sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:256

המפנה במדיניות הפרסית וגירוש היהודים מן העיר אחרי המפלה בצור חלה תפנית בעמדת השלטון הפרסי כלפי היהודים . ב'ספר זרובבל' מתפרשת תפנית זו כחלק מתהליך הגאולה שבו נהרג נחמיה בן חושיאל _, משיח בן יוסף ' , ושישה עשר צדיקים נהרגו עמו ויגלו את ישראל למדבר . ' המקורות הנוצריים מסבירים באופנים שונים את המפנה בעמדת הפרסית . הכרוניקה הסורית האנונימית מוסרת כי היהודים הבטיחו למפקד הפרסי אוצרות גדולים , שהיו טמונים מתחת לכנסיית הקבר , וכשלא נתגלה כל אוצר שינה את עמדתו כלפי היהודים . אולם מן המקורות הקרובים בזמן למעשים נראה שהשינוי לא נבע משינוי בעמדת הפיקוד המקומי בלבד , אלא משינוי מדיניות שהתגבש בדרגים העליונים , בחצר המלך . בשעת ההסתערות והמלחמה קיבלו הפרסים ברצון את עזרתם ותמיכתם של היהודים , היות שביקשו להסתייע בכל המתנגדים לשלטון הביזאנטי . ברם , לאחר ניצחונותיהם הם ביקשו למשול בארץ הכבושה , ולשם כך היו זקוקים לתמיכתם של כלל האוכלוסייה , והרי האוכלוסייה בארץ בתקופה זו היתה ברובה נוצרית . הריכוז הגדול יחסית של יהודים בארץ ישראל לא היה בסביבות העיר ירושלים , כי אם בגליל . לפרסים היה ברור כי ליהודים אין ברירה אלא לתמוך בשלטון הפרסי , ולא היה מקום לחשוש מתמיכתם בשלטון הביזאנטי השנוא . אולם בידי הרוב הנוצרי היתה הברירה אם לתמוך בשלטון בקונסטנטינופוליס או בפרס ; ומשום כך צריך היה לקנות את לבם ולפייסם . אף אין להתעלם מן ההשפעה הנוצרית הרבה בחצרו של המלך כוסרו הב . ' המלך עצמו גילה סבלנות וחיבה לנצרות ולנוצרים . בראשית ימי מלכותו תרם תרומות לכנסיית סרגיוס הקדוש באנטיוכיה , הפטרון שאליו פנה בתפילה בזמנו כאשר נאלץ להיאבק על שלטונו . בין יועציו הקרובים היו אנשי כנסייה שנשלחו אליו בשעתו על ידי הקיסר , מיטיבו וידידו , מאוריקיוס . במחנה הנוצרי הביזאנטי היו תקוות כי יתנצר , ואף הילכו שמועות כי כך עשה . אשתו _שיךין היתה נוצרייה , וכשהרתה שלח המלך מתנת תודה לאותה כנסייה באנטיוכיה . שירין קיימה בפומבי פולחן נוצרי בחצר המלכות ונודעה כדבקותה הדתית . אחד מיועציו הקרובים והבכירים של המלך , יאזדין , מתואר בכרוניקה הסורית האנונימית כ'מגן הכנסייה כקונסטנטינוס ותיאודוסיוס ובונה כנסיות ומנזרים רבים לפי דוגמת ירושלים השמימית 85 . ' הנוצרים שהוגלו מירושלים , ובראשם הפטריארך זכריה , התקבלו במידה רבה של כבוד על ידי הנוצרים ואף על ידי הקיסר עצמו . היהודים , מצדם , עשו מאמצים למעט בהשפעתו של הפטריארך ובתדמיתו , אלא שלא עלתה בידם . אותו יאזדין קיבל בכבוד רב את 'הצלב האמיתי' שהובא לפרס על ידי הגולים מירושלים . הוא ערך טקס חגיגי מיוחד לקבלתו וביוזמתו נשלח הצלב אל המלך ' , אשר מתוך יחס של כבוד הפקידו למשמרת יחד עם כלי הקודש באוצר החדש שבנה בקטסיפון . ' צירוף האווירה הפוליטית , החברתית והדתית בחצר המלכות ובעיר הבירה והמציאות הפוליטית הצבאית בארץ ישראל ובסביבותיה מסביר , אפוא , את המפנה שחל ביחסו של המלך והשלטון המרכזי כלפי היהודים בארץ בכלל ובירושלים בפרט . המפנה מצא את ביטויו בשיקום של הכנסיות 83 מדרשי גאולה , עמ ' 84 . 81-80 כרוניקון אנונימי ( עמ' . ( 23 85 שם ( עמ' 86 . ( 21 סטרטגיוס _, כ . 87 . 11 , 6 כרוניקון אנונימי ( עמ' . ( 27

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help