sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:263

ההרכב הדתי של אוכלוסיית ירושלים הביזאנטית בתקופה הביזאנטית נודעה ירושלים כעיר נוצרית מובהקת . המתח הדתי הרב שנבע מעצם הווייתה כעיר קודש , ומעמדה כמרכז פטריארכיה , הקשו על קיום סובלנות כלפי תרבויות העבר . המקורות והמימצא הארכיאולוגי אינם מספקים ידיעות על שילוב כלשהו של הספרות , הפילוסופיה או האמנות הקלאסית בתרבות הנוצרית המתחדשת של העיר , כפי שאנו מוצאים , למשל , בעזה , בקיסריה ובבית שאן , או בערי פטריארכיה אחרות , כמו אנטיוכיה או קונסטנטינופוליס . עדות יחידה במינה על שמירה ושילוב ערכי המסורת הקלאסית הוא הפסיפס של אורפיאוס , שהתגלה בקפלה מצפון לשער שכם . אך דומה שמקרה זה הוא חריג . הדרשות ל _ קטכוכ 1 נים — המועמדים לטבילה — של קירילוס מירושלים , באמצע המאה הד' לספירה , מעידות על מקורם הדתי של המתנצרים החדשים " . בדרשות אלו מתייחס המחבר לעליונותה של הנצרות על אפסות הפגאניות והיהדות , וראיותיו מופנות הן אל מי שהיו קודם פגאנים והן אל מי שבאו מן היהדות . את היהודים הוא משכנע , למשל , בדוגמאות מקרבן הפסח וטביעת פרעה בים סוף — עניינים שיהודים לשעבר יכולים להבין ולהזדהות עמם יותר מן האחרים . את הפגאנים הוא מחנך על ידי השוואת המיסטריה הנוצרית הגואלת אל ריקנות התהלוכות והקרבנות במקדשיהם , שאינם אלא עבודה של השטן . אמנם היו רבים בקהל הנטבלים בכנסיית הקבר שבאו מיישובים מרוחקים ושבו לאחר מכן לביתם , אבל סביר להניח כי מלבדם היו שם גם תושבים מירושלים . היעלמותם הכמעט מוחלטת של הפגאנים מנופה הדתי של ארץ ישראל , לכל המאוחר במחצית הראשונה של המאה הה , ' מעידה יותר מכל על מקור מחצבם של רוב תושבי ראה אצל ספראי , לעיל , עמ' . 33-26 על כך ראה להלן , עמ' , 275 ועל העדויות הארכיאולוגיות , לעיל , עמ' . 159 וראה בהרחבה הדיון אצל צפריר , ציון , עמ' . 204-197 , 108-97 אוסכיוס , 4-1 , 5 , iv , he ( עמ' . ( 306-304 ראה לעיל , מראי המקום הנזכרים בהערה . 5 צא ( תשמ"ח , ( עמ' , 10 ואת דמות אודיסיאוס על פסיפס בבית יהודי בעיר וו : נ' צורי , 'בית לאונטיס בבית שאן , ' ארץ ישראל , יא ( ספר דונאייבסקי , ( ירושלים תשל"ג , עמ' . 247-229 ° _י 100-103 lem ' , RB , 10 ( 1901 ) , pp . 436-444 ; 11 ( 1902 ) , pp . L . H . Vincent , 'Une mosaique byzantine a Jerusa- ; א' עובדיה וס' מוצ'ניק _, 'אורפיאוס מירושלים — דמות אלילית . או נוצרית , ' ספר שליט , עמ' " . 433-415 קירילוס מירושלים , קטכיזם . Norman 1963 G . A . Downey , Gaza in the Early Sixth Century , צפריר , _ארץ-ישראל , עמ' . 390 על אלה אפשר להוסיף את דמות הטיכה על פסיפס מבית שאן : ג' מזור , ' מפעל החפירות בבית שאן , ' חדשות ארכאולוגיות , המסורות היו שתיהן מרוכזות בהר ציון , בפרבר _הדרומי המערבי של העיר . היהודים קיימו בעיר קהילה קטנה , לאחר שבפועל פג תוקפו של צו איסור הכניסה שהטיל הדריאנוס על היהודים . קהילה זו היתה אולי מרוכזת סביב בית כנסת בהר ציון . לצדה היתה קהילה נוצרית קטנה . על פי דברי אוסביוס היתה זו בראשונה קהילה של יהודים נוצרים , אך השלטון בה עבר לידי בישופים מן הנוכרים מיד לאחר מרד בר כוכבא . לפי המסורת הנוצרית התקיימה קהילה זו סביב כנסיית השליחים בהר ציון .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help