sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:257

בירושלים שנפגעו , בחידושה של הקהילה הנוצרית ובגירוש היהודים מן העיר . המקורות הנוצריים מקשרים בין שני המעשים . וכך כותב מודסטוס , אב מנזר תיאודוסיוס , דמות מרכזית בקהילה הנוצרית לאחר הגליית הפטריארך זכריה , שניהל את שיקום הכנסייה בירושלים , אל איש הכנסייה בארמניה : אלה ( כלומר , היהודים ) שהעזו להילחם ושרפו מקום אמיתי זה , רחמי האל הביאו לגירושם מן העיר הקדושה שלו ירושלים ... שמעו את הצו שלא להישאר בה יותר , הם לא נמצאו ראויים לראות את עלילת הייסורים הנערצת ולא את הקבר הקדוש ... ואף לא את הגולגותא הקדושה שחודשה לתפארת . שכן האחרים חזו בהחזרת תפארתם ליושנה , לרבות עבודת הקודש בכל הדרה ואת ציון אם הכנסיות שנבנתה מחדש . היהודים עשו מאמצים לחזור לירושלים בדרכים שונות , לרבות הענקת מתנות גדולות . אולם השיקולים המדיניים של השגת שלום ושקט מצד רוב האוכלוסייה הנוצרית והמציאות _החברתית הכלכלית החדשה בירושלים — עלייה לרגל של נוצרים , זרימת כספים לבנייה ושיקום כנסיות — הכריעו את הכף והיהודים נדחו . על פי דבריו של סבאוס 89 ומקורות אחרים נראה שנשארו יהודים בסביבות ירושלים , ואולי אף בעיר עצמה , עד לכניסתו של הראקליוס , מחדש השלטון הביזאנטי בארץ ישראל , לירושלים במסע ניצחון בשנת . 629 הקיסר הראקליוס , בשהותו בגליל בטרם בא לירושלים , העניק ליהודים מחילה על מעשיהם בעבר , ואף הבטיח את שלומם בכתב הגנה חתום ; אך בלחץ אנשי הכנסייה בירושלים הפר את הבטחותיו ואת שבועתו . ראשי הכנסייה קיבלו על עצמם את עוון הפרת השבועה על ידי הכרזת צום מיוחד לכפרת הקיסר . אוטיכיוס מספר שבפקודת הראקליוס נהרגו יהודים רבים בסביבות ירושלים ובגליל ; "' ואילו לדברי תיאופנס גורשו היהודים מירושלים עצמה ונאסר עליהם להתקרב לעיר יותר מכרי מרחק של שלושה מילין " . אמנם , מקורות שונים מימי הכיבוש הערבי מלמדים שעד הכיבוש היו יהודים בעיר . אולם הבעיה חורגת מתחום ענייננו בפרק זה . הניסיון לחדש את היישוב והשלטון היהודיים בירושלים בימי הפרסים היה המאמץ היהודי האחרון לשיקום ירושלים כעיר יהודית . בימי שלטונם של הרומאים הפגאניים ובימי שלטונם של הפרסים יכלו היהודים לקוות שבשעת כושר מתאימה יצליחו לבצר שלטון עצמי בירושלים , במידה זו או אחרת , במסגרת אימפריה השלטת על פני ארצות נרחבות , שכן שתי האימפריות הללו לא היו מיוסדות על עקרונות דתיים אוניברסאליים , אשר ניסו לכפותם או להציעם לכל יושבי תבל . אך הנסיבות השתנו מעיקרן בתקופה הנוצרית הביזאנטית . בתקופה זו הפכה ירושלים חלק חשוב בעולמה הדתי של הממלכה ובתפיסת היסוד שלה . ירושלים הנוצרית נתכוננה בתפיסתם של רבים מהוגי הדת הנוצרית על חורבותיה של ירושלים היהודית וחורבן המקדש . רק בימי יוליאנוס ההלני , שניתק עצמו מעולמו הנוצרי , ובימי הפרסים , נעשו ניסיונות לשקם את ירושלים היהודית , כשם 88 מקלר ( לעיל , הערה , ( 66 עמ' 89 . 71 שם , עמ' 90 . 72 אוטיכיוס , אנליס , 11 ( עמ' . ( 7-5 Leipzig 1883 , p . 328 Theophanes , Chronographia , ed . C . de Boor , 91

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help