sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:262

הגרעין המוצק של המתיישבים החדשים היו חיילי הלגיון הרומאי העשירי ויחידות העזר שנקלעו למקום . אין לראות בחיילים תושבי קבע , אבל רבים מהם העבירו שנים ארוכות במקום , ואם הועברו למחנות אחרים באו במקומם אחרים מסוגם . סביר להניח כי לפחות חצי מבין כחמשת אלפים חיילי הלגיון ישבו במחנה שבעיר פנימה , או בפרברי העיר . הדעת נותנת כי רבים מאלה המשיכו לשבת בעיר כווטראנים לאחר שחרורם , במיוחד לאחר שבסוף המאה הב' הותר לחיילים לשאת נשים ולהקים משפחות ( יש להניח כי היתר זה העניק גושפנקא חוקית למצב שהיה קיים בפועל כבר קודם לכן לפחות באופן חלקי . ( על נוכחות החיילים ואנשי יחידות העזר ועל תרומתם לחיי העיר ופולחניה אפשר ללמוד מן הכתובות הרומיות שהשאירו אחריהם אנשי הלגיון . כמקובל הוקמו בקרבת המחנה _n — canabae שכונות המגורים של מלווי הצבא , תושבים אשר התקיימו על אספקת שירותים ללגיון ונשענו על הביטחון שהבטיחה נוכחות הצבא . הדעת נותנת כי אלה היו ברובם אנשים מקומיים . אין ספק כי המקומיים היוו רוב באוכלוסיית איליה קפיטולינה . איסור ישיבת יהודים בעיר הותיר אותה בידי התושבים ההלנים של ארץ ישראל , שמצאו בה מקום נוח להתיישבות ולפרנסה . סביר להניח כי בחתך החברתי והאתני דמתה אוכלוסיית איליה לאוכלוסיית הערים האחרות בארץ : פגאנים , דוברי יוונית , ממאגר האוכלוסייה ממוצא יווני או סורי . אם היו בין יושבי העיר גם חיילים משוחררים , אין ספק כי גם הם התערו באוכלוסייה הקיימת . אין בידנו ולו כתובת רומית אחת שאינה קשורה ישירות בצבא או במינהל . לפי שעה אין כתובות פרטיות מתקופת איליה , ועל כן קשה להוכיח את הטענה כי שפת היום יום של האוכלוסייה היתה יוונית , אך קשה להטיל ספק בהנחה זו . כל הכתובות המאוחרות יותר והמקורות הספרותיים כתובים ביוונית , ויש בכך כדי להעיד על האופי ההלני הברור של האוכלוסייה . בדתה היתה האוכלוסייה פגאנית ברובה המכריע . הפולחנים העיקריים היו פולחן יופיטר הקפיטוליני ופולחן אפרוידיטה , היא ונוס . סמוך לבריכת בית חסדא ייתכן שהיה פולחן של אסקלפיוס ז ברובע הארמני התגלתה כתובת ממקדש שהוקם לאל הפטרון ( גניוס ) של אפריקה ; ובשער ציון נמצאה כתובת מקודשת לסראפיס . שתי קבוצות מיעוט דתיות היו בירושלים . על פי על ייסוד הקולוניה ראה לעיל , איזק , עמ' ; 10-6 על מיקום הלגיון ויחידותיו ראה לעיל , צפריר , עמ' . 135-124 על הכתובות מתקופת איליה קפיטולינה ראה לעיל , איזק , עמ' . 179-167 על מקום הפולחן של יופיטר הקפיטוליני בהר הבית , ראה : קאסיוס דיו , ; 1 . 12 , lxix היירונימוס , פירוש לישעיהו 9 , 2 , 1 ( עמ' . ( 33 על מקדש ונוס או אפרודיטה ראה בעיקר : אוסביוס , חיי קונסטנטינוס , 26 , 111 ( עמ' ;( 90-89 היירונימוס , איגרות . 3 , 58 , על קיום אסקלפיון בירושלים סמוך לבריכת בית חסדא , שמימיה נודעו בסגולות מרפא עוד מימי הבית השני ( יוחנן ה , ( 9-1 אפשר ללמוד ממציאת פסלונים ווטיביים במקום : כף רגל , אשה רוחצת , דמות מקדש עם שיבולים ועם נחשים — חיות אופייניות לפולחן אסקלפיוס ; ראה a Jerusalem , Paris 1988 , pp . 1-8 C . Mauss , Lapiscine de Bethesda : ובמיוחד במדריך לעתיקות כנסיית סנטה אנה . Anne , Jerusalem 1963 , pp . 5-6 Jerusalem , Saime . על כתובת לסראפיס בשער ציון ראה לעיל , איזק , עמ' , 170- 169 כתובת ( ב . ( אלים המופיעים על מטבעות העיר הם יופיטר עם יונו ומינרווה ( השלישייה הקפיטולינית , ( סראפיס , שכבר נזכר , וכן _טיכה , אלת המזל של העיר , היגיאה ( אלת הבריאות , אולי קשורה במקדש אסקלפיוס , ( דיוניסוס , נמסיס _והדיוסקורים . וראה בפירוט לעיל , משורר , עמ' . 187-186 כתובת שנמצאה באיזור הרובע הארמני , מקום חנייתו המשוערת של הלגיון , מזכירה בניית מקדש לאל המגן של אפריקה , Genius Africae — ראה לעיל , איזק , עמ' , 177 כתובת ( יז . (

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help