sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:265

_הלטינים ואנשי המערב עולה רגל אלמוני , שהשאיר אחריו אבן ועליה ציור ספינתו והכתובת , domine ivimus כלומר : ' ה' הלכנו , ' ששולבה לימים ביסודות הבניין של כנסיית הקבר מימי קונסטנטינוס , הוא אולי עולה הרגל דובר הלטינית הקדום ביותר הידוע לנו " . בעקבותיו באו לירושלים עולי רגל מכל קצווי המערב , חלקם אנשי מעלה ומקורבים לחצר הקיסר , חלקם פשוטי ארץ . ספרות עולי הרגל ומפות הדרכים מעידות על תפוצתה הרבה של התופעה ועל המספר הגדול של הצליינים . אין תמה כי נהירה זו לארץ הקודש הביאה עמה גם צליינים שהתיישבו בירושלים דרך קבע . קבוצה זו התאפיינה במיוחד ברמה הגבוהה של חבריה ; רבים באו ממעמד אריסטוקראטי , או היו בעלי משרות שפרשו . שפת אמם של בני קבוצה זו היתה לטינית , אך יש להניח כי משהשתקעו בירושלים למדו את הלשון היוונית , וחלק מהם ידעו לשון זו עוד טרם בואם . היירונימוס , יליד דלמאטיה , מדגים היטב עניין זה " . כאשר הגיע לירושלים , סביב 386 לסה"נ , כבר היה באמצע שנות הארבעים לחייו , סופר בשל ורב הישגים ונזיר בעל אישיות תקיפה . בשנים ששהה באנטיוכיה , בקונסטנטינופוליס _, בכאלקיס ובמצרים , ובהמשך שהותו בארץ ישראל , העשיר את ידיעותיו ביוונית . משלמד עברית יכול היה ללמוד ולתרגם את המקרא מלשון המקור . עם זאת , היה מעוגן בתרבות המערבית , וקהל קוראיו ומעריציו בא מקרב חוגים אלה . מפליא עד כמה מועט רישומו של סופר ואיש רוח ענק זה בספרות של ירושלים וארץ ישראל המזרחית . זרות הלשון והמוצא תרמו כפי הנראה ליצירת ריחוק חברתי בין העולים הלטיניים לבין אוכלוסיית העיר דוברת היוונית . אפשר לשער כי למדנותם ושכלתנותם של אנשי המערב היתה לצנינים בעיני כמה מבני המזרח האדוקים . אולי ריחוק זה הוא שהביא את הנזירים בני המערב לבחור להם מקום מגורים לא בתוך העיר ירושלים פנימה , אלא בפרבריה . היירונימוס , ואחריו מעריצותיו פאולה _ואוסטוכיום _, בחרו להם למושב את בית לחם , כפר המרוחק שישה מילים מירושלים , שנחשב בעיני בני הזמן כחלק מירושלים . הביקור במקום המולד בבית לחם היה חל ק מן הפולחן הירושלמי , שאופיין במסעי תהלוכה ועלייה לרגל דרך המקומות הקדושים . כאן ישב זמן מה , בין השנים , 417-415 פאולוס אורוסיוס , כהן וסופר , יליד גליסיה שבספרד , אשר הגיע לארץ , דרך אפריקה , עקב פלישת הוויסיגותים לארצו " . באותן שנים אנו שומעים על ביקורו בארץ של פלאגיוס , ( Peiagius ) נזיר יליד בריטניה , אשר משנתו התאולוגית נדחתה ככפירה בסינודים של ירושלים ולוד . היירונימוס תקף בחריפות את פלאגיוס בכתב ותלמידיו של זה האחרון פגעו במנזר היירונימוס שבבית לחם . האם יש _Kpini ' _& 77 J 16 _H _bw _nVDKpn , ' 17 _'DV , _BMIpn _] _KD ( לוח ו . ( 2 על הכתובות וקריאות ארורות ראה גם : גיבסון וטיילור , מתחת לכנסיית הקבר , עמ' ; VI , Rome 1965 , cols . 1 109-1137 A . Penna , 'Girolamo ' , Bibliotheca Sanctorum , 17 . 48-25 על מנזר פאולה ואוסטוכיום בביתלחם ראה : פלאדיוס _, 41 , 36 ( עמ' _milTO ) Hieronymus , £ pisft _// ae , 46 , 13 ;( 128 , 1 O 8 _היילברג , , CSEL , 54 עמ' 20 , 15-14 , 108 ;( 344 ( מהדורת הילדברג , , csel , 55 עמ' , 326-325 R £ , 1 , 37 , cols . 226-242 20 RE , 1 , 35 , cols . 1185-1195 Pelagium ( PL , 3 \ , col 1176 ); F . Wotke , 'Orosius ' , Paulus Orosius , Liber Apologeticus adversus " Roma 1987 , pp . 45-104 Worship ( Orientalia Christiana Analecta , 228 ) , J . F . Baldovin , The Urban Characterof Christian " x , cols . 123-136 torum V , cols . 302-304 ; G . Dal Ton , ibid ., F . Caraffa , Biblioiheca Sane- , ( 346-344 , e . Dinkier , 'Peiagius

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help