sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:268

של מערב אסיה הקטנה , אבל בשלב זה עדיין נשאו את שורשי מוצאם המערבי , ומיזוג זה בין התרבויות היה מסממניה של החברה הביזאנטית בבירה . בראש הרשימה של יוצאי ביזאנטיון בירושלים ניצבות שתי קיסריות — אחת צליינית ואחת יושבת קבע , ושתיהן השאירו את חותמן לדורות . אלו הן הלנה , אמו של הקיסר קונסטנטינוס , שביקרה בירושלים סביב 326 לסה"נ , ואוד 1 קיה , רעייתו של הקיסר תיאודוסיוס השני , שביקרה בעיר בשנת 438 / 9 והתיישבה בה ישיבת קבע לאחר שנפרדה מן הקיסר , בין השנים . 460-443 ביקורה של הלנה הפך למעשה חסידות מופתי בזיכרון הנוצרי לתמיד , כיוון שהיה קשור בגילוי הקבר הקדוש ( ולימים במסורת על גילוי הצלב הקדוש ) ובבנייתה של 'ירושלים החדשה , ' הנוצרית , על חורבותיה של העיר היהודית הישנה . 31 מכאן נרקמו קשרים הדוקים בין המנהיגות הירושלמית — המיוצגת על ידי בישופים של כנסיית ירושלים , היא 'אם הכנסיות' — לבין חצר הקיסר , הפקידות הקיסרית והפקידות הפרובינקיאלית . קשרים מיוחדים אלה קיבלו ביטוי בדרך של תרומה וסיוע לבניין כנסיות ומנזרים ולטיפוח העיר — דגם שהחל בו קונסטנטינוס , בונה כנסיית הקבר המפוארת , כנסיית אלא 1 נה שבהר הזיתים , וכנסיית המולד בבית לחם , הראויה אף היא להיחשב על כנסיות ירושלים . המקרה הבולט האחר הן תרומותיו הגדולות של יוסטיניאנוס לבניין מכלול הכנסייה והמנזר של ה'ניאה' ברובע היהודי , ושל מנזרים אחרים בירושלים וסביבתה , כולל תיקון חומותיה של בית לחם . נדיבות לבו של הקיסר התחזקה , כידוע , לאחר ביקורו של הנזיר סבא הישיש בחצר הקיסר , בשליחות ההנהגה הירושלמית . אנשי מינהל וכספים מטעם הקיסר שהו ללא ספק בירושלים , ולעתים אדריכלים ובנאים ( הוכחה למעורבות של בנאים ביזאנטיים היא בניית הלבנים והמלט בקמרונות כנסיית הניאה . בנייה זו נעשתה בטכניקה שהיתה מקובלת ביותר באסיה הקטנה ובקונסטנטינופוליס , אך כמעט שאינה מצויה באדריכלות המקומית בארץ . ( המקרה הבולט ביותר היא פרשת התיישבותה של הקיסרית אודוקיה בירושלים " . מנותקת ממרכז ההשפעה בחצר הקיסר , אבל עדיין נושאת תואר 'אוגוסטה' ועתירת ממון רב והשפעה , תרמה הקיסרית ממון ויוקרה וייסדה מוסדות רבים בעיר ובסביבתה . פעולותיה מצאו ביטוי בדאגה לביטחון העיר , על ידי חידוש החומה סביב הר ציון והשילוח ; בבנייה דתית , כגון ייסוד כנסיית סטפאנוס הקדוש ; ובבנייה למטרות סעד — הגר 1 ק 1 _מיון ( מושב הזקנים ) שבו היה המרטיריון של גיאורגיוס הקדוש . לא ידוע היכן השתכנה אודוקיה בירושלים . מן הביוגראפיה של בר צומא אנו למדים שהיה לה ארמון בבית לחם , אבל אין ספק שעיקר זמנה עבר עליה בעיר הקודש עצמה . אין ספק כי יחד עם הקיסרית התיישבו בירושלים בני לוויה ונושאי תפקידים , ואלה התחברו עם בני מוצאם האתני , ולא פחות מכך עם בני מעמדם החברתי שישבו בעיר מימים ימימה . אודוקיה עצמה , למשל , למרות מוצאה האתונאי , מצאה לה , כאשר ביקרה בירושלים לראשונה , מארחת ובת לווייה בדמות הנזירה הלטינית מלאניה 'הצעירה , ' אשה מן המעמד האצילי . 31 אוסביוס , חיי קונסטנטינוס , 46-41 , 111 , בייחוד פרל ן 43 ( עמ' !( 97-95 הנט , צליינות , עמ' . 49-28 32 קירילוס מסקיתופוליס , חיי סבא , 73 ( עמ' ;( 17 פר 1 קופיוס , על הבניינים , 73 , 6 , v ( עמ' . ( 177 על שרידי הניאה : אביגד , העיר העליונה , עמ' . 246-229 ננ ; 1982 , pp . 112-224 Imperial Dominion in Late Antiquity , Berkeley K . G . Holum , Theodosian Empresses , Women and הקנט , צליינות , עמ' " . 248-221 חיי מלאניה ( מהדורת גורסה 59-58 , ( ( עמ' . ( 246 240

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help