . מוסד זה הוקדש לשמה של מרים 'אם האלוהים , ' וייתכן שהיה חלק ממכלול כנסיית מרים החדשה , היא הניאה " . אין זה מקרה שהרבה ממוסדות הסעד והקהילה של ירושלים קשורים היו בשמם של הקיסרים אנשי _ביזאנטיון — כגון בית החולים והספרייה (?) של הניאה שייסד הקיסר יוסטיניאנוס , והגרוקומיון שבנתה אודוקיה מחוץ לשער דוד , שבו נמצא המרטיריון של גיאורגיוס . הרוב המכריע היו ללא ספק מהגרים , עולי רגל , ונזירים שלא היו דווקא מחוגי האצולה והחצר הקיסרית . סביב שנת 382 השתקע בירושלים לשנים אחדות פורפיריוס , שמונה בשנת 392 למשרה הנכבדה של 'שומר הצלב הקדוש . ' הוא נולד בסלוניקי שביוון ! את חינוכו כנזיר סגפן קיבל _בסקטיס שבמצרים , ומכאן עבר למדבר הסמוך לירדן , ואחר כך לירושלים . 40 לאחר שנות שהות בירושלים מונה על ידי הארכיבישוף הירושלמי למשרת הבישוף של העיר עזה , המעוז האחרון של הפגאניזם בארץ , כדי להשליט בה את הנצרות . כמו פורפיריוס נקבצו בירושלים נזירים עולי רגל , שהשתקעו בעיר והסתפחו אל מנזריה השונים . הקבוצה החשובה מכולם היתה קבוצת נאמני כנסיית הקבר , שנודעו בשם הספוךאים = ) המסורים , השקדנים . ( בראשונה שכנו בתאים סביב מגדל דוד , אך בסוף המאה הה' בנה להם הפטריארך אליאס קירילוס מסקיתופוליס , חיי אותימיוס , 30 ( עמ' ;( 49 ונסן ואבל , ירושלים החדשה , עמ' ; 519-518 גאריט , הלוח הגיאורגי , עמ' ; 404 , 384 , 254-253 , 216 מיליק , מקורות קודש נוצריים , עמ' . 362 על השרידים ראה צפריר , ציון , עמ' . 87-83 על איקליה ראה : קירילוס מסקיתופוליס , חיי תיאודוסיוס ( עמ' ;( 236 תיאודורוס מפטרה , חיי תיאודוסיוס ( עמ' . ( 9-8 על פלביה : קירילוס מסקיתופוליס , חיי תיאודוסיוס 5 , ( עמ' AB , 10 ( 1891 ) , pp . 82-83 Elusinus , Vita Theognii , 5 , ed . I . Van den Gheyn , Pauius ;( 241 גאריט , הלוח הגיאורגי , עמ' ; 322 . 241-240 מיליק , מקומות קודש נוצריים , עמ' 37 . 563 קירילוס מסקיתופוליס , חיי סבא , 53 ( עמ' 38 . ( 145 על נוסח הכתובת ופירושה ראה ו מיליק , הטופוגרפיה , עמ' . 150 וראה להלן , איזק , עמ' , 384-383 כתובת ( א 39 . ( מיליק , הטופוגרפיה , עמ' 1141-138 הנ"ל _, מקומות קודש נוצריים , עמ' . 568-567 על זיהוי המקום ראה להלן , צפריר , עמ' . 342 4-5 , 9-10 , 16 ed . H . Gregoire & M . A . Kugener , Paris 1930 , pp . Marc le diacre , Vie de Porphyre , e ' veque de Gaza , 40

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help