sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:267

יוונים ואנשי מערב אסיה הקטנה עדויות רבות הגיעו לידנו בכתובים ובכתובות על פעילותם וישיבתם של עולים ועולי רגל מחלק עולם זה . החשובים שבכולם הם אנשי קונסטנטינופוליס או _ביזאנטיון — אנשים המקורבים לשלטון ולפקידות הגבוהה . על פי המוצא קשה לעתים להבחין בינם לבין אנשי המערב הלטיני . בראשית התקופה הביזאנטית היו רבים בקרב אנשי השכבה השלטת בקונסטינטינופוליס שמוצאם היה מרומא ומן המערב הלטיני . אלה היו נושאי תפקידים ואנשי חצר בני משפחות רומיות , או פקידים גבוהים ובני אצולה מן הפרובינקיות המערביות , שהעדיפו לעבור למזרח ולבסס לעצמם קידום בדרגות המינהל והמעמד החברתי . לימים עתידים היו אנשי המערב להתמזג בתרבות היוונית " עדויות על לטינים בירושלים ראה אצל מיליק , הטופוגרפיה , עמ' , 171 המזכיר שתי כתובות קבורה שנמצאו סמוך למנזרהפרובאטיקה : של מריה הרומית ושל מנזר הנשים האפולינאריות ( אולי על שם אפולינאריס , בת קיסר המערב אנתמיוס [ Anthemius ] במאה הה . ( ' האפיפיור גרגוריוס הראשון ' ) הגדול ( ' שלח את אב המנזר _פרובוס להתיישב בירושלים , וזה ( 536 , ;( PL , 77 , cols . 1119 , 1121 , 1280 ) _ffr _& _or /// W /> ae _ty / s / u / ae , xi , 1 2 ; xm , 29 וכן ראה : ונסן ואבל , ירושלים החדשה , עמ' . 922 ° על עולי הרגל ראה להלן , לימור , ושם ביבליוגראפיה נרחבת . מלבד עדויות על עולי רגל מאירופה המערבית אנו מוצאים עדויות על עלייה לרגל של לטינים מצפון אפריקה . על צליינים צורפי כסף מאפריקה בנה אכסניה , ששימשה קרוב לוודאי גם את הלטינים ששהו בעיר . גרגוריוס אף הושיב נזירים בירושלים _nnn מרותו של פרובוס , ובסיני . ראה : . Papae , 11 , 52 , 55 ( PL , 75 , cols . 110 , 116 ) Vita Gregorii קדמו לגרגוריוס בהתעניינות בירושלים האפיפיורים ליאו , ( 461-440 ) גלאסיוס , ( 496-492 ) ואגיפטוס 535 ) ראה בביוגראפיה של יוהנס _אלמוסינאריוס : ; lohannis Elemosinarii , AB , 45 ( 1927 ) , pp . 48-49 Vita וכן ראה על עולי רגל מאפריקה ב'חיי מריה המצרית' ( 73 , col . 680 vita Mariae Aegyptiae ( PG , 87 , 3 , col . 3712 ; PL , _. העולים רמי המעמד לירושלים . אבל במרוצת המאה הה' ירדו חוגים אלו מן הבמה . וידוע אך מעט על תושבי קבע לטיניים בירושלים במאה הו' או הזי " . ברם , ההתעניינות העצומה שהיתה באירופה בעניין הטופוגראפיה הקדושה של ירושלים הלכה וגברה , ומצאה ביטוי בזרם גדול של עולי רגל לירושלים , עוד במחצית הראשונה של המאה הד' ביקר בירושלים עולה הרגל מבורדו שבמערב צרפת . אגריה , צליינית שבאה כפי הנראה מגליסיה שבצפון מערב ספרד , במחצית השנייה של המאה הד' ביקרה במקומות שונים בארץ ומצאה שפה משותפת עם הכמורה והנזירים המקומיים . היא מתארת את הפולחן הירושלמי , וניכר מתיאורה שאין הוא שונה בהרבה ממה שהיה מקובל עליה במקום מגוריה בספרד . תיאור המקומות הקדושים בידי אוכריוס בישוף ליון במאה הה ' , ' התיאור הקצר' ( בךוויאריוס ) ותיאורו של תיאודוסיוס , המעיד על קיום מפה של צליינים במחצית הראשונה של המאה הו , ' ביקור עולה הרגל _מפללןנטיה במחצית השנייה של אותה המאה , וביקורו של ארקולף כבר אחרי הכיבוש הערבי — כל אלה מייצגים ללא ספק תנועה רבת משתתפים של צליינים לעיר הקודש . _השדוות של עולי הרגל בירושלים היתה ברוב המקרים ארוכה למדי — חודשים אחדים לפחות . כך נשמרה נוכחות כמעט קבועה של אנשי המערב דוברי הלטינית בירושלים . אין לדעת את מספר דוברי הלטינית בירושלים , אבל יש להניח כי קהילתם מנתה לפחות מאות אחדות של תושבי קבע ותושבי ארעי .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help