sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:264

מספר התושבים בירושלים מספר תושביה של העיר הביזאנטית נתון לסברות והשערות , אין בידנו אפילו ידיעה מהימנה אחת על גודל האוכלוסייה . העדות היחידה המביאה מספרים של ממש היא החיבור של _אוסטראטיוס או ו ו סטרטגיוס על חורבן ירושלים בידי הפרסים , שבנספחו מובא מספר הגופות שנאספו ונקברו על ידי איש בשם תומאס ואשתו לאחר שנרגעו הפרסים מן ההרג . החיבור מביא מספרים גדולים ביותר של חללים שנטבחו בעת הכיבוש ובימים שלאחריו " . בין כתבי היד יש הבדלים , ואין אחד שאין בו השמטות . המספר הנמוך מצוי בכתב יד ערבי , וטיקן מס' , 697 המונה 33 , 867 חללים , ובהשלמת שלושה מספרים החסרים בכתב היד 44 , 204 — חללים . המספר הגבוה ביותר ( בכתב יד ערבי , סיני ( 428 הוא 67 , 424 חללים , ובהשלמת מספרים שנשמטו 68 , 260 — חללים . על אלה יש להוסיף עוד 37 , 000 גולים שירדו עם הפטריארך זכריה לבבל . אפילו מוגזמים המספרים שהובאו כאן , אין הם בלתי סבירים ( בהשוואה , למשל , למספר הדמיוני — למעלה ממיליון — חללים בירושלים בשנת , 70 על פי יוסף בן מתתיהו . ( אבל יש לזכור כי אין לדעת כמה מן החללים היו תושבי העיר וכמה היו פליטים שנמלטו אליה בהאמינם בחוסנה של עיר הקודש . חישוב האוכלוסייה על פי גודל העיר , בהפחתת שטחי הציבור הלא מיושבים , מביא אותנו לאומדן של למעלה מחמישים אלף תושבים בעיר ובפרבריה הסמוכים " . בימי קונסטנטינוס , בראשית התקופה הביזאנטית , היתה העיר דלילה במבנים ובתושבים , ודומה שיש להעריך את האוכלוסייה במספר קטן בהרבה , אולי כעשרת אלפים איש . 12 ראה להלן , עמ' 13 . 279-277 קירילוס מסקיתופוליס , חיי אותימיוס , 20 , 15 , 10 ( עמ' 14 . ( 25-24 , 21-18 מיליק _, הטופוגרפיה , עמ' ; 133-127 גאריט , כיבוש ירושלים , נוסח גיאורגי ; הנ"ל כיבוש ירושלים , נוסח ערבי . 15 מ' ברושי ' , אוכלוסיית _ארץ-ישראל בתקופה הרומית ביזאנטית , ' ברס ואחרים , ארץ ישראל , עמ ; 445-442 ' הנ"ל ' , מנין תושביה של ירושלים הקדומה , ' בין חרמון לסיני — יד לאמנון , ירושלים תשל"ז , עמ ' . 74-65 ירושלים . נוסף על כך , תיאוריהם של אירועים אחדים במאה הד , ' כגון הופעת צלב בשמי ירושלים בשנת , 351 או כישלון הניסיון לחדש את בניית המקדש בימי יוליאנוס בשנת , 363 כוללים עדויות על התנצרות של יהודים רבים . אף אם נתייחס במלוא הזהירות לעדויות נוצריות מגמתיות אלו , קשה לפקפק בכך שרבים מיהודי ארץ ישראל פנו אל הנצרות , וביניהם גם מתושבי ירושלים . קירילוס מסקיתופוליס במאה הו' מזכיר שומרונים בירושלים , ובפרשת הכיבוש הפרסי נזכרת ' שכונת כנסיית השומרונית' או 'כנסיית השומרונים' שהיתה בירושלים . לכאורה אין זה סביר כי הכוונה לשכונה של שומרונים היושבים בירושלים , כיוון שעיר זו , מטבע דתם , היתה שנואה עליהם במיוחד ; אבל אין להוציא מכלל אפשרות כי מיעוט שומרוני אכן ישב בעיר . קבוצה אחרת של מתנצרים היו תושבים ממוצא ערבי , אם תושבי המדבריות שבתחום ארץ ישראל אם מתיישבים שבאו מרחוק . המפורסם בין האחרונים הוא פטרוס _אספבטו ס , ראש שבט ערבי שבא מגבול פרס , אשר הועבר לנצרות בירי אותימיוס במחצית הראשונה של המאה הה . ' פטרוס נעשה בישוף של קהילת ערבים שישבה במקום הקרוי 'המחנות' , ( Parembolai ) לא רחוק מירושלים , והיו לו קשרים הדוקים עם ההנהגה הנוצרית הירושלמית . עם זאת , אין בידנו הוכחה על מתנצרים ממוצא ערבי שהפכו יושבי העיר ממש , אף אל פי שהדבר סביר ביותר .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help